نقد و بررسی سریال The New Look نگاه جدید

توسط Alireza

معرفی سریال The New Look

کریستین دیور (بن مندلسون) در یکی از لحظات مهم درام جدید اپل تی وی یعنی سریال نگاه جدید می گوید: «ظرافت مستلزم صمیمیت است». این طراح فرانسوی از فضای آتلیه ای پس از جنگ کاخ ابراز ناامیدی می کند که در آن حامیان مالی جدید شرکت او را تحت فشار قرار می دهند تا آن را اشغال کند، زیرا او معتقد نیست که زیبایی می تواند از محیط های ترسناک بیرون بیاید. اما این دیالوگ به همان اندازه برای شخصیت پردازی دیور در مینی سریال 10 قسمتی خالق سریال، تاد کسلر (سازنده سریال های Damages، Bloodline) که امروز نمایش داده می شود، که آزمایش ها و مصیبت های هنرمندان پاریسی در طول و پس از جنگ جهانی دوم را دنبال می کند، قابل اجرا است.

این دیالوگ ها با مبارزات دیور همدردی و سنخیت بیشتری دارد و مسیری را از تراژدی های شخصی بی پایان در هنرهای افسانه ای ترسیم می کند. اگرچه دستاوردهای دیور محرک و جذاب هستند، اما نمی توانند توجه را از رفتار تجدیدنظرطلبانه کوکو شانل (ژولیت بینوش) منحرف کنند. شواهد تاریخی گسترده نشان داده است که شانل یک نازی بوده است، با این حال به نظر می رسد نویسندگان متعهد هستند که هر کاری که می توانند برای به حداقل رساندن یا پنهان کردن کامل این حقیقت انجام دهند. با داستان شانل بچه گانه برخورد می شود و شاید وحشتناک تر از همه، مبارزه او برای کنترل کسب وکارش ضعیف تر از تجربیات یهودیان اروپایی به تصویر کشیده می شود.

 

بررسی طرح داستان سریال The New Look

این سریال برخلاف قسمت اول سریال دور از اخلاق «اتاق خبر» HBO شروع می شود. در سال 1947، در سالنی شلوغ، زنی جوان از کریستین دیور معروف که به تازگی کالکشن «نگاه جدید» خود را در معرض دید عموم قرار داده است، سوالی را مطرح می کند: آیا درست بوده که او در طول جنگ به لوسین للونگ (جان مالکوویچ) کمک کرده و برای همسران و دوست دختر نازی های اشغالگر پاریس لباس آماده کرده، در حالی که کوکو شانل بوتیک خود را به دلیل وفاداری میهن پرستانه بسته است؟ دیور در پاسخ دادن تردید دارد و در 10 قسمت بعدی دلیل آن را نشان می دهد.

بله، للونگ حتی زمانی که نیروهای آلمانی به فرانسه حمله کردند، خانه مد خود را باز نگه داشت، و اگرچه خودش چیزی طراحی نکرد، اما از هنرمندانی مانند دیور و پیر بالمین (توماس بویتوین) استفاده کرد تا برای نازی هایی که در خانه اش را زدند لباس تهیه کنند. اعتبار او زیر سؤال رفته و این تصمیم سؤالات جالبی را در مورد اینکه ضدفاشیسم می تواند و یا باید چگونه باشد، ایجاد می کند. للونگ از عرضه مد به زنان نازی خوشحال نیست، اما تصمیم به همکاری می گیرد نه تنها به این دلیل که مانع از سر خوردن کارگرانش به سمت بی خانمانی می شود، بلکه ظاهری از شهرت تاریخی پاریس به عنوان پایتخت مد جهان را نیز زنده نگه می دارد.

 

بررسی شخصیت های سریال نگاه جدید

برای پیچیده تر شدن این موضوع نیش دار، کاترین خواهر دیور (میزی ویلیامز، خشن و دلخراش در نقش)، یکی از اعضای بی باک مقاومت فرانسه است و کریستین دیور چک های حقوق خود را به او می دهد و به پرداخت هزینه عملیات و سلاح های همرزمانش کمک می کند. در سریال نگاه جدید، دستگیری، شکنجه و در نهایت زندانی شدن کاترین در اردوگاه کار اجباری راونسبروک با جزئیات وحشتناکی به تصویر کشیده شده است. ویلیامز بیش از حد توانایی ایفای این نقش را دارد و تعهد دوشیزه دیور جوان را به ضد فاشیسم با وضوحی کاملاً واضح بیان می کند. سفر کاترین پس از جنگ به همان اندازه تکان دهنده است، او به عنوان پوسته ای لاغر از چیزی که قبلاً بوده، در خواب فریاد می زند و با فراموشی ناشی از سوء تغذیه مبارزه می کند. مندلسون و ویلیامز به خوبی با یکدیگر بازی می کنند و تعادل خوبی بین ظرافت کریستین و نمای بیرونی پولادین کاترین ایجاد می کند.

 

حقیقت با آنچه در سریال The New Look به نمایش در آمده کمی متفاوت است

موازی با داستان دیورها، داستان کوکو شانل پیش می رود. البته توضیحاتی در مورد او در سریال وجود دارد که کاملاً در تضاد با واقعیت نیست. (شاید به همین دلیل است که  عبارت «الهام گرفته از وقایع واقعی» قبل از هر قسمت، مانند خانه‌ای مخروبه روی زیلو به مثابهِ عبارت «همان‌طور که هست» به مخاطب فروخته می‌شود و روی صفحه پخش می‌شود.) در این سریال، شانل بوتیک خود را می‌بندد زیرا – به گفته او – یک فوج شیطانی، از جمله شرکای معروف به برادران Wertheimer (چارلز برلینگ و ژروم روبارت)، کنترل تجارت او را به دست گرفته اند.

او فقط از روی ناامیدی از ارتباطات نازی دوست عزیزش بارون وافرلند (کریستوفر بوخهولز) برای آزادی برادرزاده‌اش آندره (جوزف اولیونس) از بازداشت نازی‌ها استفاده می‌کند، اقدامی که گونتر فون دینکلیج (کلاز بنگ) مامور اطلاعات ارتش آلمان آن را انجام داده است و از ارتباطات خود به عنوان نماینده رایش سوم استفاده می کند. شانل از اطاعت اجباری از دستورات ژنرال والتر شلنبرگ (Jannis Niewohner)، رئیس اطلاعات نظامی آلمان هراسان است. در واقع، شانل، که حداقل از سال 1923 یک یهودی ستیز و همجنسگرا بوده، بوتیک خود را بسته و علناً گفت که «زمان مد نیست»، تصمیمی که به او اجازه داد 4000 کارگر را که در یک اعتصاب شرکت کرده بودند اخراج کند.

او در سال 1936 اعتصاب کرد و از “قوانین آریایی” استفاده کرد تا با موفقیت کنترل شرکت خود را از برادران ورتایمر پس بگیرد. بارون وافرلند یک استخدام‌کننده نازی بوده و فون دینکلیج معشوقه شانل بوده است و در زمان اشغال پاریس در هتل ریتز به او کمک کرده است. او با کمال میل با شلنبرگ به عنوان بخشی از عملیات Modellhut همکاری کرده است. شانل حتی هزینه های پزشکی و زندگی شلنبرگ را پس از جنگ پرداخت کرده است.

علاقمندان می توانند جهت دانلود سریال The New Look با زیرنویس فارسی به وب سایت انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای این سریال محصول سال 2024 بدون سانسور نهایت لذت را ببرند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید