نقد و بررسی سریال Penny Dreadful داستان عامه پسند

توسط Alireza

معرفی سریال Penny Dreadful

برخی از ترسناک ترین شخصیت های ادبیات، از جمله دکتر فرانکنشتاین، دوریان گری، و چهره های نمادین رمان دراکولا در تاریک ترین گوشه های لندن ویکتوریایی کمین کرده اند؛ این سریال Penny Dreadful، یک سریال تریلر روان شناختی ترسناک است که این داستان های وحشتناک کلاسیک را به یک درام جدید بزرگسالان پیوند داده است.

 

نقد و بررسی سریال Penny Dreadful داستان عامه پسند

سریال پنی دردفول، نمایشی برای عاشقان گوتیک

در اینجا چیزی برای همه عاشقان گوتیک وجود دارد. این سریال با عنوانی که اشاره به داستان های هیجان انگیزی دارد که در اواسط دوره ویکتوریا در بریتانیا جریان داشتند، این سریال همه چیز را درباره هیولاها، شیاطین و برخی از نمادین ترین موجودات ادبیات بیان می کند که در لندن ویکتوریایی وجود مجازی داشتند، شخصیت هایی از جمله دوریان گری، کنت دراکولا و دکتر فرانکنشتاین. سریال پنی دردفول از همه این شخصیت ها برای روایت داستانی گیرا، ترسناک و خونین استفاده می کند. فصل اول سریال داستان عامه پسند حول محور یک سری از مرگ های وحشتناک است که توسط پلیس بررسی می شود، در حالی که سر مالکوم موری (با بازی کسی که زمانی جیمز باند را بازی می کرد یعنی تیموتی دالتون)، کاشف مشهور، و ونسا آیوز (با بازی شگفت انگیز اوا گرین، که اتفاقاً یکی از دختران سابق فیلم های باند است) نقش های اصلی را دارند. بدانید که در اینجا چیزهای بیشتری در بازی وجود دارد. فصل 1 سرگرم کننده است، اما فصل 2 حتی بهتر از آن است و از همه شخصیت های گوتیک، ادبی و مهمتر از همه، از تعداد زیادی بازیگر بزرگ، بهترین استفاده را می کند.

 

نقد و بررسی سریال Penny Dreadful داستان عامه پسند

طرح داستان سریال داستان عامه پسند

سریال Penny Dreadful از Showtime (2014-2016) یک ترکیب ترسناک است که شخصیت‌های جدیدی را به داستان‌های ترسناک کلاسیک معرفی می‌کند. دراکولا، ون هلسینگ، مینا هارکر، دوریان گری، خدایان مصری، فرانکنشتاین و هیولای او، دکتر جکیل و مستر هاید، شیاطین، جادوگران و یک گرگینه همگی در آن حضور دارند. اما هیولاهای واقعی گناه و مدرنیته هستند که حمله می کنند، فساد می کنند، اما در نهایت توسط جهان مسیحیت شکست می خورند.این سریال در لندن ویکتوریایی، 1891 اکران می‌شود. در حالی که این سریال دارای یک گروه بازیگر است، بازیگر اصلی آن ونسا آیوز (اوا گرین)، یک زن کاتولیک متعهد است که در طول سه فصل سریال، توسط فمینیسم و رهایی جنسی وسوسه می‌شود.

 

نقد و بررسی آثار روانی سریال Penny Dreadful

ما ابتدا ونسا را می بینیم که در اتاقی کم نور، با دیوارهای لخت اما با یک صلیب، مشتاقانه دعا می کند. آنقدر خم شده که از پشت، بی سر به نظر می رسد. ونسا به دلیل خیانت به بهترین دوستش، مینا موری (اولیویا لیولین)، دختر سر مالکوم موری (تیموتی دالتون) از عذاب وجدان رنج می برد. سال‌ها قبل، زمانی که ونسا هنوز کودک بوده، مادرش را در حال ارتکاب زنا با سر مالکوم در پیچ و خم باغ گرفتار کرده بوده و دیدن آنها ایمان او را متزلزل کرده است. او می گوید “بیشتر از شوک، گناه، عمل حرام، این بود. از آن لذت بردم. چیزی زمزمه کرد. گوش دادم.”

آن «چیز» شیطان بود. ونسا شروع به سرقت چیزهای کوچک از مینا می کند. سود کمتر از هیجان گناه. “در من یک تغییر رخ داد. من آن را از آن شب در پیچ و خم پرچین فهمیدم. شاید همیشه آنجا بود.”

اعمال ناشایست ونسا با بزرگ شدن او در بزرگسالی بدتر می شود. هنگامی که مینا نامزدی خود را با یک افسر شجاع اعلام می کند، ونسا غرق در حسادت و کینه می شود. “من شاهد شکوفایی دوران خواستگاری تو با کاپیتان برانسون بودم… خدایا، چقدر به تو حسادت می کردم. شاید حتی از تو متنفر بودم. چگونه ممکن است که تو که همیشه اینقدر فروتن و متعهد بودی، چطور بزرگترین ماجراجویی را پیش روی من داشتی؟ عشق را می‌شناختی. تو لمس یک مرد را می‌شناختی، در حالی که منِ شجاع، چیزی از زندگی نمی‌دانستم.»

فمینیسم اغلب از چنین رنجشی نسبت به رقیب زیباتری سرچشمه می گیرد. ونسا که در یک مهمانی شب قبل از عروسی شرکت می‌کند، فکر می‌کند: “یک شب دیگر به عنوان خانم مینا موری قبل از اینکه خانم چارلز برانسون شوید. به نظر می‌رسید که به از دست دادن خود اهمیتی نمی‌دادید. شاید من باید اهمیت بدهم.”

ونسا تا حدودی با عقلانی سازی فمینیستی، گناه کاتولیک خود را سرکوب می کند. او می خواهد ازدواج مینا را نه از روی حسادت، بلکه از نگرانی برای رفاه او متوقف کند. برای نجات مینا از «از دست دادن خود» در نهاد مردسالارانه ازدواج. اما ونسا نیز در حال فرافکنی است. همانطور که خواهیم آموخت، هر چقدر هم که او هوس عشق و علاقه داشته باشد، او واقعاً از از دست دادن استقلال خود در ازدواج می ترسد.

اواخر همان شب، ونسا، کاپیتان برانسون (جوزف میلسون) را اغوا می کند. مینا دو خائن را گیر می اندازد و این امر نامزدی مینا را به هم می زند و او را (در نهایت) به آغوش دراکولا می برد. بنابراین، گناه جنسی والدین مربوطه آنها در باغ باعث سقوط دو دوست صمیمی می شود. مینا تبدیل به یک خون آشام می شود و ونسا توسط شیطان تسخیر شده است.

 

سریال پنی دردفول

بررسی اصول اعتقادی سریال داستان عامه پسند

اما علم مدرن به شیطان اعتقادی ندارد. ونسا به کلینیک Banning – یک پناهگاه – فرستاده می شود که در آنجا تشخیص داده می شود که او به هیستری زنانه مبتلا است. او با حمام یخ درمان می شود و در نهایت دچار ترفین می شود. (یک سوراخ در جمجمه او ایجاد می شود، که طی آن جراح رشد چیزی را در زیر پوست سر او پیدا می کند – یک شاخ در حال جوانه زدن؟) این حوادث را می توان به عنوان یک ادعای فمینیستی از علم مردسالارانه تعبیر کرد، که زنان را به دلیل تمایلات جنسی سالم آنها مجازات می کند. اما به راحتی می توان آنها را به عنوان نقدهای مسیحی از علم گرایی و الحاد تعبیر کرد. بالاخره ونسا بیمار روانی نیست. او واقعاً توسط شیطان تسخیر شده است.

پس از آرام شدن ونسا، او درمان شده و آزاد می شود. او نیروهای روانی نهفته خود را کشف می کند، از جمله ارتباط ذهنی با مینا، که از ونسا برای فرار از دراکولا کمک می خواهد. به دلیل این ارتباط، سر مالکوم ونسا را به خانه خود می برد، اگرچه هنوز از ونسا به خاطر خیانت به مینا متنفر است.

علاقمندان می توانند جهت دانلود سریال Penny Dreadful‏ ‏به وبسایت انیمه لیست مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای بدون سانسور آن با زیرنویس فارسی لذت ببرند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید