نقد و بررسی انیمه Tengoku Daimakyou توهم بهشتی

توسط Alireza

سیر پیدایش انیمه Tengoku Daimakyou

«توهم بهشتی» یا Heavenly Delusion یک سری مانگای ژاپنی نوشته و طرح زده شده به دست ماساکازو ایشیگورو (Masakazu Ishiguro) است که از ژانویه 2018 در مجله مانگای سینن (seinen) بعد از ظهر ماهانه (Monthly Afternoon) کودانشا (Kodansha) منتشر شد. در 22 ماه نوامبر 2022 یک کتاب راهنمای رسمی منتشر شد که اطلاعاتی پر جزئیات از بستر، داستان و شخصیت های داستان را پوشش می دهد و مصاحبه ای با ایشیگورو در آن ثبت شده است.  یک نسخه سریال تلوزیونی به ساخت Production I.G از ماه آوریل الی ژوئن 2023 به پخش رسید. سری از یک مانگا که ایشیگورو در دانشگاه خوانده بود الهام گرفته شده و با این قصد خلق شده که از اثر قبلی اش «و با این وجود شهر حرکت می کند» (And Yet the Town Moves) متفاوت باشد و تعاملی درست از دو شخصیت اصلی و شرارتی که با آن مواجه هستند به نمایش بگذارد. مانگا با واکنش مثبتی مواجه شد، به این صورت که حس مرموز و روابط بین شخصیتی اش مورد تحسین قرار گرفتند. نسخه انیمه نیز به خاطر تمرکزش روی روابط و دغدغه های جنسیتی بازخورد مشابهی داشته است.

 

نقد و بررسی انیمه Tengoku Daimakyou توهم بهشتی

چکیده داستان انیمه Tengoku Daimakyou

گروهی از بچه ها در تسهیلاتی دور از دنیای بیرون زندگی می کنند. در دنیای بیرون، پانزده سال از رخ دادن فاجعه ای بی سابقه که تمدن مدرن را به طور کامل از بین برد می گذرد. روزی توکیو (Tokio) که دختری از بچه هاست پیغامی دریافت می کند: «میخواهی به بیرونِ بیرون بروی؟». میمیهیمه (Mimihime) ، یکی دیگر از بچه ها که قادر به پیش بینی برخی موارد است به توکیو که ذهنش درگیر شده می گوید که دو نفر از بیرون برای نجات او خواهند آمد؛ که یکی از آن ها صورت توکیو را دارد. ایده دنیای بیرون از تسهیلات چیزیست که هیچکس راجع به آن صحبت نمی کند، اما وقتی توکیو از مدیر درباره اش می پرسد او تایید می کند که بیرون جهانی وجود دارد، اما به او می گوید که آن جهان جهنم است. در همین زمان پسری به نام مارو (Maru) که درست چهره او را دارد همراه کیروکو (Kiruko) سرتاسر ژاپن ویران شده در جست و جوی «بهشت» می گردند.

 

نقد و بررسی انیمه Tengoku Daimakyou توهم بهشتی

مضامین و الهام

ایشیگورو هنگامی که داستان را می نوشت ناراحتی خاصی راجع به اتفاقی که در ژاپن می افتاد احساس کرد. به نظر می رسید حوالی 2017-2018 بود وقتی که ژاپن در مدیریت خود از صعود به المپیک تابستان 2020 به دنبال ایراد می گشت. او به خاطر رسوایی غذای سال نو خالی حس کرد اتفاقی را دومرتبه تماشا می کند. در آن زمان زلزله ها و سونامی هایی بودند که مردم را از تمام روزمرگی هایشان ربوده بودند. وی که بین آن زمان و زمان حال تشابه شومی احساس کرده بود تصمیم گرفت حس تهدیدی که جامعه بیشتر و بیشتر احساس می کرد را منتقل کند. عقیده سریال محتاط بودن است، چراکه در غیر این صورت ممکن است با چیزی حقیقتا وحشتناک رو در رو شد. شخصیت توتوری (Totori) نیز نوشته شده بود تا ثابت کند کسانی که به راحتی شخصیت منفی شناخته می شوند نیز برای کسانی مهم هستند.

 

دیدگاه مخاطب

شبکه خبری انیمه (Anime News Network) در دیدگاهش از نخستین جلد زاویه دید Tengoku Daimakyou را به خاطر تمرکزش روی رابطه خوشایند کیروکو و مارو و طراحی شخصیت های ایشیگورو تحسین کرد. وبسایت فرانسوی اخبار مانگا (Manga News) بخش آغازین را به خاطر رمز و راز هایی که به نمایش می گذارد دلربا خطاب کردند. سیگه ان سری (Sigue en Serie) نیز به اسرار این سریال اشاره کرد که مخاطبان را برای رسیدن هر چه سریعتر به بخش های بعدی مانگا و انیمه به قصد فهمیدن نکات بیشتر از داستان از دو جریان موازی مشتاق می کنند. نویسندهVinland Saga  ماکوتو یوکیمورا (Makoto Yukimura) به مضامین «توهم بهشتی» از جمله ایده یک بهشت و نحوه تعریف ایشیگورو از دو داستان همزمان که با گذشت روایت متصل می شوند علاقه نشان داد.

 

بازخورد انیمه Heavenly Delusion

توهم بهشتی در نسخه 2019 کتاب راهنمای این مانگا فوق العادست! (Kono Manga ga Sugoi!) تاکاراجیماشا (Takarajimasha) از بین 20 سری مانگای برتر برای خوانندگان مرد رتبه اول را کسب کرد. توهم بهشتی در دوره های 24م و 25م جشنواره هنرهای رسانه ای ژاپن (Japan Media Arts Festival) سال های 2021 و 2022 از کارهای پیشنهادی داوران بود. مانگا در سال 2023 در جوایز اکسپوی ژاپن (Japan Expo Awards ) جایزه دارومای فرانسوی در دسته بهترین متن را دریافت کرد. انیمه این اثر در مسابقه جوایط آنیترندز (AniTrendz) سال 2023، Tengoku Daimakyou دور کلی «جوایز بهار 2023» را از آن خود کرد. با این جایزه، سریال ارزش خود برای نامزدی انیمه سال را به اثبات رساند. این انیمه همچنین برنده جوایز ژانری برای «فراطبیعی موردعلاقه» و «اسرارآمیز یا روانشناختی موردعلاقه» شد.

اگر شما نیز به تماشای این اثر علاقه پیدا کردید می توانید جهت دانلود انیمه Tengoku Daimakyou به سایت انیمه لیست مراجعه کنید.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید