نقد و بررسی سریال American Horror Story داستان ترسناک آمریکایی

معرفی سریال سریال American Horror Story

رایان مورفی و برد فالچوک (سازندگان سریال Glee، تولید سال 2009) یک سریال ترسناک برای تلویزیون ساخته اند. این سریال محصول محصول سال 2011، چهارشنبه ها در FX پخش می شد و درباره خانواده ای اهل بوستون سود که پس از رابطه ی نامشروع پدرشان با زن جوانی که همسرش نیست، به خانه ای قدیمی و کهنه در لس آنجلس نقل مکان می کنند.  این مجموعه در 12 فصل از سال 2011 تا به الان در حال پخش است. سریال داستان ترسناک آمریکایی 2011 مجموعه ای است وام گرفته از منابع متفاوتی مانند سریال وحشت آمیتیویل و دیگر فیلم ها و سریال هایی مانند A Streetcar Named Desire و Suddenly Last Summer‏ ‏اثر تنسی ویلیامز ،The Haunting of Hill House اثر شرلی جکسون، فرانچایز Scary Movie، عاشقانه های گوتیک برونتس و دافنه دو موریه و هر سریالی که ممکن است ترسناک باشد.

 

در آمدی بر داستان فصل اول سریال داستان ترسناک آمریکایی

شخصیت ها عبارتند از پدر روانپزشک، بن هارمون (دیلن مک درموت). همسرش، ویوین (کانی بریتون)، که او را به مدت یک سال انکار کرده و در تقلا برای بخشش شوهرش است. دختر نوجوان بداخلاق و سرکش آنها، ویولت (تایسا فارمیگا)، که خودزنی کرده و بیمار نوجوان، تیت لنگدون (ایوان پیترز)، که دوست دارد بن را با توصیفات مجازی از کارهایی که می خواهد با ویولت انجام دهد، شرمسار کند. خانواده هارمون برای بهبودی مادرشان ویوین بعد از سقط جنین و البته خیانت پدرشان بن (که با یکی از شاگردانش روی هم ریخته بوده) از بوستون به لس آنجلس نقل مکان می کنند . دختر آنها ویولت تحصیل خود را دوباره در یک مدرسه جدید شروع می کند، اما مدام توسط گروهی از دختران مورد آزار قرار می گیرد. این خانواده با همسایگان خود کنستانس و دخترش آدی که سندرم داون دارد، سر و کار دارند و البته با لری، صاحب خانه قبلی که تمام خانواده اش را به آتش کشیده است. صورت لاری به شدت آسیب دیده است. بن که روانپزشک، بیماران را در خانه خود ویزیت می کند. یکی از آنها، پسری است که احتمالاً روان پریشی دارد و نام او تیت است، این پسر با ویولت دوست می شود. ویوین قبلاً خانه دار بوده و مویرای مسن نیز به عنوان یک خدمتکار جوان و اغواگر در این سریال ظاهر می شود. سه نفر از علاقه مندان به قتل های سریالی به رهبری بیانکا وارد خانه شان می شوند تا قتلهای وحشیانه دو دانشجوی پرستاری را که در سال ۱۹۶۸ در خانه رخ داده است، دوباره اجرا کنند. ویوین و ویولت قربانیان مورد نظر هستند، اما آنها از کسانی که آنها را به اسارت گرفته اند خود فرار می کنند.

 

نقد و بررسی سریال داستان ترسناک آمریکایی 2011

شلوغی فیلمنامه، همراه با چرخش های تند و نگران کننده دوربین، به ویژه در اپیزود اول (دوربین در قسمت های 2 و 3 کمی آرام می شود)، جنبه های وحشت و ترس واقعی نمایش را به طور قابل قبولی مؤثر می سازند. اما چیزی که در قسمت اول کم رنگ است، موارد کلیشه ای در فیلم های ترسناک مثل «اون درو باز نکن!» و «یک نفر پشت سرته!» و موضوعات تعلیقی که هیچکاک در بهترین فیلم هایش از آنها بهره گرفته، است.

افراط و تفریط شخصیت هایی مانند کنستانس، مویرا و لری تقریباً تاریک اما خنده دار است، هیچ کس نمی تواند آنها را جدی بگیرد و این یک مفهوم جذاب برای آنهایی است که ما را از فضای ترسناک دور نگه دارند و از نظر مفهومی کاری کنند تا در برابر یک لحظه وحشتناک تر آسیب پذیرتر باشیم. اما آن لحظات اغلب فاقد تعلیق اولیه هستند تا ما را وادار کند نفسمان را حبس کنیم تا مثلاً در باز شود و شخصیتی از پشت سر بیاید یا در انتظار باشیم تا بلایی حادث شود.

 

بررسی شخصیت های سریال داستان ترسناک آمریکایی

حتی اگر سریال داستان ترسناک آمریکایی، ترسناک ترین سریال تاریخ نباشد، باز هم نقش آفرینی های جالبی توسط چندین شخصیت، از جمله لانگ و کانروی، دارد. وقتی آنها یک صحنه با هم دارند، جادوی تلویزیونی نازل می شود. اوهار و پیترز نیز خیلی عالی هستند. مک درموت و بریتون در اینجا سخت ترین کار را دارند، زیرا آنها باید “عادی” باشند، آن هم با وجود مشکلات زناشویی. هر دو بازیگر برای این نقش ها کافی هستند، اما گاهی از آنها خواسته می شود که شخصیت های مربوطه خود را در موقعیت های باورنکردنی باورپذیر کنند.

شخصیت بن به اندازه ویوین ناسازگار است. اگرچه او متوجه است که همسرش با مویرا که یک زن میانسال است ملاقات خصوصی دارد اما آیا او آنقدر بی قید است که اصرار نداشته باشد خدمتکار جدیدی پیدا کنند؟ برخی از لحظات دردناک، تقریباً قسمت اول را از بین می برند. البته یک صحنه جذاب وجود دارد که در آن بن و ویوین در مورد مشکلات زناشویی خود به یکدیگر اتهام می زنند که آن هم بسیار ساختگی است و حتی به نظر می رسد خود بازیگران آن را باور نمی کنند.

 

 در سریال American Horror Story چیزهایی قرض گرفته شده، و چیزهایی شما را به وحشت می اندازند

در قسمت اول سریال داستان ترسناک آمریکایی هیچ چیز به آن شدت ترسناک نیست و همیشه چند دقیقه طول می کشد تا «داستان ترسناک آمریکایی» بازیابی شود. با این حال، این سریال در قسمت دوم تمرکز بیشتری پیدا می کند، به طوری که ما شروع به تعجب می کنیم که چرا هارمون ها متوجه نشده اند که در خانه جدیدشان چیزی بیش از یک رویه ثابت شده هستند. همه اینها و همچنین برخی از تاریخچه های شخصی مویرا و کنستانس در اپیزود سوم فاش می شوند، که نه تنها بهترین مورد این سریال است، بلکه زمانی رخ می دهد که سریال در نهایت جایگاه دراماتیک خود را پیدا می کند، البته بدون ذکر تعادل بین وحشت روانی و وحشت واقعی.

علاقمندان می توانند جهت دانلود سریال American Horror Story با زیرنویس فارسی به وبسایت انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای سریال بدون سانسور نهایت لذت را ببرند.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)