نقد و بررسی فیلم Detachment‏ گسیختگی

توسط Alireza

معرفی فیلم Detachment

فیلم گسیختگی به کارگردانی تونی کی، کارگردان فیلم American History X، داستان یک معلم جایگزین و از نظر احساسی گوشه گیر به نام هنری بارت (آدرین برودی) را روایت می کند که با شروع همزمان زندگی حرفه ای و شخصی اش و تخریب دیوارهایی که در اطرافش ساخته، دنیایش زیر و رو می شود و او را کاملاً در معرض دید قرار می دهد. داستان هنری در زندگی معلمان همکارش تکرار می شود، که هر کدام به سختی تلاش می کنند تا دیدگاه عاطفی و فاصله ای سالم را در محیطی که هر یک از آنها را به لبه هرج و مرج سوق می دهد، حفظ کنند.

 

نقد و بررسی فیلم Detachment‏ گسیختگی

بررسی روند داستان فیلم Detachment

هنری هر روز در بیمارستان به ملاقات پدربزرگ سالخورده اش که از زوال عقل پیشرفته رنج می برد، می رود. پدربزرگ او دائماً توسط توهمات دخترش، مادر هنری، تسخیر می شود،  دختر و مادری که وقتی هنری یک پسر جوان بوده، خودکشی کرده است. در یک لحظه نادر و با وضوح، پدربزرگ هنری نشان می دهد که همین رویداد بوده که باعث شده هنری تا پایان عمر از نظر احساسی خاموش شود. با این حال، زره دفاعی هنری در طول فیلم توسط سه زن به آرامی از بین می رود: مردیت (بتی کی)، دانش آموزی با استعداد هنری که به طور وحشیانه ای توسط همسالانش مورد تمسخر قرار می گیرد. خانم مدیسون (کریستینا هندریکس)، معلم همکار و علاقه مند به او و اریکا (سامی گیل)، دختر جوانی که در خیابان به تن فروشی می پردازد و او را به خانه اش می برد.

 

نقد و بررسی فیلم Detachment‏ گسیختگی

فیلم گسیختگی، به کلیشه ها عمق و جلا می دهد

اگرچه فیلم Detachment از تصور کلیشه ای معلمان و دانش آموزان در دبیرستان های دولتی در آمریکا رنج می برد، اما موفق می شود به چیزی عمیق تر تبدیل شود. داستان صرفاً درباره جوانی، عصبانیت و خشونت در مواجهه با اقتدار نیست. ظرفیت انسان برای مهار و طبقه بندی این جنایات روزمره و جداسازی ذهنی و احساسی از واقعیت را بررسی می کند. این فیلم نشان می دهد که چگونه جبهه های بی درد هر یک از این معلمان، درونی شکننده دارند. این نمای ثبات و کنترل در معلمان به راحتی شکسته می شود و برای هر یک از معلم ها دشوار است که زندگی در مدرسه را از زندگی خصوصی خود جدا نگه دارند تا خشم درونی، سردرگمی و ناتوانی آنها به دنیای اطرافشان منتقل نشود.

 

بازیِ بازیگران، نقطه‌ی قوت فیلم سینمایی گسیختگی

فیلم سینمایی گسیختگی در این زمینه ها فوق العاده خوب عمل می کند. بازیگران تمام ستاره ی آن اجراهای ظریف و پیچیده ای را ارائه می دهند و هر یک از شخصیت ها را زنده می کند. طرح داستان آن، اگرچه در ابتدا ساده و بدون پیچیدگی به نظر می رسد، اما مسائل را به گونه ای پردازش می کند که بررسی غنی تر و کامل تری از موقعیت ارائه می دهد. فیلم Detachment موفق می شود در مورد وضعیت نابسامان فعلی سیستم آموزشی عمومی بحث و تجزیه و تحلیل کند بدون اینکه هیچ گاه به طور خاص تقصیری را به گردن کسی بیندازد. بلکه از منظر انسان گرایانه به موضوع می پردازد و موضوع را قابل ربط و پر طراوت می کند.

 

بهترین عنوانی که می توانست برای فیلم گسیختگی انتخاب شود، همین بود

گسیختگی بهترین و دقیق ترین عنوان فیلمی است که در این مدت دیده ام، زیرا این دقیقاً همان چیزی است که ویژگی اصلی فیلم سینمایی تونی کی است. این فیلم از مخاطبانش، از بازیگرانش، از خودش گسیخته است. دور افتاده است، به ظاهر بدون هدف و یا بدون توجه به هدف است. این یک گسیختگی نامرتب با کارگردانی بی نظم، فیلمنامهای عجیب، فیلمبرداری بی عیب و بازیگرانی پویا است. در این فیلم، آدرین برودی نقش یک معلم جایگزین شهر نیویورک را بازی می کند که مستعد شغل های طولانی است، فقط زمانی کوتاهی کافی است تا به مدرسه یا دانش آموزانش وابسته شود، یک کلاس پر از مشکل را اصلاح کند و از آنها جدا شود. او وارد می شود، تفاوت ایجاد می کند، سپس قبل از اینکه بفهمند از مدرسه رفته است. من این فیلم را بارها دیده ام، دانش آموزان احترام را یاد می گیرند، معلمان فروتنی را یاد می گیرند، و همه چیز خوب است. اما از آنجایی که این فرمول در فیلم سازی به قدمت فرمول دزد و پلیس بازی است، فیلمسازان مجبور می شوند برای منحصر به فرد کردن آن، نگاهی تازه به آن داشته باشند. در چشم انداز کلی، این فیلم چرخش خود را با گفتگوهای صریح جنسی، مصاحبه های مستند، استفاده برابر از سیاه و سفید و رنگ های دیگر، و مهمتر از همه، تیرگی تزلزل ناپذیر نشان می دهد.

این باید کارساز باشد، زیرا هیچ کس در مورد آن، بهتر از تونی کی، مردی که مسئول فیلم شگفت انگیز American History X و مستند بی عیب دریاچه آتش است، نمی داند. او محتوای فیلمش را بالاجبار به خورد ما می دهد. برای مثال، در اواسط فیلم، شخصیت برودی از یک روسپی نوجوان دعوت کرده (او نمی تواند بیشتر از 14 سال داشته باشد) تا با او زندگی کند. و اگرچه از نظر جنسی هیچ علاقه ای به او ندارد، اولین شبی که او در آنجا می ماند، زانو می زند، پاهایش را باز می کند، به دامن او نگاه می کند و با آرامش می پرسد که آیا او اخیرا مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است یا خیر. او با خونسردی پاسخ منفی می دهد و سپس صحبت خود را تمام می کنند.

بیشتر صحنه‌های فیلم سینمایی Detachment به این شکل انجام می‌شوند: مبادلات نوشتاری ناشیانه بین توسعه صحنه‌های خام و این موضوع یعنی این فیلم باید واقعی باشد. توجه داشته باشید که این تقصیر هیچ یک از بازیگران درگیر نیست. از جمله برودی، کریستینا هندریکس، لوسی لوی، بلیت دانر، جیمز کان، مارسیا گی هاردن، ویلیام پترسون و غیره، آنها همگی در اجرای عالی فیلم نقش دارند.

علاقمندان می توانند جهت دانلود فیلم Detachment‏ ‏با زیرنویس فارسی به وب سایت انیمه لیست مراجعه کرده و از تماشای آن بدون سانسور لذت ببرند. تماشای فیلم نیز برای افراد نابالغ توصیه نمی شود.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید