نقد و بررسی فیلم Collateral وثیقه

توسط Alireza

معرفی فیلم Collateral وثیقه با حضور تام کروز و جیمی فاکس

فیلم وثیقه با تام کروز در حال تبادل کیف با یک غریبه در فرودگاه آغاز می شود. سپس، به طرز جالبی، به نظر می رسد که ناگهان این فیلم تبدیل به فیلم دیگری می شود. ما با یک راننده تاکسی به نام مکس (جیمی فاکس) آشنا می شویم که مسافری به نام آنی (جیدا پینکت اسمیت) را سوار کرده. مسافر او خیلی مشغله دارد و دربه در آن است که خود را به مرکز شهر برساند. مکس می گوید مسیر سریع تری هم بلد است و آنها در نهایت شرط می بندند که اگر مکس سریع تر او را به مرکز شهر نرساند، سواری مسافرش رایگان خواهد بود.

صحنه ادامه دارد و باید بگویم که این صحنه در مورد لاس زدن نیست. گاهی اوقات فقط کافی است چند کلمه با یک نفر صحبت کنید تا بدانید که دوست دارید بیشتر با او صحبت کنید یا نه که این اتفاق در مورد آنها افتاده است. آنی یک دادستان فدرال است و شب قبل از یک پرونده بزرگ اعتراف می کند که خیلی عصبی است و گریه می کند. مکس هم می گوید که قصد دارد سرویس لیموزین خودش را داشته باشد. آن  دو از همدیگر خوششان آمده اما مکس به او اجازه می دهد از تاکسی خارج شود در حالی که شماره اش را نگرفته ولی آنی به پنجره ضربه می زند و کارت خود را به او می دهد.

 

نقد و بررسی فیلم Collateral وثیقه

فیلم وثیقه، فیلمی است که می توانست چند فیلم کوتاه مستقل باشد

این صحنه طولانی سر آغاز یک فیلم هیجان انگیز و تعلیقی است، اما صحنه خوبی است که دو شخصیت مهم را تثبیت می کند. البته این صحنه در شرایط خاص خود هم خوب است، مانند یک فیلم کوتاه مستقل. همین صحنه به ما امکان می دهد چیزهایی درباره مکس بیاموزیم که احتمالاً در صحنه های بعدی نمی توانستیم بفهمیم. پس از آنی، شخصیت تام کروز وارد تاکسی می شود.

کروز نقش مردی به نام وینسنت را بازی می کند که مطمئن، متمرکز و خوب به نظر می رسد. او به یک راننده نیاز دارد تا تمام شب را با او بگذراند و به پنج مقصد رانندگی کند و برای متقاعد کردن راننده، شش اسکناس ۱۰۰ دلاری به او پیشنهاد می دهد. ایستگاه اول، یک آپارتمان. جلوی آپارتمان پارکینگ ندارد و وینسنت به مکس می گوید که در کوچه منتظر او بماند.  هشدار می دهم که اگر چیزی در مورد فیلم نمی دانید، بقیه متن را بعد از تماشای فیلم بخوانید.

 

نقد و بررسی فیلم Collateral وثیقه

ببرسی خط سیر داستان در فیلم سینمایی Collateral

یک جسد روی تاکسی سقوط می کند. «تو او را از پنجره انداختی بیرون و کشتیش؟» مکس با ناباوری می پرسد. وینسنت می گوید: «نه، گلوله ها او را کشتند.» حالا ما بیشتر در مورد وینسنت می دانیم. ساختار فیلم طوری است که شغل او ما را غافلگیر می کند، اما وقتی وب سایت فیلم با خوشحالی نوشته بود: «وینسنت یک آدمکش قراردادی است.» با عصبانیت به خودم گفتم «بیخیال، شما که حداقل نباید اسپویل کنید».

فیلم سینمایی وثیقه در اصل گفتگوی طولانی بین یک قاتل و مردی است که از جان خود می ترسد. مایکل مان گفتگو را با آنچه در هر یک از پنج ایستگاه اتفاق می افتد نقطه گذاری می کند، جایی که او از نقش های ظریف و دیالوگ های قانع کننده که توسط نویسنده استوارت بیتی نوشته، استفاده می کند تا اساساً فیلم های کوتاه بیشتری در یک فیلم سینمایی بلند خلق کند و هر کدام از این داستان ها می توانند یک فیلم کوتاه مستقل باشند. به صحنه دلخراشی که وینسنت مکس را با خود به یک کلوپ شبانه می برد، نگاه کنید، جایی که در آخر شب با دنیل (بری شاباکا هنلی)، مالک آنجا صحبت می کنند. دنیل شبی را به یاد می آورد که مایلز دیویس به باشگاه آمده بوده و آن را با چنان گرمی و شگفتی به یاد می آورد که پشیمانی او از فرصت های از دست رفته خود به عنوان یک نوازنده کاملاً برای ما به وضوح مشخص می شود و گویی ما از یک پنجره به زندگی این شخصیت فرعی نگاه می کنیم.

 

مایکل مان حسابی به فیلم Collateral بها داده است

مایکل مان در یک ژانر خاص با فیلم وثیقه کار می کند، همانطور که در فیلم مخصمصه با حضور رابرت دنیرو و آل پاچینو (1995) این کار را کرده بود، اما او ژانر را از طریق جزئیات خاصی که می تواند یک درامِ سرراست را زیبا کند، عمیق تر می کند. صحنه ای را در نظر بگیرید که وینسنت از مکس می خواهد (یا به او دستور می دهد تا او را به بیمارستانی که مادر مکس در آن بستری است، ببرد. نقش مادر مکس را ایرما پی هال بازی می کند، به محض اینکه مادر پسرش را با آن مرد خوشتیپ که چیز ناجوری از ظواهرش مشخص نیست می بیند، غرایز مادرانه اش به او می گوید که چیزی سر جایش نیست و ما این مورد را به وضوح در چهره او می بینیم و این از زیبایی های کارِ مایکل مان است.

این صحنه ها بسیار جالب تر از رویکرد استانداردِ حضور یک مالک باشگاه شبانه یا مادری در صحنه های کمیک هستند. مان امکان وجود چنین دیالوگ هایی را در فیلمی که بسیاری از ما به عنوان اکشن خالص می شناسیم، می دهد. اکشن وقتی برای متقاعد کردن افراد اتفاق می افتد و از اکشنِ بی حساب و کتاب خبری نیست.

 

بررسی شخصیت تام کروز در فیلم وثیقه

چیزی که به خصوص در این فیلم جالب است، نحوه تعدیل کار مایکل مان و کروز در توسعه نقش وینسنت به عنوان یک شخصیت است. وینسنت آنطور که به نظر می رسد نیست، اما راز بزرگِ او این نیست که یک قاتل است. آدمکشی فقط شغل اوست، راز او زندگی روانیِ پنهان او است که به دوران کودکی اش بازمی گردد و در روشی که او همیشه از آن طریق به معنای زندگی فکر می کند. وقتی مکس به او می گوید که موقتی تاکسی می راند و در مورد برنامه های کاری اش صحبت می کند، وینسنت متوجه می شود که او هم (12 سال) تاکسی رانده است و به نقل از جان لنون می گوید: «زندگی همون اتفاقیه که می افته در حالی که تو خیالِ برنامه های دیگه رو داری.» مکس نیز چیزی به وینسنت می گوید: «شما فاقد مشخصات استانداردی هستی که قراره در بیشتر افراد وجود داشته باشه.»

علاقمندان می توانند جهت دانلود فیلم Collateral به وب سایت انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آن لذت ببرند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید