نقد و بررسی انیمه Sono Bisque Doll wa Koi wo Suru مای درس-آپ دارلینگ

توسط Alireza

 پیدایش و سیر انیمه Sono Bisque Doll wa Koi wo Suru

«این عروسک سفالی عاشق می شود» یا «نازنین تیپ‌زن من» My Dress-Up Darling یک سری مانگای ژاپنی است که توسط شون ایچی فوکودا (Shinichi Fukuda) نوشته و طرح زده شده است. از ژانویه 2018 در گانگان جوان (Young Gangan) سکویر انیکس (Square Enix) شروع به چاپ کرد و تا مارس 2023 در یازده جلد از آن جمع آوری شده است. یک نسخه سریال تلویزیونی انیمه به ساخت کلاور ورکس (CloverWorks) از ژانویه تا مارس 2022 از این داستان پخش شد و فصل دومی نیز برای آن اعلام شده است. مانگای این اثر تا ماه می 2023، مانگا نه میلیون و سیصد هزار نسخه در گردش داشت.

 

نقد و بررسی انیمه Sono Bisque Doll wa Koi wo Suru مای درس-آپ دارلینگ

 از مانگا تا انیمه

هر بخش جداگانه این مانگا توسط سکویر انیکس جمع آوری و منتشر شد و تا مارس 2023 در کل یازده جلد تانکوبون (tankōbon) عمومی شدند. در بیست و چهارم سپتامبر 2022 یک کتاب رسمی طرفدار نوشته نیز از این داستان منتشر شد. حین انیمه اکسپوی ژولای 2019، سکویر انیکس اعلام کرد که تصمیم نسخه انگلیسی مانگا تحت عنوان «نازنین تیپ زن من» گرفته شده و تحت انتشارات جدید «مانگا و کتاب های سکویر انیکس» خود آن را منتشر کرد. در ششم آوریل 2021 با انتشار نهمین نشر از گانگان جوان خبر ساخت یک نسخه سریال تلوزیونی انیمه عمومی شد. کارگردانی این انیمه ساخت کلاور ورکس را کیسوکه شینوهارا (Keisuke Shinohara) انجام داد؛ نمایشنامه های آن را یوریکو تومیتا (Yoriko Tomita) نوشت و کازوماسا ایشیدا (Kazumasa Ishida) طراحی شخصیت ها و کارگردانی ارشد انیمیشنش را به دست گرفت.

موسیقی این انیمه که از 9 ژانویه تا بیست و هفت مارس 2022 در توکیو ام اکس (Tokyo MX) و شبکه های دیگر پخش شد بر عهده تاکشی ناکاتسوکا (Takeshi Nakatsuka) بود. تیتراژ نخستین «روزهای آفتاب خیز» (Sansan Days) اثر سپیرا سپیکا (Spira Spica,) و تیتراژ پایانی «دیار عشق» (Koi no Yukue) اثر آکاری آکاسه (Akari Akase) است. فانمیشن (Funimation) سریال را برای پخش بیرون از آسیا مجوزدهی کرد. در تاریخ بیست و هشت 2022، فانمیشن اعلام کرد که سریال یک دوبله انگلیسی خواهد گرفت، که تیتراژ آن روز بعد عمومی شد. در ادامه خریداری شدن کرانچی رول (Crunchyroll) توسط سونی، دوبله به کرانچی رول منتقل شد. مجوز پخش سریال در آسیای جنوبی را ارتباطات میوز (Muse Communication) فراهم کرد. فصل دوم هفدهم سپتامبر 2022 از طریق تویتر رسمی انیمه اعلام شد.  

 

نقد و بررسی انیمه Sono Bisque Doll wa Koi wo Suru مای درس-آپ دارلینگ

چکیده داستان انیمه Sono Bisque Doll wa Koi wo Suru

دانش آموز دبیرستانی واکانا گوجو (Wakana Gojou) به امید آن که در نهایت روزی به سطح مهارت پدربزرگش برسد روزهایش را صرف استاد شدن ساخت عروسک های هینای مراسم هیناماتسوری می کند. زمانی که نوجوانان دیگر وقت خودشان را با فرهنگ پاپ پر می کنند، گوجو لذت را در دوختن لباس برای عروسک هایش پیدا می کند. با این وجود، او برای راز نگه داشتن این سرگرمی خاص تلاش بسیار می کند. چراکه باور دارد اگر این راز برای بقیه فاش شود مردم او را مسخره می کنند. زمان می گذرد و مارین کیتاگاوا (Marin Kitagawa) وارد می شود، یک دختر به طرز غیر عادی ای قشنگ که اعتماد به نفس و وقارش با سر به زیری و کم رویی گوجو تضاد شدید دارد. قاطی شدن گوجوی بی دوست با امثال کیتاگاوا که همیشه با هم سن هایش محاصره شده است از احتمالات عاقلانه دور است؛ اما وقتی کیتاگاوا زبردستی گوجو در کار با یک ماشین خیاطی را می بیند اتفاق غیر قابل تصوری می افتد و او با سرگرمی خودش یعنی کاسپلی را به او اعتراف می کند. کیتاگاوا که مهارت خیاطی اش رقت انگیز است، پتانسیل آن سوی ویژگی های فردی گوجو را می بیند و تصمیم می گیرد از او کمک بخواهد. همینطور که گوجو و کیتاگاوا همراه هم یکی پس از دیگری روی لباس های کاسپلی منحصر به فرد و زیبایی که استعداد ها و شخصیت واقعیشان را نشان می دهند کار می کنند، با آن که زندگی هایشان دنیا ها از هم دور است، ناخواسته به هم نزدیک می شوند.

 

 بازخورد انیمه Sono Bisque Doll wa Koi wo Suru

این سری در آگوست 2019 بر اساس آرا چهارمین نسخه جایزه مانگای بعدی (Next Manga Award) به ترتیب دهی مجله دا وینچی از شرکت رسانه (Media Factory) و سایت نیکو نیکو (Niconico) جایگاه ششم را از آن خود کرد. مانگا در نسخه 2022 راهنمای این مانگا فوق العادست! (Kono Manga ga Sugoi!) از شرکت انتشارات تاکاراجیماشا (Takarajimasha) شانزدهمین پیشنهاد برای خوانندگان معرفی شد. مانگا در لیست داستان های مصور پیشنهادی کارکنان کتاب‌ فروشی سرتاسر کشور در سال۲۰۲۰ (Honya Club’s Nationwide Bookstore Employees’ Recommended Comics of 2020) کلاب هونیا، لیستی که با نظر سنجی از 1100 کارکن حرفه ای کتاب فروشی های ژاپن جمع آوری شده بود رتبه سوم را کسب کرد. در فوریه 2022، گزارش شد که مانگا در ادامه اکران نسخه انیمه یک میلیون و پانصد هزار نسخه اضافه به فروش رسانده. در ژون 2022، اعلام شد که مانگا بیش از هفت میلیون نسخه در گردش دارد. در گردش بودن هفت و نیم میلیون نسخه در سپتامبر 2022، و در گردش بودن هشت و نیم میلیون و نه و نیم میلیون نسخه به ترتیب در مارس 2023 و مه 2023 اعلام شدند.

 

 دیدگاه مخاطب

هری از انیمه عسل می گوید: «به جای آن که از کاسپلی فقط به عنوان یکی از ویژگی های شخصیت اصلی زن استفاده شود، نازنین تیپ زن من درست و حسابی وارد عمق دنیای کاسپلی می شود. از شرکت در یک رویداد کاسپلی گرفته تا انتخاب اجناس درست برای لباس و ارتباط گرفتن با کاسپلیرهای دیگر، این انیمه دید بسیار ارزشمندی از فرهنگ کاسپلی در ژاپن به نمایش می گذارد».  کاربر دیگری در بررسی اش بیان کرد: «یکی از نقد های رایج این سریال ها از جانب کسانی که دوستشان ندارند این است که دراما یا ستیز زیادی در آن ها نیست. به شخصه وقتی یک کمدی سبک تماشا می کنم، دنبال درامای زیاد یا دل شکستگی نیستم و اگر این ها را نبینم کاملا راضی تمامش می کنم. شاید باز بگویید که چنین داستان هایی مفهومی ندارند. گرچه درست است که شاید به اندازه داستان هایی که با موفقیت عناصر دراماتیک تری را پیش می گیرند مفهومی نباشند، اما مفهومی بودن یک داستان آن را خوب و مفهومی نبودنش آن را بد نمی کند».

اگر شما نیز به تماشای این اثر علاقمندید میتوانید برای دانلود انیمه Sono Bisque Doll wa Koi wo Suru به سایت انیمه لیست مراجعه کنید.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید