نقد و بررسی فیلم Wonka 2023 وونکا

معرفی فیلم Wonka

فیلم سینمایی Wonka یک فیلم موزیکال فانتزی محصول سال 2023 به کارگردانی پل کینگ است؛ که با همکاری سیمون فارنبی فیلمنامه را بر اساس داستانی از کینگ نگاشته است.

داستان اصلی ویلی ونکا، شخصیتی در رمان چارلی و کارخانه شکلات سازی نوشته رولد دال در سال 1964 است که روزهای اولیه زندگی او به عنوان یک شکلات ساز را نشان می دهد. در این فیلم تیموتی شالامی به عنوان شخصیت اصلی این فیلم سینمایی، با گروهی از بازیگران شامل کیگان مایکل کی، پترسون جوزف، مت لوکاس، متیو بینتون، سالی هاوکینز، روآن اتکینسون، جیم کارتر، اولیویا کولمن و هیو گرانت هم‌بازی می‌شود.

 

خلاصه‌ی داستان فیلم سینمایی وونکا

ویلی ونکا جوان و فقیر و بی تجربه با رویای بزرگش که باز کردن مغازه‌ی شکلات فروشی در شهری که به شکلات هایش معروف است، به ماجراجویی برای رسیدن به رویایش می‌پردازد ولی در این مسیر متوجه می شود که این صنعت توسط کارتلی از شکلات سازان حریص اداره می شود…

 

اکران فیلم سینمایی Wonka

کمپانی Warner Bros. Pictures در هم کاری با شرکت Village Roadshow Pictures فیلم سینمایی “وونکا” را در 6 دسامبر  2023 در سینماهای انگلستان و در IMAX به صورت بین المللی اکران کرد و در 15 دسامبر 2023 در آمریکای شمالی اکران شد و این فیلم توسط کمپانی فیلم سازی برادران وارنر در سراسر جهان اکران شد.

این فیلم‌ پس از اکران عمدتا نقدهای مثبت مخاطبان و منتقدین را در پی‌ داشت و بیش از 572 میلیون دلار در سرتاسر جهان در مقابل بودجه 125 میلیون دلاری‌اش فروش داشت و به عنوان نهمین فیلم پرفروش سال 2023 شناخته شد.

 

معرفی فیلم وونکا 2023

این فیلم می‌تواند برای کسانی که طرفدار موزیک و فیلم‌های موزیکال هستند انتخابی فوق‌ العاده باشد و برعکس، ممکن است کسانی که در دیدن و انتخاب فیلم، آواز و موسیقی را اولویت خود نمی‌دانند آن را فیلم لذت‌ بخشی ندانند. ممکن است افرادی که طرفدار این ژانر نیستند در دفاع از نظر خود بگویند که “مردم خود به خود در خیابان شروع به آواز خواندن نمی کنند.” آنها درست می‌گویند، ولی هم زمان اشتباه بزرگی را نیز مرتکب شده‌اند زیرا بدون موسیقی، دنیا خیلی تیره‌ و تارتر می‌شود، موسیقی یکی از ارکان مهم و جدا نشدنی و یکی لذت های بزرگ دنیای تئاتر و  تئاتر و فیلم است.

اما باز هم با این حال نمی‌توان از تمامی افراد انتظار داشت که هر فیلم موزیکالی را بپذیرند و با آن به درستی برخورد کنند و آن را جزو فیلم‌های مورد علاقه خود بدانند زیرا معمولا در این فیلم‌ها چاشنی موسیقی بیش از حد می‌شود و در خصوص فیلم وونکا نیز مانند سایر فیلم های ژانر موزیکال این موضوع به خوبی قابل فهمیدن است.

وونکا به کارگردانی پل کینگ، پیش درآمدی بر داستانی است که اولین بار توسط رولد دال با رمان چارلی و کارخانه شکلات سازی اش در سال 1964 ساخته شد. این کتاب پیش از این سهم خود را از اقتباس های سینمایی افزایش داده است. نسخه خاطره انگیز و به شدت معروف و محبوب سال 2005 تیم برتون با بازی جانی دپ و اثر سال 1971 مل استوارت با جین وایلدر وجود دارد که عملکرد نسبتا بد آن، برای مخاطبان آشنا نیست زیرا آن اثر به اندازه دو اثر دیگر شناخته شده نیست.

بی انصافی است که وونکای کینگ را با هیچ کدام از این دو فیلم مقایسه کنیم؛ هر چند دنیایی که کینگ می سازد در واقع دنیایی کاملا مبتنی بر اساس نمایش و فیلم است و این می‌تواند گامی در جهت خوب یا بد شدن باشد و در نوع خود ریسک تقریبا بزرگی است.

تیموتی شالامی، ویلی وانکای جوان است که با شروع فیلم، سفری دریایی و ماجراجویی خود آغاز می‌کند و در این ماجراجویی به سفرهای مختلف و شهرهای مختلفی می‌رود. یکی از مهم‌ترین شهرهایی که او به آنجا می‌رود، شهری است با یک گالری مجلل که در آن می‌توان زیباترین و خاص‌ترین شکلات‌های دنیا را یافت و آنها را خرید. وونکای جوان رویای افتتاح مغازه‌اش را در سر می پروراند؛ او با یک قفسه کوچک از معجون های طعم دار که در بطری ریخته شده‌اند و کمیاب هستند به اینجا آمده است؛ مواد خامی که به او اجازه می دهند شیرینی های عجیب و غریبش را بسازد مانند آب نبات هایی که می‌توانند فولیکول های مو را جوان کنند، آب نبات های پلی کرومی که به کسانی که آن ها را مصرف می کنند اجازه می دهند به طرز لذت بخشی در هوا شناور باشند و…

ما متوجه می شویم که مادر عزیز وونکا تمام رازهای شکلات سازی خودش را به او القا کرده و همچنین از او می خواهد که تلاش کند تا رویاهایش به واقعیت تبدیل شوند.

اما مسیر موفقیت وونکا به این سادگی نیست و او در این مسیر با مشکلات فراوانی که گروهی برای او به وجود می‌آورند روبه‌رو خواهد شد و باید بتواند برای تبدیل رویایش به واقعیت با آنها مبارزه کند و آنها را از سر راه بردارد.

 

عملکرد فیلم Wonka

این فیلم پس از اکران توانست با فروش بسیار بالای خود تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال شود و نظرات مثبت زیادی از مخاطبین و منتقدین را به همراه داشته باشد.

این فیلم سینمایی در وبسایت imdb امتیاز 7.2/10 را کسب کند و در وبسایت جمع آوردی انتقادات Rotten Tomatoes نیز توانست از میان نظرات 311 نفر رضایت 83 درصدی را کسب کند.

و در آخر باید گفت که اگر طرفدار فیلم‌ها و رمان چارلی و کارخانه شکلات سازی هستید و از طرفی دیگر دوست دارید با فیلمی در ژانر موزیکال، کمدی، اکشن و فانتزی سرگرم شوید، این فیلم یک پیشنهاد خیلی خوب برای شماست. شما می‌توانید این فیلم سینمایی را از طریق وبسایت انیمه‌لیست، مرجع دانلود فیلم و سریال و انیمه به همراه زیرنویس فارسی دانلود کنید.

برای دانلود فیلم Wonka به همراه زیرنویس اختصاصی فارسی می‌توانید به وبسایت انیمه لیست مرجع انیمه، فیلم و سریال مراجعه کنید.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)