نقد و بررسی سریال Dark Matter ماده تاریک

معرفی سریال Dark Matter

سریال ماده تاریک داستان فیزیکدانی را روایت می کند که زندگی راحت او توسط نیروهای خارج از کنترل مختل می شود. جیسون دسن پروفسوری است که در صلح با خانواده اش زندگی می کند اما تغییراتی ناگهانی، دنیای او را به آشوب می کشاند. جیسونِ دیگری، تقریباً مشابه و در عین حال دارای تفاوت های نگران کننده، جای او را گرفته و جیسون باید برای پس گرفتن آنچه دزدیده شده مبارزه کند. این فرض جذاب از ذهن خلاق بلیک کراچ می آید که کتاب پرفروش او برای این عنوان الهام بخش بوده است. جیسون که مانند آلیس وارد سوراخ خرگوش شده و پا به دنیایی عجیب گذاشته، متوجه می شود که واقعیت در حال تبدیل شدن به اشکال جدید عجیب و غریب در یک چندجهانیِ نگران کننده فرو می رود. جیسون در مواجهه با بازتاب های پیچیده خود و احتمالات بی پایانی که می توانست وجود داشته باشد، ناامیدانه به دنبال خانه اش می گردد. این یک سفر تامل برانگیز است که کاملا برای کسانی که از پازل های مغزی لذت می برند ساخته شده است. سریال دارک متر با لایه هایی از معنا در خط داستانی خود، بینشی از سرنوشت و مسیرهای دوشاخه ی زندگی ارائه می دهد. نقش آفرینی های ظریف و در عین حال تاثیرگذار ما را راهنمایی می کنند، در حالی که تصاویر بصری مفاهیم پیچیده را به دنیاهای جدید و زنده ترجمه می کنند. در حال حاضر تنها یک سوال باقی می ماند، آیا جیسون راه خود را پیدا خواهد کرد؟ و برای او چه حقایق عمیق تری ممکن است در این راه آشکار شود؟

 

درآمدی بر داستان سریال ماده تاریک

به نظر می رسد که فیزیکدان جیسون دسن همه چیز دارد، یک همسر دوست داشتنی، یک پسر دلسوز و یک کار موفق. اما یک شب، پس از جشن گرفتن برای موفقیت یک همکار، زندگی او تغییری تکان دهنده پیدا می کند. در راه خانه، جیسون توسط یک غریبه مرموز ربوده می شود، کسی که او به خوبی چهره اش را می شناسد. آن مرد مرموز به سادگی جیسونِ دو نامیده می شود و به جیسونِ یک نشان می دهد که آنها در جهان تنها نیستند. به گفته جیسون دو، واقعیت های بی شمار دیگری به موازات واقعیت ما وجود دارد و در یکی از این واقعیت ها، زندگی آنها مسیرهای بسیار متفاوتی را طی کرده است. جایی که جیسون یک خانواده را به جای شغل انتخاب کرده، اما جیسون دو شغل را به جای خانواده ترجیح داده است. اکنون، با دستیابی به پیشرفت های علمی بزرگ، جیسون دو در مورد مسیری که طی نشده کنجکاو شده است. او با استفاده از یک تکنیک آزمایشی برای عبور از واقعیت ها، جای خود را با جیسون یک عوض می کند. جیسون با وارد شدن به دنیایی بیگانه که در آن عزیزانش او را نمی شناسند، باید راهی برای بازگشت به خانه پیدا کند. با کمک آماندا، یک درمانگر در این واقعیت عجیب و غریب، جیسون شروع به باز کردن درهایی به دنیاهای دیگر می کند. برخی مشابه هستند اما به طور ماهرانه متفاوت هستند و برخی دیگر تقریباً غیرقابل تشخیص هستند. با همه اینها، جیسون یک امیدوار است رازی را کشف کند که به او اجازه می دهد به جایگاه واقعی خود بازگردد.

 

جستجویی احساسی با سریال Dark Matter

یکی از برجستگی های واقعی سریال ماده تاریک، جوئل ادگرتون در این نقش دوگانه از جیسون دسن است. از همان ابتدا، شیوه ای که او، دو جیسون را به تصویر می کشد، استادانه نیست. در نگاه اول آنها یکسان به نظر می رسند، اما در زیر پوست ادگرتون لایه های دقیقی از تمایز تزریق می شود. در جیسون یک، سکون و رکود را حس می کنید، چرا که رضایت از زندگی خانوادگی لبه های فکری او را ساییده است. اما ادگرتون این جیسون را با شور و اشتیاق بی نهایت آغشته می کند و اشاره می کند که هنوز رویای احتمالاتی را می بیند که مدت ها پیش بسته شده است. سپس به عنوان خودِ جایگزین و متمرکز بر شغلش، یک شدت گستاخانه و انگیزه بی قرار در وجود او حس می شود. اما ادگرتون نشانه هایی از پوچی را نیز القا می کند، حفره ای که جیسون دو بدون توجه به دستاوردهایش نمی تواند پر کند.

 

ماده تاریک اساساً نباید تاریک باشد، دلیل تاریک بودن آن ناشناخته بودن آن است

سریال ماده تاریک از صحنه های آغازین دلهره آورش به دنبال غوطه ور ساختن بینندگان در دنیایی تاریک است. متأسفانه، این لحنی که توسط کارگردان اول یاکوب وربروگن ایجاد شد، مدت ها پس از آن ادامه جستجو و فتنه و کاوش در واقعیت های جدید را کسل کننده می کند. در حالی که کارگردانان بعدی مانند آلیک ساخاروف راه های جذاب تری برای درک این ابعاد پیدا می کنند، تاریکی مداوم پتانسیل نمایش را کاهش می دهد. وربوگن محیط های منجمد را از اتاقی پرآب گرفته تا خیابان های پوشیده از برف ساخته است. اما بدون زمینه کافی برای زندگی جیسون، این دنیاهای عجیب و غریب احساس انجماد را القا می کنند. فیلمبرداری تاریک او جای کمی برای ساده زیستی باقی گذاشته، که با توجه به این پیش فرض، انتخابی گیج کننده است. در مقابل، ساخاروف در قسمت های اوج رنگ دمیده و قلمروهای آینده نگر او با خیابان های نئونی و طوفان های اطلاعاتیِ در حال چرخش دیده می شود و در نهایت اجازه داده تا مفاهیم این بعد از فیزیک زنده شوند. او از طریق تصاویری جسورانه، شگفتی جیسون را در احتمالاتِ ممکن غرق کرده است، حتی وحشت هایی مانند شیکاگوی سوزان، به جای سایه های بی نقص، به عنوان تابلوهای پر جنب و جوش درگیر هستند.

 

استعدادهای از دست رفته در سریال Dark Matter

سریال ماده تاریک مقدمه ای جذاب ایجاد می کند، اما برای حفظ حرکت دست و پا می زند. این سریال قوی شروع می شود و ما را به معضل جیسون می کشاند. با این حال، نمی تواند به طور مداوم به وعده مفهوم چندجهانیِ جذاب خود عمل کند. در حالی که قطعاً لحظات جذابی وجود دارد، اما زمان زیادی صرف حرکت کردن بدون پیشبرد واقعی داستان می شود. اما با تمام این تفاسیر این سریال واقعاً ارزش تماشا را دارد. علاقمندان می توانند جهت دانلود سریال Dark Matter به انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آن لذت ببرند.

Related posts

نقد و بررسی فیلم Furiosa: A Mad Max Saga‎‏ فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه با بازی کریس همسورث

نقد و بررسی فیلم Fancy Dance‏ رقص خیالی

نقد و بررسی فیلم ترسناک Disappear Completely محو کامل