نقد و بررسی فیلم Lisa Frankenstein لیزا فرانکشتاین 2024

توسط Alireza

معرفی فیلم Lisa Frankenstein

آخرین باری که فیلمی نوجوان محور داشتیم که خیلی با آن حال کرده ایم، کی بوده است؟ به غیر از فستیوال ساندنس 2023 (که برای اولین بار فیلم هایی مانند My Old Ass از مگان پارک را ارائه کرد و تماشای آن را هم توصیه می کنیم)، سال 2018 به عنوان یک پاسخ سریع به ذهن می رسد، سال 2018 سالی بود که حداقل سه فیلم سینمایی با محوریت نوجوانان و بسیار متفاوت را به ما ارائه داد. فیلم هایی اورجینال مانند The Hate U Give، Grade Eighth و Blockers یا برخی ممکن است تمایل داشته باشند که فیلم Booksmart را از سال 2019 نیز در این قالب هیجان انگیز بگنجانند. به هر شکل، اجازه دهید قبول کنیم که مدتی گذشته از آخرین باری که یک فیلم نوجوانانه ی خوب و باحال دیده ایم.

نقد و بررسی فیلم Lisa Frankenstein لیزا فرانکشتاین 2024

 

پیش درآمدی بر داستان فیلم لیزا فرانکشتاین

این داستان در مورد لیزا سوالوز با نام عجیب و غریبش است، وصله ای ناجور که شاهد کشته شدن وحشیانه ‏مادرش توسط یک قاتل زنجیری بوده اما بعد از این تراژدی پدرش را دیده که با جانت (کارلا گوجینو) کوته فکر ‏ازدواج کرده است و حالا، لیزا فقط روزهایش را به بطالت می گذراند. از خواهر ناتنی محبوب و مهربانش تافی ‏‏(لیزا سوبرانو) دوری می کند و در گورستانی در همان نزدیکی خیالبافی می کند و آرزو می کند که ای کاش با ‏ساکنِ مرده قبر مورد علاقه اش بود، قبری که با مجسمه ای قدیمی تزئین شده است و وقتی او به معنای واقعی ‏کلمه پس از کشیدن رنج های فراوان و از ته دل آن مسئله را آرزو می کند… بیایید بگوییم که جسد از آرزوی ‏لیزا دچار سوءتفاهم می شود و تابوت خود را رها می کند تا به او در سرزمین زنده ها بپیوندد.‏

 

نقد و بررسی فیلم Lisa Frankenstein لیزا فرانکشتاین 2024

بررسی عوامل فیلم سینمایی Lisa Frankenstein

حداقل روی کاغذ، فیلم سینمایی لیزا فرانکنشتاین وعده طعم و عطر و لذت را به شخصیت هایش داد تا در نهایت تبدیل به یک فیلم نوجوانه ی عالی در این سمت از دهه 2020 شود. در سال 1989، لیزا سوالوز که یک دختر نوجوان و تنها است و هنوز از قتل وحشتناک مادرش که چند ماه قبل اتفاق افتاده رنج می برد. پدر لیزا، دیل، دوباره با زنی ترسناک و خودشیفته به نام جانت ازدواج کرده و در حالی که لیزا از اولین ازدواج جانت یک خواهر ناتنی به نام تافی دارد، بیشتر وقت خود را در یک قبرستان می گذراند که باعث ناراحتی خانواده اش شده است. برای شروع، این یک ترکیب جذاب ژانر ترسناک، عاشقانه و کمدی است. داستان آن توسط دیابلو کودی، نویسنده ای که به طرز بی نظیری با ریتم های زنانه ی دختران نوجوان و زنان بالغ با طنز و بصیرت خاص نوشته شده؛ او همچنین کاتبِ استادی برای آدم های بی نظم و شیطانی است. فرد برجسته ی بعدی زلدا ویلیامز (دختر رابین ویلیامز) است که اولین فیلم سینمایی خود را می سازد، استعدادی که در دنیای کمدی رشد کرده و در نهایت، ما کاترین نیوتن فوق العاده (Blockers) را داریم. او در نقشی همنام با خودش، یک دختر گوتیک منزوی دهه 80 با لباس مدونا که عاشق موجودی عجیب و غریب از قبرستان می شود را به طرز وحشیانه ای بازی می کند.

 

نقد و بررسی فیلم لیزا فرانکشتاین

با در نظر گرفتن تمام این دارایی های عالی که فیلم در اختیار دارد، آنقدر بد است که لیزا فرانکنشتاین در بعضی سطوح جوابگو نیست، هم به عنوان یک فیلم کمدی، یا یک فیلم دوران بلوغ، یا یک داستان عاشقانه عجیب و غریب که ما را به دل خود بکشاند. در این مورد، سرزنش باید به طور مساوی بین فیلمنامه نویس و کارگردان تقسیم شود، اولی آن را به اندازه کافی جسورانه به هیچ سمتی سوق نداده و دومی صرفاً ترسو بودن خود را روی پرده را با فیلمنامه تطبیق می دهد و تصاویری خلق می کند که فاقد حس جادویی هستند.

اگر خواهان خاصیت و گستاخی سبک فیلم هایی مثل بیتل جویس در لیزا فرانکنشتاین هستید و شاید یک آهنگ خوش بینانه و اجراهای متعهدانه ی شیطنت آمیز یا چیزی روح انگیز در سطح فیلم ادوارد دست قیچی بخواهید، کمی سرخورده می شوید. برای مدتی از فیلم، جسد هیولا طورِ شخصیتِ کول اسپروز در فیلم، خود را یک تجسمِ جوان و غمگین از جانی دپ و ادوارد دست قیچی ارائه می دهد و البته تماشای او به طرز عجیبی لذت بخش است. تلاش های فیلم برای در هم تنیدگی ژانرهایش به شدت از جاه طلبی های خود کوتاهی می کند. در نتیجه هیچ چیز بد و ناجور و ترسناکی را شاهد نیستیم، حتی زمانی که لیزا و هیولای او زائده های انسانی را شکار می کنند تا اجزای بدن موجودِ دوران ویکتوریایی محبوبش را تکمیل کنند. ماجراجویی های یک نوجوان قاتل در خنده دارترین لباس های دهه 80 از زمان فیلم Wedding Singer هیچ وقت برای این ژانر از سینما هیجان انگیز نبوده است.

 

فیلم Lisa Frankenstein، قماری نادر در چشم انداز دنیای امروزی

شاید هنوز موارد خوبی در این فیلم وجود داشته باشد؛ بالاخره، فیلمنامه کودی که آشکارا به فیلم کلاسیک مری شلی چشم داشته، یک قمار نادر در چشم انداز امروزی است، قماری که قلبش در جای مناسبی برای همه جوانان عجیب و غریب است که آرزوی دیده شدن و پذیرفته شدن را دارند. در جاهای دیگر، هم او و هم ویلیامز به وضوح در مورد ایده دهه 80ی فیلم، یاد آورِ عصر طلایی فیلم های دبیرستانی است که در آن دسته فیلمی مانند لیزا فرانکنشتاین بی جا نبوده و با آنها هماهنگ هستند. البته به نظر می رسد که کارگردان و نویسنده، هر دو فراموش کرده‌اند که باید داستان خود را کمی با حال و هوای امروزی تطبیق دهند. یک کهنگی عجیب، یک یکنواختی قابلِ درک و یک عدم هیجان خاص در سرتاسر فیلم لیزا فرانکنشتاین وجود دارد که علی‌رغم قدرت ترجیحی‌اش کسل‌کننده است. آهنگِ نمی توانم با این احساس مبارزه کنم اثر REO Speedwagon جای خود را در فیلم پیدا نکرده و علی رغم طراحی تولید سنگین و سرخابی آن، کلِ این فیلم بی رنگ است.

علاقمندان می توانند جهت دانلود فیلم Lisa Frankenstein بدون سانسور به انیمه لیست مرجع دانلود سریال، فیلم و انیمه مراجعه کرده و از تماشای ان لذت ببرند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید