معرفی فیلم Once Upon a Time in America روزی روزگاری در آمریکا

توسط Alireza

فیلم Once Upon a Time in America روزی روزگاری در آمریکا

روزی روزگاری در آمریکا این یک فیلمِ به قتل‌رسیده بود که اکنون با ویدیوی خانگی، مراجع دانلود فیلم و غیره دوباره زنده شده است. سینمایی روزی روزگاری در آمریکا، اثر سرجیو لئونه، که در نسخه 227 دقیقه ای خود، شعری حماسی از خشونت و طمع است، برای اکران در سینماهای ایالات متحده به نود دقیقه کاهش یافته بود که به یک آشفتگی غیرقابل درک بدون بافت، بدون تایمبندی، بدون حالت و حس تبدیل شده بود. بقیه دنیا فیلم اصلی را دیده اند و اگر یک آمریکایی شانسی می‌آورد آن را به صورت کامل در جشنواره کن دیده بود. در آمریکا یک تصمیم غم انگیز برای این فیلم بزرگ گرفته شده بود.

فیلم Once Upon a Time in America

معرفی فیلم Once Upon a Time in America

سینمایی روزی روزگاری در آمریکا فیلمی حماسی جنایی گانگستری و درام به کارگردانی سرجو لئونه محصول ۱۹۸۴ کمپانی آمریکایی برادران وارنر می‌باشد. این آخرین فیلمی بود که سرجو لئونه آن را کارگردانی کرده‌است. موسیقی این فیلم توسط انیو موریکونه در حماسی ترین حالت ممکن ساخته و اجرا شده‌است. داستان در سه مقطع زمانی ۱۹۲۳(دوران نوجوانی)، ۱۹۳۳(دوران جوانی) و ۱۹۶۸ (دوران کهن‌سالی) شکل می‌گیرد. فیلمنامه این فیلم را انریکو مدیولی، سرجو لئونه، لئوناردو بنونوتی، پیرو دی‌برناردی، فرانکو آرکالی و فرانکو فرینی نوشته‌اند.

 

فیلم Once Upon a Time in America

آیا فیلم روزی روزگاری در آمریکا طولانی است؟

وقتی نسخه کامل (اکنون به صورت فایل موجود است) در جشنواره فیلم کن 1984 پخش شد، یکی از منتقدین بزرگ فیلم نوشت:

“آیا فیلم خیلی طولانی است؟  هم بله و  هم نه. بله، به این خاطر که برای درک ساختار داستان سرجیو لئونه تمرکز واقعی لازم است، که در آن همه چیز ممکن است یک رویا بعد از مصرف تریاک و شیره یا یک کابوس یا یک خاطره یا یک فلاش بک باشد یا نباشد و اینکه ما باید شخصیت ها و روابط را در طول پنجاه سال پیگیری کنیم و خیر این فیلم بلند نیست، به این دلیل که فیلم به طریق توفیق اجباری، به طور مداوم تماشایی است و تماشاگران این حماسه گانگستری بی‌حوصله نمی شوند و اشتیاق در طول فیلم برقرار است.

 

فیلم Once Upon a Time in America

درآمدی بر داستان فیلم Once Upon a Time in America

این فیلم داستان پنج دهه از زندگی چهار گانگستر از شهر نیویورک را روایت می کند، دوستان دوران کودکی که تقریباً از ابتدا جنایتکاران بی رحمی بار آمده اند، اما پیوند وفاداری خاصی نسبت به یکدیگر دارند. وقتی یکی از آن ها این پیوند را می شکند، یا فکر می کند که این کار را می کند، تا اواخر عمرش غرق گناه می شود، تا زمانی که متوجه می شود که او خائن نبوده، بلکه مورد خیانت واقع شده بوده است.

 

 

تفاوت نسخه‌ی اصلی با نسخه‌ی مضحک فیلم روزی روزگاری در آمریکا

نسخه اصلی فیلم لئونه این داستان را در مجموعه ای پیچیده از فلاش بک ها، خاطرات و رویاها بیان می کند. فیلم با دو صحنه از خشونتی وحشتناک آغاز می شود، وارد یک شیره‌کش خانه می شویم که در آن شخصیت اصلی، رابرت دنیرو به دنبال فرار از عواقب عمل خود است، و سپس لحن خود را با صحنه ای بسیار قدرتمند تثبیت می کند: زنگ خوردن بی‌وقفه‌ی تلفن، زنگی که قرار است همیشه صدایش بپیچد. آن هم در وجدان مردی که پلیس را خبر کرده و به دوستانش خیانت کرده است. فیلم در مجموعه ای از اپیزودها جلو و عقب می رود که همگی در یک کلیت احساسی در کنار هم قرار می گیرند. مواقعی وجود دارد که نمی فهمیم دقیقاً چه اتفاقی دارد می افتد، اما این اتفاق در صورتی برای ما می‌افتاد که به کارگردان و نویسنده‌ی این اثر اعتماد نداشته باشیم.

نسخه بلند در سینماهای آمریکا دیده نشد، و در ایران هم در دو نسخه پخش شده بود. در فیلم کوتاه شده، کل ساختار فلاش بک ها به هم ریخته بود. تلفن یک بار زنگ می خورد. گذارهای شاعرانه از بین رفته بود. فیلم به ترتیب زمانی ساده تغییر یافته بود، صحنه ها توسط تعدادی کم فهم کنار گذاشته شده بودند، روابط در آن نسخه غیرقابل توضیح است و مخاطب احتمالاً بیشتر زمان خود را در سرگردانی کامل می گذراند. آن فیلم یک طنز مضحک بود.

 

 

کمبودهای نسخه‌ی کوتاه شده فیلم Once Upon a Time in America

در اینجا برخی از مشکلات خاص نسخه کوتاه شده آورده شده است. قبل از اینکه تیتر یک روزنامه اعلام کند ممنوعیت تصویب شده است، یک صحنه سرسری پخش می شود. پس از آن ممنوعیت لغو می شود، چیزی که روز بعد احساس می شود در واقع مربوط به شش سال بعد از آن ممنوعیت است. به یک باره صحبت دو گانگستر در مورد سرقت از بانک نمایش داده می شود آن هم در مقابل زنی که تا به حال در فیلم دیده نشده است. آنها صحنه را حذف کرده اند و توضیح می دهند که او کیست. یک رهبر توده کارگری بدون توضیح ظاهر می شود و گانگسترها را در موقعیتی غیرقابل توضیح درگیر می کند. او را بعداً می فروشند، اما به چه کسی؟ یک سری مرد می آیند تا دوست دختر دنیرو را بکشند، شخصیتی که به ندرت با او آشنا شده ایم و اصلاً مشخص نیست که آنها از مافیا آمده اند یا پلیس. و خلاصه در آن نسخه یک فاجعه واقعی وجود دارد: در پایان نسخه کوتاه شده، دنیرو با عبور از یک صفحه مخفی در دیوار اتاقی که قبلاً هرگز ندیده بودیم ما را ترک می کند. او از کجا می دانست که آن در مخفی آنجاست؟ در نسخه طولانی به او گفته شد که آنجاست. در نسخه کوتاه، خروج غافلگیرکننده او تحقیر ساده ای را نسبت به مخاطب نشان می دهد.

بسیاری از زیباترین نماهای فیلم در نسخه کوتاه غایب هستند، از جمله لحظه ای شجاعانه که یک فلاش فوروارد با ظاهر غیرمنتظره یک فریزبی نشان داده می شود، و دیگری که در آن گذشته به زمان حال تبدیل می شود و آهنگ «دیروز» بیتلز مخفیانه پخش می شود. به آهنگ صوتی روابط کوتاه شده اند، صحنه های زندگی فشرده شده است، و من با هر کسی مخالفت می کنم تا داستان نسخه کوتاه را مسخره جلوه دهم. نسخه اصلی روزی روزگاری در آمریکا 4.5 ستاره می گیرد و نسخه کوتاه بدون ستاره. علاقمندان می‌توانند جهت دانلود فیلم Once Upon a Time in America (نسخه اصلی 229 دقیقه‌ای) به انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و آن را در بهترین کیفیت های موجود تماشا نمایند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید