نقد و بررسی فیلم Control‏ کنترل 2023

معرفی فیلم Control

ادامه سفر کوین اسپیسی به سمت رستگاری، در نقش جدید و عجیب او در یک فیلم مستقل بریتانیایی کم هزینه، یک گام به جلو یا شاید یک گام به حاشیه باشد. در این روایت جذاب، اسپیسی نقش یک صدای مرموز را بر عهده می گیرد و به عنوان داور بی رحم تجاوزات جنسی دیگران عمل می کند. کسی که این اواخر خودش در به همین علت در مظان اتهام بوده است.

 

معرفی فیلم Control

این فیلم یک موش و گربه بازیِ هیجان انگیز است که به طور کامل در محدوده یک ماشین اتفاق می افتد، فرضیه ای هوشمندانه که یادآور فیلم Retribution با بازی لیام نیسون است که همین تازگی ها ساخته شده. تصمیم زیرکانه برای خلق شخصیتی که اسپیسی بتواند به راحتی از هر استودیویی در جهان صدایش را در بیاورد، یک حس کارآفرینی به پروژه می افزاید. در حالی که صدای مخملی و غم انگیز اسپیسی فیلم را از یک فاجعه احتمالی نجات می دهد، او با کارگردانی ناشیانه و بازی های ضعیف بازیگران نقش مکمل این فیلم عملاً در تضاد است.

 

بررسی خط داستانی فیلم سینمایی کنترل

داستان در دنیای آینده اتفاق می افتد که در آن پیشرفت های تکنولوژیکی، به ویژه در هوش مصنوعی، جامعه را تغییر داده است. شخصیتی که به عنوان «نخست وزیر بریتانیا دیوید آدامز» شناخته می شود، در یک مکان عجیب و غریب به ظاهر ارزان، با تاکید بر اهمیت حفظ حریم خصوصی، گروهی را مورد خطاب قرار می دهد. پس از سخنرانی، دیوید وارد گفتگوی غیرمنتظره و صریح می شود و آشکارا به رابطه پرشور خود با «وزیر کشور»، استلا سیمونز، اعتراف می کند. همانطور که داستان باز می شود، دیوید، که مشغول تشریفات رسمی  در مهمانی است، از استلا می خواهد که دختر نوجوان خواب آلودش را با یک ماشین مدرن بدون راننده به خانه ببرد. با این حال، زمانی که خودرو از مسیر مورد نظر خود منحرف می شود، وضعیت به طور غیرمنتظره ای تغییر می کند. وقتی استلا متوجه می شود که کنترل خود را نه تنها بر وسیله نقلیه بلکه بر زندگی خود نیز از دست داده است، وحشت ایجاد می شود. اینجاست که کوین اسپیسی با صدای بی گمان شکنجه گرش در حالت آنلاین و با لحنی که ترکیبی از طعنه ها، تمسخرها و گه گاهی اداهای تقلید آمیز است، وحشت را به سکانس ها تزریق می کند. لحن او هوایی طعنه آمیز و ناامیدانه دارد که منعکس کننده لحن کلی فیلم است.

 

بررسی حضور کوین اسپیسی در فیلم Control

معمای اصلی فیلم کنترل، حول شخصیت مجازی اسپیسی می چرخد و سوالاتی را در مورد هویت و انگیزه های او فراتر از تمایل به بازگشت به صنعت فیلم ایجاد می کند. در حالی که اسپیسی قبلاً صداپیشگی نقش آزاردهنده ی مشابهی را در فیلم علمی تخیلی ماه به کارگردانی دانکن جونز (2010) انجام داده بود و  هوش مصنوعی کامپیوتر سفینه فضایی HAL را بازی می کرد، اما با این حال فیلم کنترل روایتی کمتر لایه ای ارائه می کند. حضور دور و مجازی اسپیسی در فیلم کنترل، در حالی که به طور بالقوه الهام بخش است، اما برای تقویت بازگشت مورد انتظار او به پیشگاه چشم مخاطبان کار چندانی انجام نمی دهد. وقتی یک فیل غول پیکر در گوشه ی اتاقکی نشسته، سخت است که سر راست به سراغ بررسی بقیه ی جوانب برویم. در تریلر فیلم کنترل، همانطور که در پوستر و تبلیغات آن مشهود است، کوین اسپیسی یا حداقل صدای او بازی می کند. کارگردان جین فالایز داستانی را روایت می کند که در آن اسپیسی می تواند به راحتی در یک غرفه صوتی در هر کجای دنیا حرف بزند و خیلی راحت بالاترین هزینه را روی دست یک فیلم کم هزینه بگذارد و در حالی که این یک تصمیم بحث برانگیز است؛ تصمیمی که به سبب آن نمایش فیلمش در بریتانیا توسط سینما لغو شد، اما این تصمیمی است که فالایز با در نظر گرفتن همه عوامل انجام داده است. صرف نظر از اینکه اسپیسی در آمریکا چقدر محدود شده است، فالایز با خود شرط بسته که اروپایی ها با ذکر عنوان «برنده جایزه اسکار» در تریلر بیشتر مجذوب فیلم خواهند شد، صرف نظر از اینکه نام چه کسی زیر آن است.

 

نقد و بررسی فیلم سینمایی Control

در نهایت، این تصمیمی است که تماشای Control را به دلیل بی نیازی از یک کلمه بهتر بسیار دشوار می کند. اما شاید بدترین قسمت فرآیند تصمیم گیری های خلاقانه توسط فالایز، بقیه فیلم باشد، زیرا فیلم آنقدر بد است که حضور اسپیسی در فیلم شروع به ایجاد این حس می کند که کوین اسپیسی واقعاً یک نعمت الهی برای این فیلم است. وارد داستانی می شویم که استلا سیمونز وزیر کشور بریتانیا (لورن متکالف) را دنبال می کند که دختر نخست وزیر را از یک نمایش هنری به خانه می برد. او و نخست وزیر با هم رابطه دارند، اما در حین سخنرانی خنده دار گالری هنری، دختر نخست وزیر خسته می شود. استلا پیشنهاد می کند که او را با ماشین رانندگی خودکار خود به خانه ببرد. آن هم فقط برای اینکه آن ماشین توسط صدای مرموز (کوین اسپیسی) هک شود و او را مجبور به شرکت در غوغایی در لندن کند. کنترل، عنوان بدی برای فیلم است. از نظر بصری، فیلمبرداری بدون تخیل و ارزان است. نقش آفرینی ها وحشتناک هستند و فقط در افتضاح شدید کیفیت فیلمنامه، تحت تأثیر قرار می گیرند. صحنه ها غم انگیز هستند، سکانس گالری هنری به طور خاص به نظر می رسد که در سالن پشتی یک مدرسه ابتدایی فیلمبرداری شده است. این حتی به معنای دست زدن به ویرایش و تدوین فیلم نیست، که در بهترین حالت به صورت مشورتی به نظر می رسد.

بررسی واقعی نقش آفرینی ها در این فیلم دشوار است، زیرا یادآوری آنها تقریباً باعث یک درد فیزیکی در بدن هر کسی که فیلم را دیده می شود. اما تحویل دیالوگ ها توسط بازیگران واقعاً نوبر است. این یک فیلم برای سنین مختلف است و باعث می‌شود که فیلم را با احساس تاسف دائم برای همه کسانی که درگیر پروژه هستند، تماشا کنید. در مقایسه، اسپیسی با کمترین تلاش ممکن نشان می‌دهد که چرا دو بار برنده جایزه اسکار شده است، اما با این حال این موضوع به معنای واقعی کلمه برای مردی که اکنون شخصیتی نامطلوب است، برجسته می شود. جلوه های ویژه فیلم نیز خیلی نمایشی و غیر واقعی است.

علاقمندان می توانند جهت دانلود فیلم Control‏ ‏با زیرنویس فارسی به وب سایت انیمه لیست مراجعه کرده و از تماشای آن لذت ببرند.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)