نقد و بررسی فیلم کره ای Perfect Days روزهای عالی 2023

توسط Alireza

معرفی فیلم Perfect Days

ویم وندرس، کارگردان دوره گرد آلمانی الاصل که اکنون 78 سال دارد، تقریباً به همان اندازه از ژاپن در طول حرفه خود الهام گرفته است که دو فیلم مستند دهه 1980 خود که محصول ایالات متحده بوده یعنی «توکیو-گا» و «یادداشت در مورد شهرها و لباس ها» نیز، در آنجا ساخته شده اند. بخشی از مرثیه حماسی او در سال 1991 برای زندگی روی زمین یعنی مستند تا پایان جهان نیز همین گونه است. جنبه های خاصی از فلسفه آسیایی نشان می دهد که ژاپن مکانی است که در آن می توان به دنبال آرامش بود یا با ایده های آرامش در آن زندگی کرد و برای خود وندرس نیز، سبک دوربین کارگردان ژاپنی یاسوجیرو اوزو اغلب یک مدل بوده است.

 

نقد و بررسی فیلم کره ای Perfect Days روزهای عالی 2023
درآمدی بر داستان فیلم سینمایی روزهای عالی

وندرس برای فیلم آخرش یعنی فیلم روزهای عالی، زندگی منظم، زاهدانه اما از نظر فرهنگی غنیِ یک ساکن توکیو را که در سرویس بهداشتی کار می کند، به تصویر می کشد. کوجی یاکوشو، هنرپیشه محترم ژاپنی نقش هیرایاما را بازی می کند که توالت های عمومی سطح بالا را در منطقه شیک شیبویای توکیو تمیز می کند. مردی آراسته با موهای جو گندمی و رفتاری متواضع که در زیر آن چهره کاریزمای قدرتمندی را می بینید؛ او هر روز صبح در آپارتمان معمولی خود از خواب بیدار می شود و با یک ون به سمت شهر می رود و مجموعه نوار کاست های فوق العاده اش را در راه پخش می کند. در حالی که این فیلم، نشان دهنده ی یک زندگی عمدتاً انفرادی است، چیزی در مورد جزئیات آن وجود دارد که به شکلی خاص مردانه از برآورده شدن آرزو صحبت می کند. هیرایاما فقط به موسیقی روی نوار کاست گوش می دهد. در یک نوع شخصیت نمایشی تر، به نظر می رسد این یک نماد تقریباً غیرقابل تحمل از فتیش سازی و هیپستر است (و این چیزی است که فیلم در واقع به آن می پردازد)، اما با هیرایاما در این فیلم، شما بیشتر حال و هوای «هرچیزی جای خودش را دارد» دریافت می کنید.

 

نقد و بررسی فیلم کره ای Perfect Days روزهای عالی 2023
آهنگ هایی که در فیلم های وندرس از جمله فیلم روزهای عالی پرتکرارند

آهنگ ها شامل نسخه ای از آهنگ انیمالز از ‏The House of the Rising Sun، چشم های آبی کم رنگ ‏ساخته ‏The Velvet Underground‏ و آهنگ بعد از ظهر آفتابی از ‏The Kinks‏ است. بند ‏The Kinks‏ جایگاه ‏مهمی در فیلم شناسی وندرس دارند. در فیلم کلاسیک خود یعنی دوست آمریکایی، فریم ساز محکوم به فنا با ‏بازی برونو گانز در یکی از روزهای بدش در آتلیه به آرامی همراه با آهنگ ‏Too Much on My Mind‏ از آن گروه ‏زمزمه می کند. و البته، لو رید، رهبر ‏Velvet Underground‏ آهنگ دیگری در این موسیقی متن دارد (خودتان ‏حدس بزنید) و در کارهای گسترده ای از وندرس در روابط بین الملل پس از جنگ سرد ظاهر شده است، فیلم ‏خیلی دور خیلی نزدیک او نیز، اثری کوتاه از میخائیل گورباچف داشت. هیرایاما تنها در ماشینش، به طلوع ‏خورشید نگاه می کند و از موسیقی لذت می برد و به نظر می رسد که او فقط در این لحظه از زندگی حضور ‏دارد.‏

 


نقد و بررسی فیلم Perfect Days

فیلم روزهای عالی اتفاقات زیادی را شامل نمی شود اما زیبایی های زیادی در دنیای هیرایاما وجود دارد، از جمله پارک هایی که توالت های طراحی شده در آن قرار دارند، همینطور یک بار کوچک تاریک و مالکش که خانم آرامی است و هیرایاما با او رابطه ای جالب برقرار کرده. قهرمان ما شب ها کتاب می خواند و وقتی خواب می بیند، رویاهای سیاه و سفید می بیند، این سکانس های تخیلی که با همکاری همسر وندرس، دوناتا که عکاس است، ساخته شده.
برخی از منتقدان نگاه شیک وندرس به زندگی مردی را که برای امرار معاش توالت ها را تمیز می کند، تا حدودی طفره دار می دانند و ما می دانیم که وندرس رویکردی کاملاً تمیز به کارهای شیک دارد که تا حدی نشان دهنده این واقعیت است که این چیدمان ها در فیلم عملاً اشیاء هنری هستند، اما خب، نه اینکه خیلی درموردش بدبین باشم، اما با توجه به فیلم سلاطین جاده که از قضا ساخته ی همین کارگردان است، فکر نمی کنم وندرس در بخش گندکاری و چیزهای ناشیک نیز چیزی به ما بدهکار باشد. در فیلم مذکور که محصول اواخر دهه 70 است، شخصیت اصلی دل و روده خود را در ساحل جلوی چشم های ما تخلیه می کند؛ البته در لانگ شات!
اما فراتر از چیزی که او در فیلم روز های عالی نشان نمی دهد، چند منتقد هستند که نمی توانند نگرش همزمان هیرایاما و خود فیلم را تحمل کنند. برای برخی، تمایز روشنی بین پذیرش و رضایت وجود ندارد و من این موضوع را در نقد ها به این فیلم دریافتم. با این وجود، در حین تماشای این فیلم، من دائماً تحت تأثیر این تصاویر و آرامشی که قهرمان آن به دنبال آن بود و اغلب آن را پیدا می کرد، بودم.

 


بررسی شخصیت هیرایاما در فیلم سینمایی Perfect Days

در هر صورت، فیلم Perfect Days اسرار خود را دارد و این اسرار به سوی دیگری از زندگی می نگرند، جنبه ای نه چندان آرام. صبر و تحملی که هیرایاما به همکار خود تاکاشی (توکیو ایموتو) نشان می دهد به اندازه ای افراطی است که اگر ما با رفتار و ادب برخی از ژاپنی ها آشنا نبودیم، آن را نمی پذیرفتیم. هنگامی که خواهرزاده نوجوان هیرایاما در خانه او ظاهر می شود، ما یک نشانه از کشمکش خانوادگی دریافت می کنیم. دخترک، کمی در مورد شیوه زندگی دایی اش کنجکاو است و یکی از کتاب های او را که مجموعه ای از داستان های کوتاه پاتریشیا هایسمیت است به امانت می گیرد. اندکی بعد، نیکو به هیرایاما می گوید که او به طور خاص داستان The Terrapin را تحسین می کند. خود فیلم این را فاش نمی کند، اما داستان مذکور درباره پسری است که مادرش را بعد از پختن یک لاک پشت (که در واقع برای خوردن به خانه آورده شده بوده) با ضربات چاقو به قتل می رساند. وقتی خواهر هیرایاما برای پس گرفتن دخترش ظاهر می شود، گفتگوی بین خواهر و برادر به شیوه زندگی قبلیِ بسیار متفاوتِ هیرایاما اشاره دارد. آیا هیرایاما در حال ترمیم زندگی است؟ و اگر چنین است، برای چه؟

علاقمندان می توانند جهت دانلود فیلم Perfect Days با زیرنویس فارسی به وب سایت انیمه لیست مراجعه نموده و از تماشای آن لذت ببرند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید