نقد و بررسی انیمه Kusuriya no Hitorigoto (خاطرات داروساز)

توسط Alireza

سیر پیدایش انیمه Kusuriya no Hitorigoto

تک گویی دواخانه (Apothecary’s Soliloquy) یک سری رمان ژاپنی نوشته ناتسو هیوگا (Natsu Hyūga) و با نقش هایی به قلم توکو شینو (Touko Shino) است که از سال 2011 در وبسایت انتشار رمان کاربر محور شوستسوکا نی نارو (Shōsetsuka ni Narō) به صورت آنلاین منتشر می می شده است. سال بعد به شوفونوتومو (Shufunotomo) انتقال یافت که در ابتدا سری را در سال 2012 به عنوان یک رمان تک جلدی و سپس در سال 2014 به عنوان یک سری رمان منتشر کرد. این سری در یک کشور افسانه ای که از امپراطوری چین گرفته شده اتفاق می افتد و در سال 2017 در قالب دو سری مانگا قرار گرفت که یکی توسط سکور انیکس (Square Enix) تحت حق انتشار گانگان بزرگ ماهانه (Monthly Big Gangan) و دیگری توسط شوگاکوکان (Shogakukan) در مجله ماهانه یکشنبه جین ایکس (Monthly Sunday Gene-X) منتشر گردیدند. رمان نیز مجوز دیجیتال خود در آمریکای شمالی را از کلوب رمان ژاپنی (J-Novel Club) و مجوز پرینت و همچنین مانگای طراحی شده توسط  نکوکوراگه (Nekokurage) را از سکور انیکس دریافت کرده است. این رمان در سال 2021 با فروش 496,626 نسخه به رتبه سوم پرفروش ترین سری رمان صعود گرد و تا ماه نوامبر سال 2023 تمام نسخه های مختلف این اثر روی هم رفته بیست و هفت میلیون کپی در چرخش داشتند که این عدد تا ژانویه سال 2024 به سی و یک میلیون رسید. در سال 2019، نسخه مانگا جایزه مانگای بعدی در دسته پرینت را از آن خود می کند و همچنین در «داستانهای مصور پیشنهادی کارکنان کتاب‌ فروشی سرتاسر کشور در سال 2020» Nationwide Bookstore Employees’ Recommended Comics of 2020 توسط هونیا کلاب در جایگاه پنجم قرار گرفت و در همان سال در نظرسنجی مانگایی که بیشتر از همه می خواهند انیمه شدنش را ببینند برنامه انیمه ژاپن (AnimeJapan) رتبه نهم شد.  یک نسخه سریال انیمه تلوزیونی به ساخت استودیو توهو انیمیشن (Toho Animation) و او ال ام (Oriental Light and Magic) در اکتبر 2023 پخش خود را شروع کرد. این سریال از شبکه نیپون تی وی (Nippon TV) برای دو فصل قرارداد بست. نخستین آهنگ تیتراژ آغازین این انیمه «گل شدن» (Hana ni Natte) اثر ریوکوشوکو شاکای (Ryokuoushoku Shakai) است و نخستین آهنگ تیتراژ پایانی اش «ورد طلسم» (Aikotoba) آینا د اند (Aina the End) می باشد. دومین آهنگ تیتراژ کار «مردد» (Ambivalent) ساخت اورو (Uru) بوده و دومین آهنگ تیتراژ پایانی اش «عشق داروست» (Ai wa Kusuri) واکی (Wacci) است.

 

انیمه Kusuriya no Hitorigoto (خاطرات داروساز)

چکیده داستان Kusuriya no Hitorigoto

زنی جوان به نام ماوماو (Maomao) در آسیای باستان زندگی و در منطقه روسپیگران به عنوان یک داروساز زندگی بخور و نمیرش را تامین می کند و تنها فکر شب و روزش در آوردن نان روزش است. هدف او این است که در نهایت شغلی پیدا کند که از طریقش پول زیادی با کمترین کار ممکن در بیاورد و از یک زندگی روزانه خوشایند لذت ببرد… اما این برای او برآورده نمی شود! او از منطقه اش دزدیده می شود و فروخته می شود تا در یک کاخ همایونی به عنوان یک پیشخدمت ساده کار کند. با این وجود او شخصیت کنجکاو و خاصش را از دست نمی دهد و بردبارانه تصمیم می گیرد بی آن که توجه زیادی به خودش جلب کند تا تمام شدن سال های خدمتش در آن جا کار کند. او در این زمان به طور اتفاقی متوجه می شود که دو پسر امپراطور ظاهرا از بیماری ای رنج می برند که هیچکس قادر به درمان آن نیست؛ و به خاطر همین است که این طبیب خود خوانده این مورد را در خفا بر عهده می گیرد. علی رغم تمام میل ها به ناشناس ماندن و پس از زمان کوتاهی هویت او توسط یکی از دو اولاد به نام جینشی (Jinshi) فاش می شود. او بلافاصله دختر هفده ساله را به عنوان یک استعداد نهانی می شناسد و تصمیم می گیرد او را به عنوان طبیب شخصی اش استخدام کند. در این حرفه جدید، او حالا باید انواع بیماری های پیچیده را رمزگشایی کند، چیز هایی که با تمام چیز هایی که در حالت عادی رخ می دهند بسیار فرق می کنند. آیا ماوماو موفق می شود تمام اسرار پزشکی را برای دربار سلطنتی حل کند و به زندگی ای که میخواهد برسد، یا آیا نقشه های او نقش بر آب می شوند؟

 

انیمه Kusuriya no Hitorigoto (خاطرات داروساز)

دیدگاه مخاطب

ربکا سیلورمن (Rebecca Silverman) از شبکه خبری انیمه (Anime News Network) در دیدگاه خود از نخستین رمان نمره مثبتی می دهد: «یک تجربه لذت بخش از خواندن است، از آن ها که هر چه جلوتر می روید بهتر می شود، و اگر سرعتش مقداری سریع است، با شیوه برقراری رابطه شخصیت ها و جلو رفتن داستان جبرانش می کند». او همچنین در رابطه با جلد های بعدی می نویسد که «هنوز خواندنش در بر گیرنده مخاطب است و ماوماو یک شخصیت اصلی عالی و گهگاه سوهان روح بقیه است که از هیچکس رفتار آشغال نمی پذیرد؛ و تماشای او در حالی که بیشتر و بیشتر در زندگی دربار درگیر می شود جالب است». او بعد ها به مانگای اثر نمره خوبی می دهد و می گوید «نسخه مانگای Kusuriya no Hitorigoto نیز تجربه ای بی نظیر از خواندن باقی می ماند. ماوماو از آن نوع شخصیت های زن است که به جای این که تنها یک شخصیت زن که نوشتنش قوی انجام شده است باشد، خودش واقعا قوی است. داستان نیز به خوبی ادامه پیدا می کند».

 

ترون مارتین (Theron Martin) نیز از همان سایت پس از خواندن مانگا نظر مثبتی ثبت می کند و ضمن تحسین نقاشی ها، شخصیت ها و استفاده از جزئیات تاریخی به شباهت های اثر به «حکایت پادشاهی ابرهای رنگی» (Saiunkoku Monogatari) اشاره می کند. کاربری دیگر اضافه می کند: «اگر دلتان کاری می خواهد که به نحوی موفق می شود شکوه چین باستان را با انبوه شخصیت های حکایت پادشاهی ابرهای رنگی و درامای موجود در چیزی مثل بقال نقره (Yakushi Arujan) یا سفیدبرفی با مو های قرمز (Akagami no Shirayukihime) مخلوط کند، قطعا باید سراغ این اثر بروید. در تجربه اش به آدم خوش می گذرد، اورجینال است، و به راحتی بهترین چیزی است که سکور انیکس در حال حاضر برای ارائه دارد».

اگر شما نیز به تجربه این اثر علاقه پیدا کردید از شما دعوت می شود جهت دانلود انیمه Kusuriya no Hitorigoto به سایت انیمه لیست مراجعه کنید.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید