نقد و بررسی فیلم انیمیشن Kung Fu Panda 4 پاندای کونگ فو کار 4

توسط Alireza

آیا جهان واقعاً به فیلم دیگری از «پاندای کونگ فو کار» نیاز داشت؟

آن سه گانه در سال 2016 با شکلی رضایت بخش به پایان رسید و پوی پشمالو و دائما گرسنه سرانجام در نقش نا محتمل خود به عنوان جنگجوی اژدها ظاهر شد. در آن فیلم، او هم شاگرد است و هم استاد. او احترام پنج آتشین و مربی خود، استاد شیفو را به دست آورده است. او شجاعت خود را بارها و بارها در محافظت از دره صلح در برابر انواع و اقسام جانوران مهاجم ثابت کرده است و از پیوند محبت آمیز و حمایتی با هر دو پدرش لذت می برد: هم از محبت غاز رستوران دار آقای پینگ و هم پدر پاندای بیولوژیکی اش، لی و خلاصه همه چیز خوب است. اما هشت سال بعد، فیلم پاندای کونگ فو کار 4، فقط تلاش می کند تا وجود سری جدیدِ خود را توجیه کند. این فیلم نه هنر ظریف و نه شوخ طبعی گرم فیلم های پیشین خود را ندارد. حس ظریف معنویت مدت هاست که از بین رفته است. به جای آن سکانس های اکشن دیوانه وار شکل گرفته اند. در حالی که فیلم های قبلی در سطوح مختلف برای هم نوایی با بزرگسالان و سرگرم کردن بچه ها کار می کردند، این فیلم عمدتاً برای مخاطبان کوچکتر به شیوه هایی که اغلب احمقانه و بی اهمیت هستند طراحی شده است.

 

نقد و بررسی فیلم انیمیشن Kung Fu Panda 4 پاندای کونگ فو کار 4

نقد و بررسی فیلم پاندای کونگ فو کار 4

اغلب اوقات در فیلم کارگردان مایک میشل و کارگردان همکارش استفانی ما استاین، این گام های شتاب زده برداشته می شوند و پتانسیل ایجاد تنش یا طنز را به هدر می دهند. وجود یک گاو نر واقعی در یک فروشگاه چینی نمونه بارز آن است: در طول این صحنه تعقیب و گریز، بدون اینکه به ما اجازه دهند لحظه ای در جزئیات تأمل کنیم، فیلم با سرعت شگفت پیش می رود. اما علاوه بر مجموعه ای از بازی ها با کلمات بدون مزه و الهام، مشکل اصلی این فیلمنامه از نویسندگانی که به ‏کار بازگشته اند یعنی جاناتان آیبل و گلن برگر و دارن لمکه، این است که ماجرا و واقعه ای که طرح داستان را ‏به حرکت در می آورد، ساختگی به نظر می رسد. ‏

 

نقد و بررسی فیلم انیمیشن Kung Fu Panda 4 پاندای کونگ فو کار 4

بررسی داستان فیلم Kung Fu Panda 4

شیفو (داستین هافمن) به پو (جک بلکِ همیشه پرانرژی) می گوید که او باید به عنوان رهبر معنوی دره، که مسئولیت استاد اوگوی فقید و افسانه ای بوده را بر عهده بگیرد و وظایف روزانه جنگجوی اژدها را کنار بگذارد. وظایف جنگجوی اژدها را ول کند و به یک نگهبان زپرتی شود؟ چرا؟! علاوه بر این، تهدیدی واضح تر نیز در این فیلم وجود دارد، تهدیدی که ما را با یک سری شخصیت های جدید با صداپیشگی مجموعه ای چشمگیر از بازیگران آشنا می کند. یک جادوگر با خاصیت تغییر شکل معروف به آفتاب پرست (با صدای ویولا دیویس) می خواهد ستاد حکمت پو را بدزدد و از آن برای جمع آوری توانایی های همه شروران در قلمروی روح استفاده کند. درست فکر می کنید، این که انگار بسیار شبیه به قصد شرورانه کای، مرد بدجنس ماوراء طبیعی با صدای جی.کی. سیمونز در پاندای کونگ فو کار 3 است. برای متوقف کردن آفتاب پرست، پو با اکراه از ژن کمک می گیرد، روباهِ سارقی که از دنیای بیرون آگاه است. صداپیشگی او توسط آکوافینا به عنوان یکی دیگر از نقش های جانبیِ سرزبان دارِ او انجام شده است. این نقطه قوت آکوافینا است و می تواند سرگرم کننده باشد، اما تا کنون بارها دیده ایم که او این نوع کمیک هوشمند را بازی می کند، به ویژه در فیلم های انیمیشنی مثل «پری دریایی کوچک»، «رفقای بد» و «رایا و آخرین اژدها»، یعنی چیزی شبیه به سیامک انصاری در سریال های مهران مدیری که وقتی به آن فکر می کنم خیلی هم بد نیست.

 

فقدان شخصیت های اصلی فرانچایز پاندای کونگ فو کار در فیلم چهارم

در حالی که پو و ژن برای توقف آفتاب پرست به کلانشهری شلوغ به نام جونیپر، مکانی که مملو از خیابان های باریک و بازارهای شلوغ است اما به شیوه ای تخیلی خاصی ارائه نشده است، سفر می کنند؛ هر دو پدر پو به طور پنهانی او را دنبال می کنند. داستان فرعی آنها مانند یک پلن ب به نظر می رسد، زیرا شخصیت های بسیار دوست داشتنی برایان کرانستون و جیمز هانگ کاری بیش از برپا کردن غوغا و ایجاد نگرانی ندارند. این شهر بزرگ همچنین جایی است که ما با هان، رهبر دزدان خیابانی، یک پانگولین سوندا (در ویکیپدیا: پولک پوست سوندا) که Ke Huy Quan صداپیشه ی آن است، ملاقات می کنیم. از اینجا همه چیز خسته کننده می شود، چرا که ما تا اینجای فیلم را دیده ایم که پنج آتشین را ببینیم اما فیلم به ما گفته می شود که این شخصیت های ضروری در ماموریت های انفرادی هستند و این مورد در فیلم پاندای کونگ فو کار معنی ندارد زیرا تمام هدف تیم اساتید بزرگ داستان یعنی ببری، لک لک، افعی، مانتیس و میمون این است که با هم کار کنند و توانایی های فردی آنها در هنگام همکاری بیشتر می شود.

 

چیزهای دیگری نیز در فیلم Kung Fu Panda 4 گم شده اند

علی رغم این مسائل، بسیاری از چیزهایی که فیلم های پاندای کونگ فو کار را جادویی می کرد، در این فیلم گم شده است، به ویژه مفهوم حیاتی آرامش درونی. فیلم های قبلی به ما زمان می دادند تا نفسی بکشیم، در رنگ ها و بافت ها و دنباله های متنوع و پر از جزئیات انیمیشن کمی غوطه ور شویم و کیف کنیم. این انحرافات بصری، اغلب به صورت فلش بک، نه تنها برای داستان سرایی، بلکه برای روحیه کلی که این فرانچایز را بسیار متمایز می کند، خیلی مهم بود. اما این بار، صحنه های تعقیب و گریز پر هرج و مرج را مثل فیلم قطار دیوانه اثر آزبورن خواهید دید، که شاید با توجه به اینکه این فرنچایز به صورت کلی از ریلش خارج شده است، عنوان مناسبی برای فیلم چهارم پاندای کونگ فو کار باشد. اما گویی همه به غیر از ما از این فیلم راضی بوده اند اگرچه برخی عنوان کرده اند که این فرانچایز دیگر به پایان پویایی خود نزدیک شده است.

در هر صورت، علاقمندان می توانند جهت دانلود فیلم Kung Fu Panda 4‎ با زیرنویس فارسی به انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آن لذت ببرند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید