نقد و بررسی سریال Waco: The Aftermath واکو: پیامد

توسط Alireza

ما فاجعه ای مشابه مصیبت واکو دیگر نمی خواهیم. پس از وقایع دلخراش در 19 آوریل 1993، همه می دانستند که این بیانیه چه معنایی دارد و ترس پشت آن چیست. اما به همان اندازه که واکو دلخراش بود، بیشتر سرآغاز مشکلات دیگر مربوط به دولت و حقوق شهروندی خصوصی بود. «Waco: The Aftermath» این مسائل را با داستان های فرعی و شخصیت های متعددش دنبال می کند و گاهی در خدمت نشان دادن تفاوت های ظریف مورد نیاز در این داستان است و گاهی فقط به این دلیل که ما عاشق نمایش هر جنایت واقعی هستیم آن را تماشا می کنیم.

 

نقد و بررسی سریال Waco: The Aftermath واکو: پیامد

معرفی سریال واکو: پیامد

سریال Waco: The Aftermath یک مینی سریال تلویزیونی آمریکایی است که توسط John Erick Dowdle و Drew Dowdle ساخته شده و در ۱۶ آوریل ۲۰۲۳ در Showtime پخش شد. این مجموعه پنج قسمتی دنباله ای بر مینی سریال 2018 Waco است که درگیری سال 1993 بین اداره تحقیقات فدرال (اف بی آی)، اداره الکل، تنباکو، سلاح گرم و مواد منفجره (ATF) و شعبه دیویدیان در واکوی تگزاس را به نمایش می گذارد. این سریال دنباله عواقب محاصره و محاکمه ی اعضای بازمانده شعبه دیویدیان را به تصویر می کشد. بازیگران شامل مایکل شانون، شی ویگهام، جان لگوئیزامو و آنیکا مارکس هستند که نقش های خود را از مینی سریال Waco تکرار می کنند.

 

 

نقد و بررسی سریال Waco: The Aftermath واکو: پیامد

خلاصه داستان سریال Waco: The Aftermath

Waco یک کاوش نمایشی از بن بست 51 روزه سال 1993 بین اف بی آی، ATF و جناح مذهبی دیوید کورش، شاخه دیویدیان، در واکوی تگزاس است که به یک آتش سوزی مرگبار منجر شد. این تراژدی قبل و در حین بن بست را از دیدگاه های مختلف کسانی که بیشتر با دو طرف اختلاف در ارتباط هستند، بررسی می کند.

 


نقد و بررسی سریال Waco: The Aftermath

ما واکو دیگری نمی خواهیم. پس از وقایع دلخراش در 19 آوریل 1993، همه می دانستند که این بیانیه چه معنایی دارد و ترس پشت آن چیست. اما به همان اندازه که واکو دلخراش بود، بیشتر سرآغاز مشکلات دیگر مربوط به دولت و حقوق شهروندی خصوصی بود. «Waco: The Aftermath» این مسائل را با داستان های فرعی و شخصیت های متعددش دنبال می کند و گاهی در خدمت نشان دادن تفاوت های ظریف مورد نیاز در این داستان است و گاهی فقط به این دلیل که ما عاشق نمایش هر جنایت واقعی هستیم آن را تماشا می کنیم. این سریال ادامه ای از سریال 2018 شوتایم “Waco” است که از فیلم های فلش بک برای نمایش دراماتیک آن سریال از محاصره استفاده می کند. “Waco: The Aftermath” نه تنها در نزدیکی سی امین سالگرد رویداد، بلکه همانطور که ما با پیامدهای آن در 6 ژانویه 2021 سر و کار داریم. این سریال نیز داستانی در مورد میهن پرستان خودخوانده و تهدید آنها به خشونت است و می توان گفت که حتی به بیشتر از پنج سال پیش مرتبط است. ما شورش دیگری نمی خواهیم. سریال Waco: The Aftermath که توسط کارگردانان سریال درو دادل و جان اریک داودل No Escape، As Above, So Below ساخته شده است، می خواهد تاریخچه ای شاداب تر از همه چیز مربوط به رویداد را به مخاطبان ارائه دهد و در عین حال آگاهی بدهد که هیچ چیز نمی تواند قطعیت داشته باشد و بنابراین سریال Waco: The Aftermath همه چیز را به عهده مخاطبش می گذارد و یک پیش درآمد طولانی، یک دنباله درام دادگاهی و یک اسپین آف خسته کننده، مملو از شخصیت و داستان های فرعی و آهسته را به ما نشان می دهد. کافی است پلک بزنید تا حضور جان لگوئیزامو به عنوان مامور مخفی ATF  از سری اصلی را از دست بدهید. با این حال، او همچنان یک کارت به عنوان مهمان در تیتراژ آغازین سریال پر از شعله (همچنین از جمله گری کول، شی ویگام، و جی. اسمیت-کامرون) دریافت کرده است.

 

بررسی خط داستانی سریال واکو: پیامد

بزرگ ترین بخش «واکو: پیامد» شامل آرکی است که اغلب درباره آن صحبت نمی شود، آرک بازمانده های شاخه داویدیان که به دلیل توطئه علیه دولت محاکمه شدند. این سریال از منظری دراماتیک است، این همان دنیای کوچک قدرتمندی است که این داستان به آن نیاز دارد، محاکمه کردن آزادی و قرار دادن پارامترهای اصطلاحی در کانون توجه. این سریال در بهترین لحظات خود، افرادی را که رسانه ها در موردشان می نوشتند به عنوان یک فرقه معرفی می کند، در عین حال که اراده آزاد آنها برای حضور در انجمن کورش و بعداً دفاع از آن را نادیده می گرفتند را انسانی جلوه می دهد.

پنج نفر از آنها در مقابل یک قاضی محاکمه می شوند که به نظر می رسد از قبل تصمیم خود را گرفته است و به احساساتی که همه پس از واکو تجربه کردند، به ویژه کسانی که در برخی از قدرت های مرتبط با دولت نفوذ داشتند، اشاره می کند. اما پیروان سابق رهبر دیوید کورش از حمایت سرسختی در قالب وکیل دان کوگدل با بازی جیووانی ریبیسی، با چشمانی خسته، شوخ طبعی خاص و صدایی سخت برخوردارند. در این درام دادگاهی پراکنده و هیجان انگیز، دن با دولت مبارزه می کند تا ثابت کند که این بلا کار ATF بود، نه شعبه دیویدیان که اولین بار وقتی همه چیز خشونت آمیز شد، تیراندازی را آغاز کرده است و این که شعبه داویدیان فقط از خود در برابر پلیس تهاجمی دفاع می کردند.

آنها شست وشوی مغزی هم نشده اند، علی رغم اینکه یک دیدگاه بیرونی تجربه شان را به این شکل ترسیم می کرده است. با این آرک با زیرکی برخورد می شود و پیروزی های کوچکی برای افراد مستضعف به دست می آید – مانند هر درام دادگاهی، این سریال نیز تحولات غافلگیرکننده ای دارد که لحظات سنگین تری برای نمایش آن را افزایش می دهد. اما این صحنه های کوگدل که یا با مشتریانش در یک اتاق جانبی کار می کند یا در دادگاه برای دفاع از آنها ایستاده است. این سریال، بازگوی داستان های شاخه دیویدیان است که همچنین باعث ایجاد فلاش بک هایی با رنگ شنی به دهه 1980 می شود. ظهور ورنون هاول در جامعه دیویدیان به ما نشان داده شده است و اینکه چگونه این مرد بعداً به عنوان تایتان نقل قول از کتاب مقدس و کفال معروف به نام دیوید کورش (با بازی کیان جانسون) شناخته شد. بخشی از آن شامل به دست آوردن نفوذ بر گروه، از جمله رهبر سابق لوئیس رودن (جی. اسمیت-کامرون در نقشی امیدوارکننده اما محدود) بود.

این صحنه ها برخی از بدترین ویژگی های سریال را نشان می دهند: دیالوگ های بی هدف و ضربات احساسی اجباری، با اجرایی که باید بیش از حد جبران شود. در تمام مدتی که برای نشان دادن اینکه دیوید چگونه فرقه اش را خلق کرد و چگونه دزدید و چگونه سرمایه گذاری می کند، ظرافت دلخواه را ایجاد نمی کند. (در یک نقطه، کورش جوان به پیروانش می گوید: «این آخرین باری نیست که باید از خود دفاع کنیم!») در عوض، مانند افرادی مانند لیوینگستون فاگان (مایکل لوووی) و ما روایت های تبدیلی نیمه کاره دریافت می کنیم. روت ریدل (کالی روچا) به مسیحای خودخوانده تشبیه شده است. همه چیز در مقایسه با دیدن کورش در طول محاصره 1993، که با قدرت بیشتری توسط تیلور کیچ در این نقش، و البته در شرایط شدیدتر به تصویر کشیده شده بود، کمرنگ است.

علاقمندان می‌توانند جهت دانلود سریال Waco: The Aftermath به انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آن لذت ببرند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید