نقد و بررسی انیمه Yuri!!! On Ice یوری روی یخ

معرفی انیمه Yuri!!! On Ice

انیمه یوری روی یخ در ژاپن با استقبال خوبی مواجه شده است. سه جایزه در جشنواره جایزه انیمه توکیو، یک جایزه شخصیت ژاپنی، هفت جایزه در مراسم افتتاحیه جوایز انیمه کرانچیول، و در سال 2019 توسط تیم تحریریه وب سایت به عنوان یکی از 25 انیمیشن برتر دهه 2010 معرفی شد.

انیمه یوری روی یخ (به ژاپنی: ユーリ!!! on ICE) یک مجموعه تلویزیونی انیمه در ژانر ورزشی محصول کشور ژاپن درباره اسکیت بازی است. این سریال توسط استدیو MAPPA، کارگردانی و نویسندگی سایو یاماموتو با فیلمنامه های اصلی توسط میتسورو کوبو به کارگردانی جون شیشیدو ساخته شد. طراحی شخصیت ها توسط تاداشی هیراماتسو انجام شده است و موسیقی آن توسط تارو اومبایاشی و تاکو ماتسوشیبا ساخته شده است. رقص اسکیت فیگور توسط کنجی میاموتو انجام شد.

 

رقابت یوری و رقیب روسی اش برسر جایزه ای بی همتا

یوری کاتسوکی امید تمام ژاپن را درمورد ورزش اسکیت روی شانه های خود حمل کرد، اما در فینال شکست سختی را متحمل شد. او به زادگاهش در کیوشو بازگشت و در خانه خانواده اش پنهان شد، نیمی از وجودش به دنبال ادامه دادن اسکیت بود و نیمی می خواست بازنشسته شود. این زمانی بود که پنج بار پیاپی قهرمان جهان، ویکتور نیکیفوروف، ناگهان با هم تیمی خود، یوری پلیستسکی، یک اسکیت باز جوان که شروع به پیشی گرفتن از بزرگسالان خود کرده بود، ظاهر شد. به این ترتیب یوری و قهرمان روسی ویکتور برای رقابت در جایزه بزرگی که دنیا تا به حال ندیده است به رقابت پرداختند!

 

استدیو ماپا، یکی از دلایل موفقیت

احتمالاً هیچ طرفدار انیمه ای وجود ندارد که با غول استودیو های انیمه، MAPPA آشنا نباشد. انیمه های ساخت این استدیو کیفیت محض است که دیگر نمیتوان کمتر از آن را توقع داشت. شاید بتوانم بگویم ماپا یکی از مهمترین دلایلی بود که نمایش بسیار زیبا و چشم نواز بود. MAPPA واقعاً نیازی به معرفی ندارد، اما برخی از برجسته ترین کارهای آنها عبارتند از Terror in Resonance، Inuyashiki، Jujutsu Kaisen، Banana Fish، Dororo، Kakegurui، God of High School, Zombie Land Saga، The Final Season of Attack On Titan, Chainsaw Man، Hell’s Paradise، این فهرست حالا حالا ها ادامه دارد.

 

محبوبیت و جوایز غیر منتظره برای یوری روی یخ

در ژاپن، این مجموعه در شش قسمت بر روی Blu-ray و DVD منتشر شد که تمامی نسخه‌های منتشر شده به ترتیب در رتبه بندی دیسک‌های Blu-ray انیمیشن Oricon در رتبه اول قرار گرفتند. این هشتمین فرنچایز موفق رسانه ای ژاپن در سال 2017 بود، دومین فروش ترکیبی بلوری و دی وی دی را در بین انیمه های ژاپنی در سال 2017 داشت و بیشترین فروش ترکیبی را برای یک انیمیشن تلویزیونی در آن سال داشت. این سریال در رسانه‌های اجتماعی مانند تامبلر، ویبو و توییتر محبوب بود، جایی که بیش از یک میلیون توییت بیشتر از انیمه های آن فصل دریافت کرد. همچنین مورد تحسین اسکیت بازان حرفه ای قرار گرفت و برخی از اسکیت بازان در بازی های المپیک زمستانی 2018 به اجرای موسیقی از این نمایش پرداختند.

یوری روی یخ نیز به خاطر کارگردانی اش مورد تحسین قرار گرفته است. منتقدان در مورد طیف متنوع شخصیت های سایو یاماموتو اظهار نظر کرده اند. براندون تتراک از کرانچی رول اظهار داشت: “یاماموتو به طرز ماهرانه ای اثری را می سازد که تنوع و پذیرش فرهنگی را در بر می گیرد. یاماموتو اسکیت بازان خارجی را به عنوان کلیشه های قومی توصیف نمی کند، بلکه به آنها اجازه می دهد مانند مردم خود عمل کنند و رفتار کنند.” ادعا می کند که یاماموتو بازنمایی های سنتی جنسیت و ملیت را زیر و رو می کند.

 

دانلود انیمه یوری روی یخ

در وب سایت انیمه لیست می توانید به دانلود انیمه یوری روی یخ بپردازید. فصل اول این مجموعه به طور کامل و با زیرنویس فارسی قرار گرفته است. امیدواریم از دانلود انیمه Yuri On Ice و تماشای آن لذت ببرید.

 

حاشیه های انیمه Yuri On Ice

یوری روی یخ حاشیه هایی را در مورد تصویر کردن رابطه همجنس گرایی بین قهرمانانش مطرح کرده است. منتقدان پرداختن به همجنس گرایی در کشور و ورزشی که مسائل امروزی با همجنس گرا هراسی دارد را عجیب دونستند. برخی دیگر از تصویر آن به دلیل غیرواقعی بودن و سانسور بصری انتقاد کردند که مسلماً آن را برای برخی از بینندگان مبهم می کند.

در مراسم افتتاحیه جوایز انیمیشن کرانچی رول، یوری روی یخ در تمام هفت بخش نامزدی خود جوایزی دریافت کرد: بهترین پسر (یوری کی.)، بهترین انیمیشن، دلگرم ترین صحنه («بوسه»، قسمت هفتم)، بهترین زوج (یوری و ویکتور)، بهترین اوپنینگ، بهترین اندینگ و انیمیشن سال. اگرچه برخی از کاربران کرانچی رول از دریافت جوایزی که لیاقت آن را نداشت، به ویژه جایزه بهترین انیمیشن، شکایت کردند و طرفداران یوری روی یخ را به تقلب در رای متهم کردند، برخی دیگر از جوایز دفاع کردند و نوشتند که هیچ مدرک قطعی برای اثبات این موضوع وجود ندارد. در حالی که کرانچی رول در توییتر اظهار داشت که از روش های قوی ضد تقلب استفاده کرده اند.

این سریال نقدهای مثبتی از سوی منتقدان و اسکیت بازان حرفه ای دریافت کرد. در جولای 2017، این سریال توسط النور بلی گریفیث از رادیو تایمز به عنوان یکی از بهترین مجموعه‌های تلویزیونی انیمیشن موجود برای تماشا در بریتانیا نام‌گذاری شد. از طرف حرفه ای ها، یوری روی یخ توسط اسکیت‌بازان از جمله جانی ویر، اوگنیا مدودوا، دنیس تن، اوگنی پلشنکو، ماساتو کیمورا، ریویچی کیهارا، میو سوزاکی و آدام ریپون مورد استقبال قرار گرفت. صحنه پایانی اپیزود دهم، زمانی که یوری کی در حالت مستی میله می رقصد، نیز توسط رقصندگان حرفه ای میله به دلیل دقت آن ستایش شد.

علاقمندان به دانلود انیمه Yuri On Ice با زیرنویس فارسی می‌توانند به سایت انیمه لیست، مرجع انیمه، فیلم و سریال مراجعه فرمایند.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)