نقد و بررسی فیلم Zodiac زودیاک با بازی رابرت داونی جونیور و جیک جیلنهال

معرفی فیلم Zodiac

فیلم زودیاک همان فیلم همه مردان رئیس جمهور است منتها در دسته ی فیلم هایی با مضمون قاتلان زنجیره ای. این فیلم با بازی وودوارد و برنشتاین توسط یک پلیس و یک کاریکاتوریست ساخته شده است. این فیلم صرفاً بر اساس قتل های بدنام زودیاک کالیفرنیا نیست، بلکه به نظر می رسد که بوی بد و تحریک آمیزی این فیلم را برانگیخته است. قاتلی که هرگز دستگیر نشده، سخاوتمندانه آنقدر سرنخ ارائه می کند که اگر شرلوک هلمز پای پرونده بود، شاید در ده دقیقه ی اول پرونده را بسته بود، اما یک روزنامه نگار اینقدر سمج هست که این راه کوتاه را طولانی کند و همه چیز را در کنار هم بچیند که شاید مردی که احتمالاً مقصر است را گیر بیندازد.

 

فیلم زودیاک، فیلمی است با رویه‌ های مشخص اما عاری از کلیشه‌

این فیلم یک فیلم رویه پلیسی است که با فیلم های روزنامه نگاری تلاقی می کند، اما عاری از اکثر کلیشه های هر دو دسته است. چشمگیرترین دستاورد آن گردآوری هزارتویی گیج کننده از حقایق و سوء ظن ها در طی سالیان است، مجموعه ای که سفر در این پیچ و خم را ترسناک و پر از تعلیق می کند. می توانم تصور کنم که به طور ناامیدکننده ای در جزئیات تحقیقات زودیاک غرق شده ام، اما کارگردان، دیوید فینچر (کارگردان فیلم هفت) و نویسنده اش، جیمز وندربیلت، راه خود را با وضوح از میان تاریکی پیدا می کنند. در فیلمی با شخصیت های بسیار، انتخاب بازیگران توسط لاری میفیلد نیز بسیار مهم است. مانند تنها شاهد عینی پرونده، ما آن چهره را به محض دیدن به یاد می آوریم.

 

درآمدی بر داستان فیلم سینمایی Zodiac

فیلم با یک قتل ناگهانی، وحشیانه و خونین آغاز می شود و بعد از مدت کوتاهی قتل های دیگری آغاز می شوند و مجموعاً پنج قتل که پلیس فکر می کند همگی را زودیاک مرتکب شده است، اگرچه موارد دیگری نیز به او نسبت داده شده است. اما این فیلم حمام خون نخواهد بود. قاتل کار خود را در صحنه های اولیه فیلم انجام می دهد و سپس، زمانی که شروع به ارسال نامه های رمزگذاری شده برای روزنامه ها می کند، پلیس و خبرنگاران سعی می کنند پیگیر کار باشند.

دو بازرس اصلی این پرونده دیوید توشی (مارک روفالو) و ویلیام آرمسترانگ (آنتونی ادواردز) هستند. توشی که در آن زمان مشهور بوده، برای «بولیت» به استیو مک کوئین آموزش داده و الگوی فیلم هری کثیف کلینت ایستوود بوده است. روفالو نقش او را نه به عنوان یک افسر کله خراب، بلکه به عنوان یک افسر سرسخت بازی می کند که کارهایش را از روی کتابی که به آن اعتقاد دارد انجام می دهد. شخصیت ادواردز، همکار او، بیشتر به دلیل ماهیت شرورانه قاتل و رذالت های او گرفته و فرسوده شده است.

در روزنامه سان فرانسیسکو کرونیکل، اگرچه ما با چندین کارمند ملاقات می کنیم، اما بازیگران اصلی عبارتند از پل اوری، گزارشگر ace (رابرت داونی جونیور، ریش دار، سیگاری و الکلی) و کارتونیست رابرت گریسمیت (جیک جیلنهال). این شخصیت ها واقعی هستند و در واقع فیلم بر اساس کتاب های گریسمیت در مورد این پرونده ساخته شده است.

 

دقت در ارائه‌ی جزئیات، بزرگترین مزیت فیلم Zodiac

من دفتر روزنامه را به خاطر دقت آن در شرح جزئیات، جالب دیدم. اولین موردِ توی چشم این است که به صورت معمول نسبتاً خالی است و در یک روزنامه صبح، مخصوصاً در آن روزها، دفتر روزنامه هرچه به سمت ضرب الاجل تحویل مقالات می رفت شروع می شد، در فیلم زودیاک و در میان معدود افرادی که زودتر وارد دفتر می شوند، کارتونیستی بود که انتظار می رفت کار چند نفر را انجام دهد. ایده هایی برای ارائه در جلسه خبری روزانه داشته باشد و یک الکلی که شاید تمام شب را بیدار بوده باشد و یا در ترک باشد. بله، خبرنگاران 40 سال پیش پشت میز خود مشروب می نوشیدند و پک به پک سیگار می کشیدند.

هنگامی که اولین رمزنوشته از راه می رسد، گریسمیت جزو تازه کارهای دفتر روزنامه محسوب می شود. او مانند یک بچه کنجکاو مه تازه وارد یک مدرسه شده، مجذوب رازهای کله گنده ها شده است. او با یک کپی از رمزنوشته کلنجار می رود و از نظر اکثر ما، او آن را حل خواهد کرد اما این کاره نیست. او با استراق سمع پلیس ها و خبرنگاران، دوستی با اوری، و حتی نفوذ به اتاق  مدارک پلیس، راه خود را پیش می برد. اما مدت ها پس از سرد شدن تحقیقات، وسواس او باقی می ماند و در نهایت همسرش (کلویی سوینی) را وادار می کند تا خودش و فرزندانش را به خانه مادرش منتقل کند. گریسمیت حتی پس از اینکه در تلویزیون ظاهر می شود و از طریق تلفن شروع به شنیدن نفس های سنگین زودیاک می کند، به نظر می رسد از خطری که ممکن است وارد خانه اش کند، غافل باشد.

 

فیلم زودیاک و پرونده ای که در ظاهر تا ابد ادامه دارد

چیزی که فیلم زودیاک را معتبر می کند، روشی است که با آن از تعقیب و گریزهای افراطی، تیراندازی و اوج گیری های کاذب اجتناب می کند و فقط پیشرفت روشمند کار پلیس را دنبال می کند. همانطور که وودوارد و برنشتاین به همه در می زنند و تماس های تلفنی زیادی برقرار می کنند و با افراد بسیار عجیب و غریب ملاقات می کنند، پلیس و گریسمیت نیز در مسیرهای عجیبی در تحقیقات خود گام بر می دارند. از آنجایی که گریسمیت غیرمسلح و غیرنظامی است، ما واقعاً نگران ساده لوحی و ریسک پذیری او می شویم، به خصوص در سفر به زیرزمینی که در نوع خود یکی از بهترین صحنه هایی است که من تا به حال در یک فیلم جنایی دیده ام.

دیوید فینچر ساعت، روز و تاریخ ها را در پایین صفحه به ما نشان می دهد، که فقط به این نکته کمک می کنند که بفهمیم این پرونده قرار است تا ابد ادامه پیدا کند. حتی یک سری عکاسی تایم لپس وجود دارد که ساختمان Transamerica را نشان می دهد. همه چیز منجر به لحظه ای دلگیر می شود که دو مرد فقط  به سادگی به یکدیگر نگاه می کنند. نتیجه گیری فیلم زودیاک رضایت بخش تر از فیلم هری کثیف است که مثلاً در یک استادیوم فوتبال به زودیاک شلیک می کند.

علاقمندان می توانند جهت دانلود فیلم Zodiac به وب سایت انیمه لیست، مرجع دانلود سریال، فیلم و انیمه مراجعه کرده و از تماشای آن با زیرنویس فارسی لذت ببرند.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)