نقد و بررسی فیلم انیمیشن Orion and the Dark اوریون و تاریکی 2023

توسط Alireza

معرفی انیمیشن Orion and the Dark

دریم ورکس و نتفلیکس در فیلم انیمیشن اوریون و تاریکی، عملکردی بهتر از اکثر فیلم های اخیر پیکسار را به ثبت رسانده اند. این فیلم، آنچنان آشکار از دفترچه یادداشت های پیکسار و انسان سازی چیز های غیر قابل تصور در فیلم هایی مانند «Inside Out» و «Toy Story» مطلب ربوده که در پیش گفتار خود مستقیماً به داستان اسباب بازی نیز اشاره می کند. البته خبر خوب این است که به جای کپی کردن سطحی آن مانند بسیاری دیگر از فیلم های پیکسار، فیلم اوریون و تاریکی بر روی یک الگوی منسجم ساخته شده است. مطمئناً این فیلم آکورد های آشنایی دارد، اما همین آکورد های آشنا جوابگو هستند، زیرا حس منحصر به فردِ نویسنده چارلی کافمن از داستان سرایی را با قصه ای صمیمانه درباره پسری که فقط می خواهد در دنیا احساس امنیت کند، ترکیب می کنند. فیلم Orion and the Dark با طراحی تند شخصیت هایش، دیالوگ های سرگرم کننده اش و پیام های مثبتش، یک سورپرایز اورجینال از نتفلیکس در اوایل سال 2024 است.

 

نقد و بررسی فیلم انیمیشن Orion and the Dark اوریون و تاریکی

در آمدی بر داستان فیلم Orion and the Dark

نیازی نیست بدانید که فیلم اوریون و تاریکی توسط نویسنده ی Adaptation و Being John Malkovich نوشته شده است تا حس کنید که فیلمنامه کمی دور از یک فیلم خانوادگی باقی مانده. هر روز در یک کارتون به کارهای دیوید فاستر والاس یا سائول باس اشاره نمی شود و از آنها ریفرنس نداریم. البته این موضوع فقط در مقدمه اتفاق می افتد. در افتتاحیه ی هوشمندانه ی فیلم که تقریباً خودش یک فیلم کوتاه است، کافمن و کارگردان شان چارماتز (که اولین همکاری خود را انجام می دهند)، بینندگان را با اوریون (با صدای جیکوب ترمبلی)، یک بچه دبستانی آشنا می کنند که تقریباً از همه چیز می ترسد. از قلدرها گرفته تا زنبورها، از افتادن از آسمان خراش ها و هرچه که به ذهنتان برسد، او به طبیعت وحشتناکش فکر کرده است و اما چیزی که او بیشتر از همه از آن می ترسد، چیز رایج و ترسناکی به نام تاریکی است.

یک شب، پس از اینکه والدینش (کارلا گوگینو و مت دلاپینا) سعی می کنند او را متقاعد کنند که همه چیز ترسناک نیست و همه چی امن و امان است، اوریون با تاریکیِ واقعی ملاقات می کند که به طرز شگفت انگیزی توسط پل والتر هاوزر بزرگ صداپیشگی می شود، کسی که در این نقش اجرایی آوازگونه ارائه می دهد که در طول فیلم به زیبایی از حالتی به حالت دیگر تغییر می کند. کار او در اینجا یادآور این است که یک بازیگر یا صداپیشه چقدر می تواند یک فیلم انیمیشن را دگرگون کند البته اگر آن را فقط به عنوان یک وظیفه آسان نبیند و سرسری با موضوع برخورد نکند. پل والتر هاوزر اما، در این فیلم به وضوح چیزی غیرممکن را عملی کرده است. اگر تاریکی تا حدی شبیه اوریون بود چه؟ او به عنوان تاریکی از نادیده گرفته شدن و تنها ماندن در دنیا می ترسد. به هر حال، همه عاشق نور هستند ( نقش نور بر عهده ی آیک بارینهولتز است)، که در اینجا تقریباً بیشتر به عنوان سوپرمن است تا بتمن، یعنی بیشتر قوی است و به طور طبیعی کمتر فکر می کند.

 

نقد و بررسی فیلم انیمیشن Orion and the Dark اوریون و تاریکی

بررسی خط سیر داستان فیلم اوریون و تاریکی

تاریکی تصمیم می گیرد که بهترین روش را برای ترغیب اوریون به غلبه بر ترس اتخاذ کند و آن این روش است که باید او را به سر کار خود ببرد و قهرمان داستان را ببرد تا به او بفهماند که دنیا دست کیست و به او نشان دهد که اساساً، شب چگونه کار می کند و در این مسیر او را با Sweet Dreams (آنجلا باست)، Sleep (ناتاسیا دمتریو از فیلم آنچه در سایه ها انجام می دهیم)، Unexplained Noises (گلدا روشوول)، Insomnia (نات فاکسون) و Quiet (آپارنا نانچرلا) آشنا می کند. اینجاست که فیلمِ شارمتز واقعاً شبیه «اینساید اوت» می شود – این عناصر در پشت صحنه بسیار شبیه احساسات آن فیلم پیکسار کار می کنند، اما فیلم اوریون و تاریکی هرگز تسلیم احساسات بازتابنده نمی شود و به جای اینکه صرفاً همان مسیر را طی کند، یک خط موازی برای خود ایجاد می کند.

 

نقد و بررسی فیلم انیمیشن Orion and the Dark

یکی از راه هایی که کافمن ‏با آن، این کار را انجام می دهد، این است که تصمیم می گیرد داستانی دیگر را در داستانِ کلی جاسازی کند. پس از مدتی، اوریون و تاریکی عقب می نشیند تا نسخه بزرگسالی از شخصیت (کالین هنکس) را نشان داده شود که داستان شب سرنوشت ساز خود با تاریکی را برای دخترش تعریف می کند. آیا او این کار را می کند تا ترس او از تاریکی را کاهش دهد؟ یا واقعا این اتفاق افتاده است؟ این ها ما را به این فکر می اندازد که چگونه دخترش می تواند داستان خودش را بسازد؟ اینجاست که کوچولوها ممکن است کمی گیج شوند، اما کافمن و چارماتز دوباره جادو می کنند و اجازه می دهند فیلمشان کمی پیچ خورده و سورئال شود بدون اینکه هیچ وقت رشته های احساسی را از دست بدهند.

 

ایرادات کوچکی که می توان به فیلم اوریون و تاریکی گرفت

تعداد زیادی از نماهای فیلم اوریون و تاریکی که در افق سیر می شوند و برخی از انتخاب های موسیقی که کاملاً برای من کارساز نبودند نیز در این فیلم وجود دارند. همچنین، چه باور کنید چه نه، زمانی که شخصیت تاریکی آرک عاطفی خود را پیدا می کند و اوریون و دختر آینده اش قهرمان می شوند، ناگهان فیلم از ایده لبریز می شود و به این فکر می کنیم که مفاهیم یک سریال تلویزیونی را در یک فیلمنامه جمع کرده اند. آخرین باری که کارتون جدیدی دیده اید و احساس کردید اتفاقات آن برای یک فیلم اتفاقات زیاد بوده، کی بوده است؟ شک ندارم که در مورد فیلم های پیکسار این اتفاق افتاده است. شاید بهتر بود این فیلم را هم پیکسار می ساخت.

علاقمندان می توانند جهت دانلود فیلم Orion and the Dark با زیرنویس فارسی به انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آن نهایت لذت را ببرند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید