نقد و بررسی مینی سریال A Gentleman in Moscow نجیب زاده ای در مسکو 2024

معرفی سریال A Gentleman in Moscow

حبس خانگی معمولاً مستلزم شرایط مجللی مانند اقامت در هتل انحصاری متروپل مسکو نیست. البته، این تنها جایی بود که یک جنتلمن و اشراف باهوش مانند کنت الکساندر ایلیچ روستوف هنگام بازدید از پایتخت روسیه می توانست رزرو کند. او انتظار داشت که آخرین اقامتش به حکم اعدام ختم شود، اما در عوض، او را برای باقیمانده روزهایش به متروپل فرستادند. از آنجایی که هتل اغلب میزبان مقامات نخبه حزب کمونیست و دیپلمات های بین المللی است، محکومیت او دیدگاهی منحصربه فرد در مورد تاریخ روسیه و شوروی در هشت قسمت از مینی سریال نجیب زاده ای در مسکو، ساخته بن وانستون، که برگرفته از رمان آمور تاولز است، به او می دهد.

 

درآمدی بر داستان سریال A Gentleman in Moscow

کارکنان متروپل از دیدن بازگشت کنت روستوف (ایوان مک گرگور) کاملاً شوکه شده اند، زیرا محاکمه اشراف سابق تقریباً همیشه با اعدام خاتمه می یافت. روستوف که از این پس دیگر با نام کنت شناخته نمی شود، اصلاً پشیمان نبوده و آزادانه اعتراف کرد که فرار مادربزرگ محبوبش به غرب را تسهیل کرده است. با این حال از اعدام در امان می ماند، زیرا یکی از اعضای بانفوذ حزب کمونیست شعری اعتراضی را به یاد می آورد که به طور گسترده به روستوف نسبت داده شده و به یک فراخوان انقلابی کوچک تبدیل شده است. آن عضو حزب میخائیل «میشکا» میندیچ (فهینتی بالوگون) است، فردی عادی که خانواده روستوف او را به خانه مجلل خود در حومه ولگا برده بودند. اگرچه روستوف به سرعت با میندیچ دوست می شود، اما روستوف مرد دهقان زاده را به اندازه کافی برای خواهر کوچکترِ مرحوم و محبوبش مناسب نمی دانسته، که این موضوع به نقطه ای تلخ تبدیل شده و دوستی آنها را مسموم کرده است.

 

پیچیدگی های حکومت کمونیستی در روسیه ی آن سال ها

با این وجود، میندیچ محافظ روستوف است. در مقابل، اوسیپ گلبنیکوف (جانی هریس)، افسر سابق ارتش سرخ و اکنون از مقامات ارشد چکا (پیشروان KGB)، از دیدن فرار روستوف از مرگ بسیار آزرده می شود. گلبنیکوف اعلام می کند که اگر روستوف پای خود را بیرون از متروپل بگذارد، بلافاصله مورد اصابت گلوله قرار خواهد گرفت. با این حال، هنگامی که گلبنیکوف به طور دوره ای برای آزار و اذیت مهمان زندانی در هتل بازمی گردد، متوجه می شود که نجیب زاده سابق می تواند با آموزش نکات ظریف فرهنگ روسی به او کمک کند تا بتواند بهتر با مافوق های خود ارتباط برقرار کند.

با این وجود، گلبنیکوف بیشتر از نظر خلقی و فلسفی با استالین همسو است. برعکس، بازیگر آنا اوربانووا (مری الیزابت وینستد)، مهمان همیشگی متروپل، یکی از دختران مورد علاقه  ی تروتسکی است. در این مرحله، بیشتر روس ها هنوز تصور می کنند که تروتسکی جانشین لنین خواهد شد، اما بینندگان باید بهتر بدانند. در نتیجه، اوربانوا خود را در سمت نادرست جنگ قدرت حزب قرار می دهد، که تلاش های روستوف برای خواستگاری از او را پیچیده می کند.

 

دوستان و دشمنان روستوف در حبس خانگی

در عوض، روستوف در سالهای اولیه حبس خانگی خود، همراهی غیرمحتمل به اسم نینا کولیکووا (الکسا گودال) پیدا می کند، دختر نوجوانی که مدیریت آزاد متروپل را دارد. این دختر دارای یک شاه کلید است که به او امکان دسترسی به بسیاری از معابر مخفی این هتل زیبا و مجلل را می دهد. روستوف در طول مدتی که با اوست، چیزی شبیه به عموی مورد علاقه کولیکووا می شود، بنابراین وقتی مدارس شوروی ذهن تخیلی سابق او را با تبلیغات حزب پر می کنند، قلب او را می شکند. با گذشت سالها، روستوفی که همیشه در میان کارکنان “قدیمی” محبوبیت دارد، سمتی را به عنوان پیشخدمت ارشد می پذیرد. او طی شرایطی که گاهی غم انگیز و گاهی اتفاقی است، موفق می شود خانواده ای غیرواقعی درون هتل متروپل بسازد. با این حال، محافظت از آنها در برابر کمپین های ترور منظم استالین دشوار خواهد بود، به خصوص که مدیر هتل، لپلوسکی (جان هفرنان)، یک وفادار به استالین است که به وضوح می خواهد روستوف را آزار دهد.

 

بررسی عوامل و شخصیت های سریال نجیب زاده ای در مسکو

رمان تاولز تا حد زیادی از ادبیات روسیِ پیش از انقلاب الهام گرفته شده است که هنوز هم تا حدودی در ساختار اقتباس وانستون، که با همکاری نسا موتی نوشته شده، منعکس شده است. این سریال کمی آهسته شروع می شود، اما قبل از پایان با یک اوج فوق العاده، به چندین قله متناوب تعلیقی می رسد. این شامل عناصر حماسه خانوادگی گسترده و همچنین تریلرهای پرتنش جاسوسی است، اما تاریخ بسیار واقعی و اغلب وحشتناک شوروی را در خود جای داده است.

پاکسازی های استالینیستی به وضوح بر هتل متروپل تأثیر می گذارد زیرا هتل به طور منظم میزبان فریا (کامیلا بیپوت) است. روزنامه نگار آمریکایی عمداً قحطی توده ای را که توسط جمع آوری محصول کشاورزان ایجاد شده را نادیده می گیرد. این شخصیت به وضوح از والتر دورانتی از نیویورک تایمز الهام گرفته شده است.

هریس برای بازی در نقش گلبنیکوف شایسته دریافت جوایز است، اما بعید است که برای نقشی که بی رحمی رژیم اولیه شوروی را برملا می کند، چنین جایزه ای به او داده شود. این یک پرتره جذاب از هیولایی است که حداقل تا حدی خودآگاه می شود. در تصویر آقای هریس جنبه انسانی وجود دارد که دقیقاً بیانگر پشیمانی نیست، اما با تأسف، کنایه ای به سرنوشت اوست.

مک گرگور نیز کاملاً در نقش روستوف به صورت پیچیده ای ایفای نقش می کند. او می تواند ظریف باشد، اما در عین حال قدرتمند. آقای مک گرگور همچنین با خانم وینستد، در نقش اوربانوا، که به طرز متقاعدکننده ای از الهه خون آشام سینمای شوروی به یک شخصیت مادرانه تبدیل می شود، رابطه خوب و دلچسبی ایجاد می کند. آنها یک زوج دو از ذهن هستند، اما عاشقانه ی بینشان قابل درک است.

بعلاوه، بالوگون و جیسون فوربس با ایفای نقش دوستان دوران کودکی روستوف، میشا، و حامی اوربانوا، ناچفکو، وزیر فرهنگ که به طور سرنوشت ساز با تروتسکی متحد شده، فاجعه دلخراش نظام جدید شوروی را با قدرت تشدید می کنند. هر دو مرد که هیچکدام اصلاً روسی به نظر نمی رسند، مورد خیانت قرار گرفته اند و در نهایت توسط ایدئولوژی کمونیستی مورد خیانت قرار می گیرند.

علاقمندان می توانند جهت دانلود سریال A Gentleman in Moscow بدون سانسور به وب سایت انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آن با زیرنویس فارسی لذت ببرند.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)