نقد و بررسی انیمه Yahari Ore no Seishun Love Comedy wa Machigatteiru رمانتیک کمدی نوجوانی من

پیش درآمدی بر داستان انیمه Yahari Ore no Seishun Rabukome wa Machigatteiru

هیکاگایا هاچیمان یه دانش آموز دبیرستانی بی احساس با تمایلات خودشیفتگی و نیمه پوچگراییه. اون قاطعانه معتقده که دوران شاد جوونی چیزی نیست جز یه سری ادا و اطوار مسخره و کلاً چیز گندیه و هر کسی که خلاف اینو باور داره، به نوعی داره به خودش دروغ می گه.

در طی یه مجازات جدید برای نوشتن مقاله ای که روابط اجتماعی مدرن رو مسخره می کنه، معلم هاچیمان اون رو مجبور می کنه به کلاب خدمات داوطلبانه بپیونده، کلابی که هدف اون کمک به هر دانش آموزیه که به دنبال حمایت در دستیابی به اهداف خودشه. با توجه به اینکه تنها عضو دیگه کلاب، ملکه یخی زیبارو یوکینوشیتا یوکینو هستش، هاچیمان خودش رو تو خط مقدم مبارزه با مشکلات افراد دیگه می بینه، جایی که اون هرگز در خواب هم نمی دیده. از اونجا که هاچیمان و یوکینو از عقل خودشون برای حل مشکلات خیلی از دانش آموزا استفاده می کنن، باید دید که دیدگاه پوسیده هاچیمان از جامعه یه مانعه یا ابزاریه که می تونه به نفع خودش استفاده کنه؟

 

نقد و بررسی محتوایی انیمه Yahari Ore

یاهاری اوره اولین انیمه ای نیست که می ره سراغ یه شخصیت ضد اجتماعی، اما مطمئناً اون رو با شخصیت های داستانش کاملاً قبضه می کنه. همون طور که می شه از عنوان برداشت کرد، ممکنه شما انتظار یه سریال رُم کُم (کمدی رمانتیک) معمولی رو داشته باشین اما در باید با دیدگاهای سخت شخصیت های این داستان روبرو بشین. با این حال، به همین دلیله که این انیمه از بسیاری از ژانرها متمایزه. این انیمه جذاب، خنده دار و در عین حال کاملاً واقع بینانه ست. غالباً کمدی رمانتیک ها در قلمرو جادویی داستان های عاشقانه گیر می کنن، یا تو یه درام آشفته عاطفی که می تونه تو عشق دوران جوونی وجود داشته باشه، بیش از حد غرق بشه. اگه این طوری باشه نمی شه گفت که بده. اما نظرتون در مورد تلخی و ریجکت شدن چیه؟

 

بررسی خط داستان انیمه یاهاری اوره

البته همه این تجربه رو تو زندگی نچشیدن، اما مطمئناً چیزیه که مردم گاهی تجربه می کنن و بنابراین این همون کاریه که انیمه یاهاری اوره به بهترین شکل انجام می ده و این دیدگاه رو از کسانی که در مدرسه خیلی ریجکت شدن به ما می ده و از تصمیم اونا برای بازی طبق قوانین خودشون آگاه می کنه و این تصمیم، البته همه افراد دیگه رو از بازیشون خارج می کنه. از این گذشته، وقتی فقط باید به خودتون اعتماد کنین و کس دیگه ای در کار نباشه، زندگی خیلی ساده تره.

این انیمه مخاطب رو موعظه نمی کنه و مطمئناً، دیدگاه این شخصیت ها رو گاهی ناقص نشون می ده. اما انیمه My Teen Romantic Comedy SNAFU یه نگاه جالب در مورد چگونگی برخورد برخی از افراد با عدم جوش خوردن به دیگرانه یا بهتره بگیم یه این می پردازه که چه اتفاقی می تونه برای کسی رخ بده که مردم اون رو ریجکت کردن و از جمع خارجش کردن). انیمه یاهاری اوره هم از یه زاویه دیگه به این قضیه نگاه می کنه و سعی نمی کنه یه طرف رو به عنوان قربانی یا متجاوز برای ما ترسیم کنه. با تماشای این سریال، ما نگاهی به این موضوع میندازیم که چقدر می توانیم موقع رفتن تو حالت دفاعی با دیگران بدجنس و ظالمانه رفتار کنیم. اما این می تونه هم در مورد افراد دفع شده صادق باشه و هم افراد دفع کننده.

 

بررسی شخصیت های انیمه My Teen Romantic Comedy SNAFU

در اصل این نمایش کمدی زیادی داره. حس تلخ شخصیت اصلی به جامعه و دیدگاه های سرسختانه ش نسبت به جهان خیلی خنده داره (حتی اگر همیشه جدی بودن رو سرلوحه کار خودش قرار بده) و باید این موضوع رو روشن کنم که این انیمه یه درام جدی نیست. با این حال، بیشتر توجه من روی عناصر جدی این نمایش متمرکزه، برای اینکه فکر می کنم این همون چیزیه که این انیمه رو به یه انیمه واقعاً عالی در مقابل یه کمدی معمولی ارتقا می ده. حقایق زیادی تو این نمایش وجود دارن و بسیار واقع بینانه به اون ها پرداخته شده. از طریق دیدگاه عجیب و جالب شخصیت اصلی نسبت به جهان پیرامونش، ما با نگاهی عمیق به رفتارهای اجتماعی می پردازیم و اینکه چقدر ظاهر و باطن افراد می تونه تفاوت داشته باشه.

اگه دنبال یه انیمه عاشقانه برای تماشا هستین، ممکنه این انیمه راست کار شما نباشه. نمیشه گفت که عاشقانه ای تو این انیمه وجود نداره، در واقع متن داستان به صورت واقع بینانه نوشته شده (و وارد مسائل عادی نمیشه). با این حال، اگه دنبال عاشقانه با اکشن زیاد هستین، ممکنه با تماشاش سرخورده شین. عاشقانه بودن این انیمه بیشتر به احساسات و چگونگی رشد اونا به سمت دیگران می پردازه و معنیش اینه که عاشقانه در اینجا چیز خاصی القا می کنه.

 

کلام آخر

انیمه یاهاری اوره یادآور واقعی اینه که چرا کمدی چنین دارایی بزرگی برای هنره. کمدی به ما اجازه می ده تا به جنبه های زندگی که همیشه خوب نیستن، نگاه کنیم و می ذاره تا جنبه تاریک تر انسانیت خودمون رو بررسی کنیم و در عین حال درک بهتری از اون داشته باشیم. بله، این یه کمدیه که در بیشتر موارد، پر از طعنه، کنایه آمیز و خشک و بی روحه. اما این یه دیدگاه خیلی جالب در مورد نحوه برخورد با افراد دیگه به ما می ده.

این انیمه دو فصل داره، فصل اول انیمه 13 قسمتیه و به کارگردانی Ai Yoshimura توسط استودیو Brain’s Base تولید شده ‏و بین 5 آوریل و 21 ژوئن 2013 ، با یه قسمت انیمه اضافی با داستان واتارو واتاری در دنباله سریال در تاریخ 27 ژوئن 2013 پخش شده و فصل دوم توسط شوگاکوکان در سال 2014 اعلام شد. این فصل با عنوان Yahari ore no seishun love come wa machigatteiru. Zoku ، توسط استودیو FEEL و به کارگردانی Kei Oikawa، ساخته شده.

جهت دانلود انیمه Yahari Ore no Seishun Love Comedy wa Machigatteiru می تونین به انیمه لیست مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کنین و از تماشای اون لذت ببرین.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)