نقد و بررسی انیمه Akuma-kun آکوما-کون + تصاویر

توسط Alireza

سیر و پیدایش اثر انیمه Akuma-kun

«شیطان-کون» یک سریال مانگا به نویسندگی و تصویرگری شیگرو میزوکی (Shigeru Mizuki) است. علاوه بر نسخه اصلی و اولیه این اثر که در سال 1963 معرفی شد، نسخه های متعددی از این مانگا وجود دارند که یکی از آن ها به یک برنامه تلوزیونی لایو-اکشن تبدیل شده و یکی دیگر از آن ها یک سریال انیمه تلوزیونی گرفته است. همچنین دو فیلم از سریال انیمه تلوزیونی تشکیل شدند: «Akuma-kun: The Movie» که در سال 1989 اکران شد و «Akuma-kun: Yōkoso Akuma Land e!!» که در 1990 پخش شد. یک انیمیشن نت اورجینال (ONA) در نوامبر سال 2023 از نتفلیکس (Netflix) منتشر شد. این انیمه که انیمیشن توای (Toei Animation) و کارگردان جونایچی ساتو (Junichi Sato) که روی انیمه پیشین آن کار کرده بودند رویش کار کردند می تواند ادامه ای برای سریال اصلی در نظر گرفته شود. آهنگ تیتراژ پایانی این انیمه «فوتاری» (Futari) اثر سوناو یوشیکاوا (Sunao Yoshikawa) بوده است.

 

نقد و بررسی انیمه Akuma-kun آکوما-کون

چکیده داستان انیمه آکوما-کون

هر ده هزار سال یک بار، بچه ای با قدرت های ماوراطبیعی زاده می شود. او که اسم رمزش «آکوما-کون» است با کمک قدرت شیطانی و هوش برترش نقشه ای شرارت آمیز برای باز کردن یک دروازه به جهنم را دنبال می کند. کارمند اداره ساتو (Sato) وقتی ایچیرو ماتسوشیتا (Ichirou Matsushita) پسر رئیسش را ملاقات می کند هیچ اطلاعی از این افسانه ندارد. قرار شده بود که او در ازای یک ارتقا که مدت ها چشمش به آن بوده=ج انتظارش را می کشیده است برای این پسر جلسات درس خصوصی بگذارد. اما چیزی که قرار بود یک کار بی دردسر و با آرامش باشد به زودی به یک کابوس تبدیل شد؛ چراکه شخصی که پیش از ساتو منصب او را داشت بی هیچ اثری ناپدید شده است و حالا شاگرد جدیدش زندگی اش را به جهنمی سوزان تبدیل می کند. و این تنها در استعاره نیست، چرا که او ساتو را یک خدیم شیطانی کرده است و قصد دارد جهان را تحت سلطه خودش در آورد.

 

نقد و بررسی انیمه Akuma-kun آکوما-کون

بازخورد مخاطب

پرامیت چترجی (Pramit Chatterjee) در دیدگاه خود از این انیمه می نویسد: «زیرژانر هیجانی بازرسی عالیست. معما های زیادی دارد و بصیرتی از روان آدمی به مخاطب می دهد. اگر یک گروه تک نفره باشد، به شما اجازه می دهد تا مسیر سفر بازرس و این که هر پرونده چطور او را تغییر می دهد را دنبال کنید. اما اگر چند بازرس باشند اوضاع یک مقدار جالب تر می شود. مخصوصا اگر تکنیک هایشان شدیدا با هم تفاوت باشند؛ چرا که ستیز سرگرم کننده است. این نوع داستان ها صحنه های اکشن، احساسات، و شاید حتی تفسیری جان دار و مرتبط راجع به دنیایی که درش زندگی می کنیم به ما می دهند. خب، حالا شاید به نظر برسد که جهش دو میرا به دنیایی از جرم نقطه اوج و آخر داستان های هیجانی بازرسی باشد. اما به محض این که شیطان ها، فرشتگان یا هر عنصر دیگری از دنیای فانتزی و علمی تخیلی را به آن اضافه کنید، بی نهایت بهتر می شود. به همین خاطر است که Supernatural و X-Men دو برنامه مورد علاقه من در تمام دوران ها هستند. و مطمئن هستم که Akuma-kun قرار است سومی باشد».

«آکوما-کون دید خوب و قدیمی «ترس، خشم، تنفر و زجر نقاط ورود به سمت تاریک جهان هستند» را می گیرد و از آن برای توضیح وجود شیطان ها در این دنیای تخیلی استفاده می کند. نمایشنامه نویس هیروشی اونوگی (Hiroshi Ohnogi) انسان ها را موجودات نقیض و پیچیده ای که هستند به تصویر می کشد؛ و نشان می دهد که چطور شک ها و احساسات آشفته آن ها می توانند مقدمه نتایج فاجعه آمیز باشند. او می توانست راه ساده را برود و فقط نشان دهد که وقتی انسانی در پایین ترین نقطه اش است، یک شیطان بدن او را تسخیر می کند و کار های منفوری انجام می دهد. اما این کار بار مسئولیت را از روی شانه انسان بر می داشت و تمام سرزنش را به موجود ماورا طبیعی منتقل می کرد؛ چیزی که در فیلم ها و برنامه های زیادی مشاهده می شود. به همین خاطر است که اونوگی به ما می گوید که حتی اگر شیطانی فکر های تاریک به ذهنش می رسد، محرکش او نبوده. که این تصمیم را هنوز خود انسان است که می گیرد، و بدین ترتیب به اندازه شیطان مقصر است.

روش تمیزی برای بالا بردن کیفیت تئاتریکالیته سناریو ها در عین واقعی نگه داشتن پیام آن هاست. علاوه بر این، قسمت ها همچنین راجع به عشق، برادری، فرزندپروری، دوستی و البته، قدرت سینما صحبت می کنند.»  «بخش های اکشن عالی و بسیار فعالانه هستند. لحظات خاموش و ساکت نیز به همان اندازه عالی هستند. قرار نیست هیچ کدام شما را کسل کنند. جنبه بصری کار که احتیاجی به صحبت ندارد، سبکی است که با یک اسکرین شات از انیمه می توانید به خاطرش انیمه را بشناسید. صحبت از صداگذاری Akuma-kun که بشود، باید بگویم که همگی محشر هستند. یوکی کاجی (Yuki Kaji) آنقدر فاز دپ اجرا کرده است که خیلی خنده دار است. اجرای پوکر فیسش به آسانی بی نقص است.

به همین خاطر است که وقتی در لحظه های خاصی در داستان شخصیت او بر می گردد و کاجی باید دیالوگ هایی را بگوید که در آن ها ایچیرو می خواهد بی احساس به نظر برسد، در عین این که می خواهد همه چیز هایی که احساس می کند را ابراز کند، واقعا روی شما تاثیر می گذارد. با این که کاجی شخصیتی که اسم انیمه رویش است را بازی می کند، فکر می کنم ستون انیمه توشیو فوروکاوا (Toshiro Furukawa) است. احساس حرص خوردن، محبت و انفجار های عصبی او در نقد زمخت و خشن بودن ایچیرو بسیار لمس کردنی و باورپذیر هستند. هر بار که سعی می کند رفتار غیر حرفه ای ایچیرو را جبران کند، خنده ام می گیرد. اگر واضح نیست بگذارید واضح بگویم: ارتباطی که کاجی و فوروکاوا برقرار می کنند بی نظیر است. هر قسمت صداگذاران متفاوتی دارد، و بدین ترتیب نمی توانم همه آن ها را لیست کنم، اما باور کنید که تک تک آن ها با اجرا هایشان صحنه را ترکاندند».

اگر شما نیز به تماشای این اثر علاقه پیدا کردید از شما دعوت می شود تا جهت دانلود انیمه Akuma-kun به سایت انیمه لیست مراجعه کنید.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید