نقد و بررسی انیمه ناکجا آباد موعود The Promised Neverland

نقد و بررسی انیمه ناکجا آباد موعود The Promised Neverland

انیمه ای هیجان انگیز، ترسناک، روانشناختی و معمایی. این 4 ژانر به همراه یه سری ژانر دیگه که من حدس می زنم تو کار باشن، نمایش بسیار خوبی رو نه تنها در صنعت انیمه بلکه در سایر پلتفرم ها هم ارائه می دن. این به دلیل منحصر به فرد بودن این انیمه ست. پیشروی داستان با مناظر، محیط ها، شخصیت ها، خود طرح و جذابیت غیرمعمولش منحصربه فرده. این فصل انیمه زمستانی سال 2019 عرضه شد و ما اون موقع با دنیای The Promised Neverland آشنا شدیم. دنیایی که اگه یه جوون سالم باشی، هرگز دوستش نخواهی داشت. هرگز امیدوار نخواهی بود که شخصیت اصلی یه دنیای موازی یا چیزی مثل این دنیا باشی. با توجه به اینکه یه سری بچه شخصیت های اصلی داستان هستن، فکر می کنین این درام ترسناک یه انیمه کمدی معمولی یا برشی از زندگی خواد بود که از اون قراره لذت ببرین. اما به نظر می رسه، هر نمایشی که بچه های کوچک رو به عنوان شخصیت اصلی داره، نمی تونه همچینم گل و بلبل باشه و شاید بتونه به بدترین کابوس شما تبدیل شه، نمونه‌ی این مسئله رو تو کارآگاه کونان می‌بینیم.

پیش درآمدی بر داستان انیمه Yakusoku no Neverland ناکجا آباد موعود

یتیم خونه گریس فیلد که توسط یه جنگل و یه ورودی دروازه مثل احاطه شده، محل سکونت کودکان یتیمیه که با خوشحالی در کنار هم به عنوان یه خانواده بزرگ زندگی می کنن و «مامان»، ایزابلا، از اونا مراقبت می کنه. اگرچه اونا باید روزانه آزمایش بدن، اما بچه ها آزادن که وقت خودشون رو هر طور که صلاح می دونن بگذرونن، معمولاً در بیرون از یتیم خونه بازی می کنن، البته تا زمانی که خیلی از یتیم خونه دور نشن – قانونی که انتظار می ره به هر قیمتی از اون پیروی کنن. اگرچه، تمام اوقات خوب باید یه زمانی به پایان برسن، چراکه هر چند ماه یه بار، یه کودک به فرزندخوندگی فرستاده می شه تا با خانواده جدید خودش زندگی کنه و دیگه خبری از اون نباشه.

با این حال، سه خواهر و برادر بزرگ تر، نسبت به اونچه که واقعاً تو یتیم خونه اتفاق می افته مشکوک هستن و می خوان سرنوشت بی رحمانه ای که در انتظار بچه های گریس فیلد هست رو کشف کنن، از جمله ذات اسرار آمیز  مامان محبوبشون.

بررسی داستان انیمه Yakusoku no Neverland

سه کودک ارشد یتیم خونه، ری، نورمن و اِما هستن. این سه بچه بر اساس اونچه در نمایش می بینیم، با استعداد، ماهر، چابک و باهوش دیده می شن. اونا به عنوان برادر بزرگتر (ری و نورمن) و خواهر بزرگ (اما) برای بچه های دیگه محسوب می شن. البته این سه نفر به تنهایی از بچه ها مراقبت نمی کنن. ولیِ اصلیشون یعنی مامان اونا تو یتیم خونه بزرگ می کنه. اون شخصیت مادر ماجراست که فرزنداش رو بسیار دوست داره و اونا رو تحسین می کنه. همه تو یتیم خونه خوشحال به نظر می رسن. همه در حال تفریح هستن. مامان عاشق کارشه. بچه ها بغلش رو دوست دارن. ری، اما و نورمن زندگی عادی ای دارن تا اینکه یکی از دوستاشون باید از یتیم خونه بره. دختری به اسم کانی قصد ترک یتیم خونه رو داره، زیرا به اصطلاح والدینی قراره از این به بعد از اون مراقبت کنن. شاید اگه شما جای اون بچه بودین لحظه شادی داشتین. تو داستان هم همه از رفتن اون و تشکیل خانواده ش خوشحال بودن. البته موقع رفتن کانی یه چیزی رو جا می ذاره و اما و نورمن تا دروازه می رن تا اونو بهش برسونن، اما چیزی که اِما و نورمن دیدن یه دیدار خانوادگی نبود. اونا شاهد قتلی بودن که توسط موجودات ماوراءالطبیعه معروف به شیاطین از دنیای بیرون انجام شد. معلوم میشه که اما، ری، نورمن و تک تک کودکانی که در یتیم خونه زندگی می کنن، یه سری برّه معصوم هستن که در طویله یتیم خونه ای محصور شده با دیوار و پوشش گیاهی در حال پرورش هستن. این تغییر شدید تو لحن داستان خیلی ترسناک و البته جذاب بود. پیچ و تاب داستان تو هر قسمت که اهداف شخصیت ها رو دنبال می کنه، حالا چه بتونن از اون جهنم  فرار کنن یا نه، داستان Promised Neverland رو میون سایر انیمه بی نظیر جلوه می ده. این ایده جدیدی رو برای فرار از موقعیت خودشون، چه از نظر جسمی و چه ذهنی، به ما ارائه می ده. علاوه بر این پیچش تو داستان به خوبی ارائه می شه و باعث می شه مخاطبا بخوان قسمت بعدی رو ببینن که بیشتر متوجه شن، البته پیچش های داستانی فقط برای این نیستن که ما بگیم وای چه عالی! این پیچش ها وجود دارن، چون یه نوع اتصال هستن که داستان انیمه رو به هم وصل می کنن و  نه تنها ما بینندگان رو غافلگیر می کنن، بلکه دریافت الگوی مداوم داستان رو بدون تأثیرگذاری بر هدف کلی اون به ما ارائه می دن. در نهایت، The Promised Neverland نوعی انیمه ست که با قابلیت منحصر به فرد خودش تو قرار دادن پیچش های داستانی در هر صحنه و هر بخش داستانی شما رو درگیر خودش می کنه.

بررسی شخصیت‌های انیمه Yakusoku no Neverland نا کجا آباد موعود

در قسمت اول انیمه، فضای شادی بخش اعظمی از شخصیت این سه کاراکتر به ویژه نورمن و اِما رو ساخته. نورمن استراتژیست اصلی و کسیه که اما رو تحسین می کنه. اِما دختریه که به هیچ وجه عقب نمی شینه و توانایی های فیزیکی بیشتری نسبت به نورمن و ری داره. از طرف دیگه، ری اون لحن تیره و تار مخصوص خودش رو داره (یه لحن تند داره که منطقی هم به نظر می رسه، آخه موهاش شبیه ساسکه تو انیمه Naruto هستش) اما اون هم مثل نورمن یه استراتژیست ماهره. همه اونا در چند دقیقه اول قسمت به طور معمول خوب و خوشحال به نظر می رسن ولی با شروع پیچش داستان، توسعه شخصیت و تغییرات اونا رو می شه دید. اونا خشن تر، فریبنده تر و قوی تر می شن. ناگفته نمونه، گیلدا و بقیه هم همین طورن. این بچه ها نقطه ی برجسته ی نمایش هستن و تماشای اونا در حین موش و گربه بازیشون با مامان و خواهر کانی لذت بخش و هیجان انگیزه و همه این شخصیت ها به یکی از بهترین انیمیشن های ساخته شده کمک کردن.

بررسی آرت انیمه Yakusoku no Neverland

بعد از تماشای چند قسمت از انیمه، نتونستم مانگا رو نخونم زیرا مانگاخونا مدام می گفتن که مانگاش چقدر خوبه. البته با مقایسه آرت انیمه و مانگا هر دو از این نظر و از دیدگاه من یکسان هستن. انیمه هیجان، جو سرد و بیان شخصیت ها رو در هر موقعیتی که در اون قرار می گیرند رو به تصویر می کشه. ضریب شوک وارده به شخصیت ها، گریه ها، شیاطین و همه چی با این آرت شدید شده بودن و موسیقی کار هم با داستان هماهنگه. در کل آرت این انیمه برای فاکتور اعمال شوک خوب بود. شاید از نظر شما بهترین آرت انیمه ای نباشه اما با موضوع مطابقت داره. البته باید به اوپنینگ و اندینگ انیمه هم اشاره کنم، زیرا هر دو به طور ضمنی مشخص می کنن که Promised Neverland چقدر تاریک یا هیجان انگیزه و این کار رو به خوبی انجام دادن.

کلام آخر

این انیمه در دو فصل ساخته شده که فصل اول اون واقعاً شاهکاره، البته فصل دومش هم می‌تونست شاهکار باشه اگه نزدیک به 60-70 درصد اون رو خلاصه نمی‌کردن. ولی باز هم ارزش دیدن داره،

Related posts

آخر هفته انیمه‌ای , پیشنهاد هفته دوم مهر

ترسناک‌ترین هیولاهای انیمه‌ای – پارت دو

ترسناک‌ترین هیولاهای انیمه‌ای

16 نظرات

Alireza مارس 15, 2023 - 10:15 ب.ظ
خب اینکه تماما خلاصه شد فصل دوم جالب نبود و اوایل با نظر (اما) مخالف بودم ولی خب یه جورایی قانع کنندست آخر داستان
Hosein مارس 15, 2023 - 10:15 ب.ظ
فصل دومش پایانی خوبی نداشت اما در کل انیمه خوبی بود داستانی فوی داشت سیر داستانش حرف نداشت
amir مارس 15, 2023 - 10:14 ب.ظ
من دوس داشتم بیشتر سه فصل بود حیف شد
Sal مارس 15, 2023 - 10:13 ب.ظ
به خوبی توکیو غول و به همون اندازه بد ....
Unhown مارس 15, 2023 - 10:13 ب.ظ
خيلي خوب بود انميش تو فصل اول ولي فصل دوم اصلا رازي نبودم كيفيتش هم زياد خوب نبود ولي خيلي از صحنه ها حذف شده بود و تفاوت زيادي داشت با فصل اول
ثامن مارس 15, 2023 - 10:12 ب.ظ
فصل اولش قشنگ بود از نظر من فصل دوم را ندیده ایم هنوز🗿👍
محمدرضا مارس 15, 2023 - 10:12 ب.ظ
برید مانگاشو بخونید اصلا ارزش نداره فصل ۲ رو ببینید
علی مارس 15, 2023 - 10:11 ب.ظ
بسیار اثر زیباییه
mehrown مارس 15, 2023 - 10:11 ب.ظ
به نظر من انیمه خوبیه باید یادم باشه بعدا ببینمش توی لیستمم می نویسمش از داستانش که خوشم اومد
دینا مارس 15, 2023 - 10:11 ب.ظ
جدا فصل دومش میتونست شاهکار باشه ولی کلا گند خورد و اصلا به شخصه برای من جالب نبود، انگار یه جوری ساختنش که فقط باشه انیمه و تموم شه بره سرسری و اصلا با مانگا قابل مقایسه نبود فصل دوش، هر چند که از شاهکار بودن فصل اول نمیشه گذشت!
Arash مارس 15, 2023 - 10:11 ب.ظ
من فصل اول رو دوست داشتم و خیلی به فصل ۲ امید داشتم که متاسفانه با خاک یکسانش کردن، واسه همین فصل ۲ رو ندیدم و شروع به خوندن مانگا کردم.
kaveh مارس 15, 2023 - 10:11 ب.ظ
یه انیمه به شدت اندرربتد و قوی هست
محمد مارس 15, 2023 - 10:11 ب.ظ
واقعا یکی از بی نظیرترین انیمه هایی بود که دیدم . البته باید ببینیم خط داستانی فصل جدید به چه سمت و سویی میره . انیمه رو به همه دوستان پیشنهاد میکنم . هم هیجان داره هم چالش مرگ و زندگی داره همه چی تمومه این انیمه . میخکوب میکنه از استرس ادم رو که اینا نجات پیدا میکنن یا نه؟
نیما مارس 15, 2023 - 10:11 ب.ظ
واقعا با پایان انیمه سیزن 2 مشکل دارم الکی الکی به مخاطب توهین کردن و اون پايان مزخرف رو ساختن تا مخاطب رو بدوشن و فروش مانگا بیشتر بشه واقعا متاسفم
محمدرضا مارس 15, 2023 - 10:10 ب.ظ
فصل ۲ واقعا افت کرد🥲
Poya مارس 15, 2023 - 10:10 ب.ظ
انیمه پلات داستانی جالبی داشت ولی متاسفانه خیلی رو جزئیات تمرکز کرده بود که این تو فصل دوم بیشتر خودشو نشون میداد و باعث خسته کننده شدن سیر داستانی میشد
Add Comment