نقد و بررسی فیلم Damaged‏ آسیب دیده با بازی ساموئل ال جکسون

توسط ErfaNEP

معرفی فیلم Damaged

ساموئل ال جکسون نقش کارآگاه دن لاوسون را در این تریلر جنایی پیچیده از کارگردان تری مک دونا بازی می کند. لاوسون که هنوز درگیر قتل های زنجیره ای است که سال ها پیش در شیکاگو موفق به حل آن نشده، زمانی که به نظر می رسد همان قاتل دوباره حمله کرده، به اسکاتلند فراخوانده می شود. او به نیروهای کارآگاه بوید با بازی جیانی کاپالدی ملحق می شود تا یک پرونده جدید نگران کننده را بررسی کند. چندین قربانی به طرز وحشتناکی به قتل رسیده و مثله شده اند و بقایای آنها با نمادهای نگران کننده چیده شده است. وینسنت کسل همچنین به عنوان شریک سابق لاوسون ظاهر می شود که اکنون در اسکاتلند زندگی می کند. هر دو کهنه سرباز در این پرونده، قصد دارند قبل از اینکه هر کس دیگری به همان سرنوشت شوم دچار شود، جلوی این قاتل ترسناک را بگیرند. اما زخم های عمیق گذشته ممکن است حواس کارآگاهان را پرت کند و قاتل به همان اندازه که حدس می زنیم، حیله گر است و مدام در این بازی مرگبار گربه و موش یک قدم جلوتر می ماند. فیلم Damaged با مناظر افسرده اسکاتلند و اجراهای قوی و سرنخ هایش، صحنه را برای تعلیق آماده می کند. اما آیا لاوسون و بوید این ذهنیت را دارند که با جنایتکار هیولایی که در خیابان ها وحشت ایجاد می کند، برابری کنند؟ تنها با کشف لایه به لایه رمز و راز و فریب می توان حقیقت و هویت قاتل را افشا کرد.

 

نقد و بررسی فیلم Damaged‏ آسیب دیده با بازی ساموئل ال جکسون

درآمدی بر داستان فیلم آسیب دیده 2024

این فیلم کارآگاه دن لاوسون اهل شیکاگو را دنبال می کند که هنوز درگیر پرونده ای قدیمی است که در آن یک قاتل زنجیره ای چندین قربانی از جمله دوست دخترش را به قتل رسانده است. اجساد به صورت تشریفاتی مثله شده بودند، اما قاتل هرگز پیدا نشده است. سال ها بعد، یک سری دیگر از قتل های مشابه در اسکاتلند رخ می دهند. کارآگاه گلن بوید تحقیقات را در ادینبورگ هدایت می کند اما به یک مانع برخورد می کند. این زمانی است که او با لاوسون تماس می گیرد، به این امید که تجربه او بتواند بینشی جدیدی را در حل پرونده ارائه دهد. اگرچه لاوسون برای فراموش کردن شکست های گذشته اش به شدت مشروب می نوشد، اما برای کمک به بوید که پس از مرگ اخیر فرزندش با مسائل شخصی خودش دست و پنجه نرم می کند، به اسکاتلند سفر می کند. کارآگاهان با همکاری یکدیگر صحنه های جنایت را بررسی می کنند، صحنه های جرمی که در آنها قربانیان به صورت قطعاتی به شکل های هندسی ناراحت کننده چیده شده اند. به نظر می رسد که مظنون اولیه آنها دارای حقایقی است که سرنخ های کمی از خود به جای گذاشته است. اما سپس زن دیگری کشته می شود و کار وحشتناک قاتل را تشدید می کند. لاوسون معتقد است که آوردن یک شریک قدیمی، یعنی شخصیت وینسنت کسل براوو، ممکن است به تحقیقات کمک کند. براوو اکنون در اسکاتلند زندگی می کند و اجرای قانون را برای پیگیری مشکلات دیگر ترک کرده است. آنها به همراه بوید، آخرین قتل ها را با پرونده حل نشده لاوسون مقایسه می کنند و به دنبال ارتباط در جزئیات شوم آنها هستند.

 

نقد و بررسی فیلم Damaged‏ آسیب دیده با بازی ساموئل ال جکسون

بررسی شخصیت ها و بازیگران فیلم Damaged

شخصیت های موجود در قلب فیلم آسیب دیده، آشفتگی های روانی فوق العاده ای را تجربه می کنند که تنش داستان را به پیش می برد. ساموئل ال جکسون به طور کامل به کارآگاه آسیب دیده یعنی دن لاوسون متعهد می شود، مردی که با شکستش در دستگیری یک قاتل سادیست برای همیشه تغییر کرده است. سال ها بعد، زخم های  او دوباره سر باز می کنند. لاوسون با نوشیدن زیاد برای بی حس کردن درد، به سختی آن حس را کنار هم نگه می دارد. جکسون به طور یکپارچه نوسانات شخصیت را منتقل می کند و هرگز نمی دانیم که آیا او خود را سرکوب می کند یا دارد شکسته می شود. جیانی کاپالدی که در نقش کارآگاه اسکاتلندی گلن بوید در مقابل این تیپ بازی می کند، جانی به مردی جان می بخشد که با فقدانی غیرقابل توصیف کنار می آید. در زیر نمای بیرونی سخت بوید چاهی از غم و اندوه خصوصی نهفته است. وقتی او و لاوسون بر سر پرونده با هم درگیر می شوند، به جای تضاد شخصیت ها، از شکستگی مشترکشان خبردار می شویم. کاپالدی این تصویر ظریف را به شکلی غنی توسعه می دهد. وینسنت کسل نیز به عنوان شریک سابق لاوسون، وینسنت براوو، حضور مستدل تری را در نقش خود جای می دهد. پس از کناره گیری از کار، براوو اکنون به عنوان صدای عقلانیتی آرام عمل می کند. درک او از آسیب ذهنی لاوسون زمانی که عصبانیت های کوتاه شعله ور می شود، برای فیلم بسیار مهم است. کسل به طرز ماهرانه ای بر نقش براوو به عنوان مرکز اخلاقی این دو دوست تأکید می کند.

 

بررسی کارگردانی فیلم آسیب دیده

کارگردان تری مک دونا تجربه خود را با ایجاد یک فضای ناراحت کننده در فیلم Damaged به تصویر کشیده است. در حالی که طرح داستان ناقص است، مک دونا اطمینان می دهد که تماشای فیلم از طریق سبک بصری غم انگیزش جذاب است. مک دونا که با پیشینه کارگردانی اپیزودهای سریال های تحسین شده ای مانند بریکینگ بد می آید، می داند چگونه بینندگان را در یک داستان غرق کند. او تنش را در صحنه های پیش پا افتاده از طریق چرخش دوربین های پیچیده و نورپردازی افسردگی آور کنترل می کند. او هیچ چیز را از نظر بصری ناشناخته باقی نمی گذارد.

 

معایب فیلم سینمایی Damaged

در حالی که مفهوم و چیدمان رمز و راز در فیلم آسیب دیده نویدبخش است، فیلمنامه به نظر یک فرصت از دست رفته است. مکانیک های اصلی طرح در جای خود هستند، اما چیزها اغلب سطحی و شتابزده در زیر سطح جولان می دهند. دیالوگ ها عمدتاً به جای آشکار کردن سرنخ های معنادار در مورد شخصیت ها، به پیشبرد داستان هیجان انگیز کمک می کند. ما حقایق اساسی تاریخ لاوسون و بوید را می آموزیم، اما مکالمات آنها فاقد ابعادی است که هر یک از آنها را واقعاً در صفحه زنده نگه دارد. مبادلات بین لاوسون و شریک سابقش براوو نیز به ما القا می کند که رابطه شان توسعه نیافته است. پتانسیل بحث های جذابی در مورد استراتژی های تحقیقی آن ها یا اینکه چگونه هر کدام از زمان همکاری با یکدیگر تغییر کرده اند، وجود دارد. اما اتحاد مجدد آنها بیشتر بر جذب مخاطب تمرکز دارد تا تجدید دیدار این شخصیتها.

علاقمندان می توانند جهت دانلود فیلم Damaged به انیمه لیست مراجعه کرده و از تماشای آن با زیرنویس فارسی لذت ببرند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید