نقد و بررسی فیلم Asphalt City شهر آسفالت

توسط ErfaNEP

معرفی فیلم Asphalt City

در تصاویر فیلم شهر آسفالت که از خشونت و ناامیدی پر شده، بررسی عمیقی از اخلاق، فداکاری و شرایط انسانی ‏نهفته است. دید سازش ناپذیر کارگردان (استفان ساوور)، نماهای ظاهری را از بین می برد و عصب لختِ جامعه ای را که در لبه ‏فروپاشی است، آشکار می کند، جایی که مرز بین ناجی بودن و بدبین بودن با هر تراژدی گذرا محو می شود. فیلم ‏آسفالت سیتی در به تصویر کشیدن بی وقفه واقعیت های سختی که تکنسین های فوریت های پزشکی در ‏خیابان های نابخشودنی شهر نیویورک با آن ها مواجه هستند، هیچ دروغی نمی گوید. ساوور از همان قاب های ‏آغازین، بینندگان را به دنیایی از هرج و مرج سوق می دهد، جایی که هر تماس، انباری بالقوه از خشونت، ‏ناامیدی و شبح مرگ را با خود دارد.‏

 

نقد و بررسی فیلم Asphalt City شهر آسفالت

درآمدی بر داستان فیلم Asphalt City

فیلم شهر آسفالت، اثر ژان استفان سووایر، با نام اصلی مگس های سیاه بر اساس رمانی به همین نام اثر شانون برک در سال 2008، با سری در اعماق شنی و شبانه شهر نیویورک فرو می رود. این فیلم درام تزلزل ناپذیر مصیبت های دو امدادگر، جین روتکوفسکی کهنه کار (شان پن) و یک تازه کار آرمان گرای اولی کراس (تای شریدان) را دنبال می کند که در طول شیفت شب در خیابان های پر از خیانت نیویورک حرکت می کنند. با هر تماس دلخراش 911، این دو نفر با هجمه ای از وحشت های شهری روبرو می شوند، از مصرف بیش از حد مواد مخدر و خشونت خانگی گرفته تا زخم های گلوله و حملاتی که حیوانات نسبت به آدمیان مرتکب شده اند. شهر آسفالت به بررسی تلفات این یورش بی امان آسیب های روانی می پردازد، زیرا اولی که زمانی نیمه پر لیوان را می دید، خوش بینی خود را زیر بار بی رحمی نابخشودنی این شهر از بین می برد.

 

نقد و بررسی فیلم Asphalt City شهر آسفالت

نقد و بررسی فیلم شهر آسفالت

زیبایی شناسی و فیلم برداری این فیلم به سبک مستند، فضایی از تنش محسوس را ایجاد می کند و فوریت دیوانه واری را که امدادگران باید هر شب با آن مبارزه کنند، برمی انگیزد. تصاویری که با دوربین دستی ایجاد شده و کات های سریع آن، سرعت دیوانه وار کار را القا می کنند و مخاطبان را غرق در ضربان قلب فیلم می کنند، درحالی که روتکوفسکی و کراس از بحرانی به بحران دیگر، در صدای آژیرهایی که در منظره شهری هزارتو به صدا در می آیند، غرق می شوند.

احساس فوریت بر غیرقابل پیش بینی بودن هر موقعیت می افزاید، زیرا روتکوفسکی و کراس هرگز نمی دانند چه تابلوی کابوس واری در مقصد بعدی در انتظار آنهاست. آیا این یک ایست قلبی معمولی خواهد بود یا یک تیراندازی تمام عیار بین گنگسترها؟ مصرف بیش از حد مواد مخدر سبب این اضطرار شده یا حمله وحشیانه یک سگ هار؟ این وضعیت عدم قطعیت، تنش محسوس در فیلم را تشدید می کند و واقعیت شغلی پرمخاطره آنها را منعکس می کند که در آن تصمیم های چند ثانیه ای می تواند به معنای تفاوت بین زندگی و مرگ باشد.

 

بررسی شخصیت های فیلم آسفالت سیتی

در قلب اکتشاف بی وقفه فیلم شهر آسفالت از ناامیدی شهری، دو اجرای قدرتمند از شان پن و تای شریدان می درخشد. آن دو به عنوان جین روتکوفسکی کهنه کار و اولی کراس تازه کار، مظهر دوگانگی بدبینی سخت و آرمان گرایی شکننده هستند که تجربه ی پیراپزشکی در شهرهای بزرگ را تعریف می کنند. شان پن، استاد کار روی شخصیت های ظریف است و روتکوفسکی را با جاذبه اش در جهان آغشته می کند که گویای سال ها تلفات دادن در کار است. نمای بیرونی خشن او آسیب پذیری عمیقی را دنبال می کند و او را در لحظات زودگذری از عاطفه نشان می دهد که اشاره ای به آسیب ذهنی زیر سطح آن دارد. چه در رویارویی های پرتنش با مردم محلی متخاصم و چه در هدایت شریک تازه کار خود از طریق بحران های وحشتناک پزشکی، عملکرد استادانه شان پن یک کلاس درس در مورد اضطراب درونی است.

شریدان نیز، به نوبه خود، به عنوان یک فرد ساده لوح و با جدیت با چشمان گشاد بازی می کند و خوش بینی و تمایل او به کمک به مردم، به تدریج در زیر هجوم بی امان وحشت های شهری فرسایش می یابد. با هر تماس، ما شاهد فروپاشی روح مرد جوان با قرار گرفتن در تاریک ترین گوشه های شهر نیویورک هستیم؛ شور و نشاط جوانی او جای خود را به بدبینی سختی می دهد که منعکس کننده جهان بینی مربی او است. تصویر ظریف شریدان این تبار عاطفی را با اصالتی چشمگیر ترسیم می کند و هزینه های انسانی وحشتناک ترین تراژدی های جامعه را به تصویر می کشد.

 

با تماشای این فیلم، پژواکی شوم در شهر آسفالت را تجربه خواهید کرد

در پایان، شهر آسفالت به عنوان پرتره ای ترسناک و تزلزل ناپذیر از ناامیدی شهری ظاهر می شود، فیلمی که هیچ تعارفی در به تصویر کشیدن واقعیت های سختی که برای کسانی که زندگی خود را وقف خدمات عمومی می کنند، ندارد. کارگردانی پرزرق و برق ژان استفان سووایر و اجراهای نیرومند شان پن و تای شریدان در یک کاوش ترسناک از آسیب، ابهام اخلاقی و مسائل اجتماعی سیستماتیک که در سایه های شهر فرو می ریزند، ادغام می شوند. در حالی که تیرگی و مشکلات گاه به گاه و بی وقفه فیلم ممکن است برای برخی از بینندگان بیش از حد ظالمانه باشد، کسانی که مایل به مقابله با تاریکی هستند، اثری عمیق  و لایه لایه و با مضمون خواهند یافت که مدت ها پس از فریم نهایی در ذهنشان باقی می ماند. شهر آسفالت گواهی وحشیانه ای است بر فداکاری قهرمانان گمنامی که هر روز با اعماق رنج های انسانی مواجه می شوند، اتهامی شدید از فروپاشی شهری و نابرابری های سیستمی که چرخه های خشونت و ناامیدی را تداوم می بخشد. برای کسانی که به دنبال یک تجربه سینمایی قابل تأمل و هیجان انگیز هستند، شهر آسفالت یک چشم انداز ناب و تزلزل ناپذیر است که جرأت می کند نوری را بر تاریک ترین گوشه های تجربه بشری بتاباند، جایی که پژواک های آن مانند ناله ی آژیرهای محو شده در شب، طنین انداز می شود.

علاقمندان می توانند جهت دانلود فیلم Asphalt City به وب سایت انیمه لیست مراجعه کرده و از تماشای آن با زیرنویس فارسی لذت ببرند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید