معرفی و دانلود انیمه Ao Ashi

نگاهی کلی به انیمه Ao Ashi

در طی سال‌های طولانی‌ای که صنعت انیمه روی کار اومده، انیمه‌های ورزشی زیادی ساخته و پخش شدن اما بعضی‌هاشون به سختی تونستن در یاد و خاطره‌ی بیننده‌ها بمونن. گرچه هرچند وقت یک بار یه انیمه اسپرت میاد و هوش و حواس اوتاکوها رو با خودش میبره مثل انیمه Ao Ashi.

به شخصه فکر می‌کنم در کل اکثر انیمه‌های ورزشی خوبن و تماشاشون لذت بخشه. اما  همین اکثریت بیشتر تمایل دارن مسائل و داستان زندگی نوجوون‌هایی که به سن بلوغ میرسن رو به تصویر بکشن و خود ورزش انگار اهمیت کمتری داره.

ممکنه انیمه‌های ورزشی شباهت‌های اساسی‌ای با همدیگه داشته باشن اما نحوه نگارش و اجرا می‌تونه کاملا متفاوت باشه. انیمه‌ی Ao Ashi دنیایی پر از درس و سختی توی فوتبال و زندگی خلق می‌کنه و برای لذت بردن ازش، لازم نیست حتما طرفدار فوتبال باشید. همینطور مثل هر انیمه‌ی خوب دیگه‌ای Ao Ashi کاراکتر‌ها، نقطه اوج و عواطف رو در بر میگیره.

با داستانی قوی و کاراکترهای دوست داشتنی، با اینکه براساس موضوعی ساخته شده بود که من هیچوقت علاقه‌ای بهش نداشتم، این انیمه تونست به شدت نظرمو جلب کنه. Ao Ashi ترکیبی بین ژانر شونن توی زمین فوتبال و ژانر سنین خارج اون هست که بارها توی انیمه دیده میشه. و با اطمینان میگم این جنبه جدی و خوب انیمه Ao Ashi  رو به سرعت احساس خواهید کرد.

انیمه‌ی Ao Ashi با تاکید زیادی روی تاکتیک‌های فوتبال و کاراکترها به راحتی تبدیل به یکی از بهترین انیمه‌های ورزشی شد و واقعا یکی از قوی‌ترینِ انیمه‌ها توی این ژانره. هدف این مقاله هم بررسی و کمی مقایسه این انیمه با سایر انیمه‌های ژانر ورزشی‌ـه.

 

خلاصه‌ای از داستان انیمه Ao Ashi

آشیتو آئویی، یه پسر نوجوونه که عاشق فوتباله، اما توی شهری زندگی می‌کنه که هیچ بازیکن فوتبالی مشهوری ازش بیرون نیومده. آشیتو یه فوتبالیست بااستعداد و البته خود محوره که توجه مربی فوتبال،  تاتسویا فوکودا رو حین سفرش به شهر ایهیم، شهری که آشیتو درش زندگی می‌کنه، رو جلب می‌کنه.

اولاش، مربی فوکودا صرفا در مورد آشیتو کنجکاو بود، اما همینطور که باهاش گپ می‌زنه، متوجه میشه که دامنه دید آشیتو شامل کل زمین بازی میشه و می‌تونه مرتباً در طول بازی موقعیت هر بازیکن رو به یاد بیاره. به علاوه، با اینکه از اصول اولیه چیزی بارش نیست، تاکتیک‌هایی رو به کار میبره که دامنه دید گسترده‌شو به رخ می‌کشه و به خوبی از این قابلیت استفاده می‌کنه.

فوکودا با دیدن پتانسیل آشیتو، ازش دعوت می‌کنه تا بیاد برای باشگاه فوتبال اسپریون توکیو تست بده و با این کار تشویقش می‌کنه تا مهارت‌هاش رو ارتقا بده و به عنوان یه بازیکن پیشرفت کنه. بنابراین آشیتو تصمیم میگیره به تنهایی به توکیو نقل مکان کنه و شانسش رو با ابر قدرت فوتبال، اسپریون، امتحان کنه.

بعد از این، داستان روی دو محور می‌چرخه. اولین مورد، مسیر آشیتو به عنوان یه بازیکنه. آشیتو وقتی خودشو در محاصره کلی بازیکن باتجربه می‌بینه برای پیشرفت کردن عجله می‌کنه. چون توی یه شهر دور افتاده بزرگ شده و فرصت کمی برای رو به رو شدن با تیم‌ها و حریف‌های قَدَر داشته، با یه سبک بازی خود محور شروع می‌کنه که هم خودش رو محدود می‌کنه و هم مهارتش رو برای بازی به عنوان بخشی از یه تیم منسجم مختل می‌کنه.

مورد دوم، به “کارهای درونی” خود تیم اشاره داره.افراد تیم به عنوان چرخ دنده اصلی هر انیمه‌ی ورزشی عمل می‌کنن و انیمه‌ی Ao Ashi به این چرخ دنده‌ها اجازه داده با روحیات و دیدگاه متفاوت به خوبی انیمه رو در دست بگیرن و پیش ببرن.

 

روند ساخت انیمه Ao Ashi

مانگا: اثر Ao Ashi به قلم و تصویرگری یوگو کوبایاشی و ایده اصلی متعلق به نائوهیکو اوئنو است. این اثر از ژانویه 2015 در مجله‌ی هفتگی شوگاکوکان (Shogakukan) Big Comic Spirits در حال پخش است. تا به امروز 31 ولوم از این مانگا پخش شده و هنوز به اتمام نرسیده است.

همینطور کوبایاشی برای این اثر یک اسپین-آف به نام Ao Ashi Brotherfoot در 5 چپتر نوشته و تصویرگری کرده و از همون شرکت انتشارش در اختیار داره.

انیمه: انیمه‌ی سریالی اثر Ao Ashi با تهیه‌کنندگی استودیو Production I.G و کارگردانی آکیرا ساتو در 24 قسمت  ساخته و پخش شده است. همینطور فیلمنامه نویسی بر عهده ماساهیرو یوکوتانی بوده که اثرات معروفی مثل Black Butler، Beelzebub، The Devil Is a Part-Timer، مجموعه‌ی ورزشی Free، Re:Zero، Maid Sama و… رو در کارنامه‌ی خودش داره.

انیمه‌ی Ao Ashi در بهار و تابستان 2022 پخش شد و توجه زیادی رو به خودش جلب کرد و به سادگی تبدیل به بهترین انیمه فصل شد. البته میشه گفت با پخش انیمه Blue Lock تا قسمتی محبوبیتش کم شده و دیگه کمتر حرفی ازش به میون میاد.

 

نقدی بر کاراکتر اصلی انیمه Ao Ashi

خیلی از بیننده‌های انیمه‌ی Ao Ashi با شخصیت کاراکتر آشیتو مشکل داشتن. قبول دارم رفتارش گاهی اوقات آزار دهنده و رو مخه ولی باید یادمون باشه که آشیتو یه نوجوون 15 ساله جاه‌طلب و نابالغه. همینطور واقع بین و بااستعداده و برخلاف بقیه کارکتر اصلی‌های بقیه انیمه‌های ورزشی دائم در مورد عشقش به فوتبال و لذت بازی کردن وراجی نمیکنه.

همونطور که گفته شد آشیتو با استعداده و ذکاوت خوبی داره و عناصری از دو نوع متفاوت از کارکترهای اصلی انیمه‌های ورزشی رو داره. مثل تمرکز تحلیلی و تمرکز گسترده. تمرکز گسترده‌اش بهش این اجازه رو میده که تمام جنبه‌های بازی رو بسنجه و به موقع بازی‌‌هایی رو به وجود میاره که شرایط رو نفع خودشون میکنن.

با این حال آشیتو وجه بی‌پروا و عجولی هم داره مثل کاراکتر Eijun Sawamura از انیمه‌ی Ace of Diamond. هر دوی این کاراکترها فقدان آموزش مناسب رو با مهارت ذاتی و صیقل داده نشده ترکیب می‌کنن که در شرایط درست می‌تونه ازشون بازیکنی فوق‌العاده بسازه. البته آشیتو خیلی زود متوجه میشه که فقط یه ماهی کوچیک توی یه دریای بزرگه و این واقعیت رو قبول می‌کنه. عصبانیتش از همتراز نبودن با بقیه هم‌تیمی‌هاش هم اونو تشویق به پیشرفت می‌کنه هم تمایلات خود بزرگ بینی‌ش رو برری می‌کنه.

در مورد کاراکترهای فرعی هم، همونطور که اشاره شد، ما دیدگاه‌ها و رفتارهای متفاوتی خواهیم دید. کارکترهای فرعی به خوبی پیشرفت داده شده‌ان، هر کدوم داستانی برای گفتن و جاه طلبی‌ای برای دنبال کردن دارن.

 

نقدی بر انیمه Ao Ashi

انیمه‌ی Ao Ashi تلفیقی از ژانرهای سنین، شونن و زندگی روزمره (slice of life) عه. وقتی آشیتو رو در حال رو به رو شدن با چالش‌هاش می‌بینیم، متوجه میشیم که که لیگ حرفه‌ای فوتبال همچین آسون نیست و بازیکن حرفه‌ای بودن نیروی زیادی می‌طلبه.

برخلاف هر انیمه یا مانگای فوتبالی دیگه، انیمه‌ی Ao Ashi بیشتر بر اساس واقعیته و بهتون یاد میده این ورزش واقعا چطوریه، همیشه یه نفر اون گوشه کنارا هست که داره قوانین رو توضیح میده و میگه که بازی چطور پیش میره. گرچه بعضی جاها ممکنه خبری از توضیح نباشه.

توی انیمه‌ی Ao Ashi بسیاری از رفتارهای صنعت فوتبال (مربی، بازیکنان، مدیران، متخصصان تغذیه و…) و نحوه‌ی ایفای نقش هرکدوم به دقت نشون داده میشه، همین یکی از دلایلی‌ـه که چرا Ao Ashi انیمه‌ی خوبیه. مثل آشیتویی که می‌خواد بهتر بشه مجبوره با کسایی که فقط منفعت خودشون براشون مهمه، برخورد داشته باشه.

لحظات دوست داشتنی روحیه‌ی تیمی و عواطف هم توی انیمه وجود دارن اما بعضی اوقات با خشونت به تصویر کشیده شدن. و از اونجا که آدمیزاد تنها نیست، همیشه به حمایت و ایمان کسایی که دوسش دارن، نیاز داره. این یکی دیگه از ویژگی‌هایی هست که Ao Ashi به تصویر می‌کشه.

اما سطح سختی‌ای که انیمه‌ی Ao Ashi نشون میده مستحق بیشترین توجهه. در کنار کار تیمی و سخت کوشی، بیشتر انیمه‌های ورزشی، به خود ورزش اهمیت چندانی نمیدن و روش‌ها یا راهکارهای جدی‌ای برای پیشرفت کردن ارائه نمیدن. توی Ao Ashi می‌فهمیم که ورزش می‌تونه چقدر برای ذهن و بدن خسته کننده باشه و به هردو آسیب بزنه.

اینکه ورزشکار چقدر باید داخل و خارج از زمین تمرین کنه، چقدر باید از خودش مراقبت کنه و چقدر از لحاظ احساسی مقاوم باشه. به علاوه اینکه چطور هم‌تیمی‌ها ممکنه فرد رو تضعیف کنن یا هیچ اهمیتی ندن، یا چطور مربی‌ها می‌تونن بدون توجه به نظر ورزشکار، از اون به نفع خودشون استفاده کنن.

 

آیا انیمه ی Ao Ashi  کمبودی هم داره؟

توقع اینکه بعضی از عناصر توی انیمه نباشه، بی‌جا نیست. چرا که انیمه روی وجه تکنیکی و روانی تمرکز زیادی داره. اولین مقایسه‌ای که به ذهن من میرسه انیمه‌ی Haikyuu عه، چون توی این انیمه، نیروی محرکه‌ و پیشرفت کاراکترهای تیم اصلی و تیم حریف توی مسابقات خودشو قوی‌تر نشون میده. که این بخاطر تمایل انیمه به تاکید روی کار گروهی و سنت “قدرت دوستی” عه.(توی Ao Ashi انگار از این خبرا نیست)

از طرف دیگه، صحنه‌هایی هست که یه اتفاق خاص قبلا رخ داده یا آشیتو یه تکنیک جدید یاد گرفته، و یهو وسط مسابقه شروع می‌کنن درباره‌ی این مورد بحث کردن. گرچه اینجور صحنه‌ها گیج کننده ست به نوعی سهولت در داستانه که به بیننده کمک می‌کنه بیشتر در مورد ورزش و پیشرفت یاد بگیره.

 

سخن آخر

در کل فکر می‌کنم انیمه Ao Ashi ویژگی‌های جذابی داره و به خودی خود یه انیمه ورزشی سطح بالا حساب میشه. همونطور که بالاتر توضیح دادن تفاوت‌های جالبی هم با بقیه انیمه‌های ورزشی داره که باعث میشه تماشاش جالب باشه. البته در آخر به عهده‌ی شماست که قضاوت کنید Ao Ashi جذابه یا نه. به هرحال نسبت به انیمه‌های ورزشی معمولی بهتره و ممکنه جزو بهترین‌هایی باشه که تا به امروز پخش شده.

Related posts

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)

نقد و بررسی فیلم The Bikeriders موتورسواران با بازی تام هاردی

نقد و بررسی سریال تایلندی The Believers معتقدان