نقد و بررسی فیلم Downtown Owl شهر جغد

توسط ErfaNEP

معرفی فیلم Downtown Owl

در دشت های باز داکوتای شمالی، شهر کوچک اول (جغد) قرار دارد که از دنیای بیرون جدا شده است. اینجا زندگی برای ساکنانش به کندی می گذرد و هر کدام با مشکلات خصوصی خود دست و پنجه نرم می کنند. رمان Downtown Owl از چاک کلسترمن این جامعه فشرده و در عین حال منزوی را به تصویر می کشد و داستان های درهم تنیده مردم شهر را با دوراهی های شخصی در برابر پس زمینه شهر اول به تصویر می کشد. اقتباس سینمایی آن نیز به دنبال این بوده که این ساکنان مالیخولیایی را به نمایش بگذارد. کارگردانان مشترک لیلی راب و هامیش لینکلیتر تصمیم گرفته اند که واقعیت تلخ زندگی در مکانی دورافتاده که فرصت ها در آن کم است را به تصویر بکشند. آنها با جولیا، معلم جایگزینی که برای منحرف کردن حواس خود از مسائل زناشویی کار می کند را به تصویر می کشند و البته گروهی از مردم محلی که همه چیز را از عشق های از دست رفته گرفته تا آینده ای نامشخص تجربه می کنند. از نگاه غریبه جولیا، مخاطبان با افرادی آشنا می شوند که در مواجهه با حقایق دردناک، بدون فرار از شرایطشان گیر کرده اند. فیلم شهر جغد، مضامینی با احساس سرگردانی، نیاز به ارتباط انسانی و مبارزه با شیاطین درونی را که در زیر سطوح آرام پنهان شده اند، بررسی می کند.

 

نقد و بررسی فیلم Downtown Owl شهر جغد

درآمدی بر داستان فیلم شهر جغد

جولیا رابیا در پاییز 1983 به شهر کوچک جغد در داکوتای شمالی می رسد و به دنبال تغییری موقت در زندگی است. او به امید اینکه به شوهرش فضایی بدهد، به شغل تدریس زبان انگلیسی در دبیرستان محلی مشغول می شود. اما جولیا به سرعت خود را در بطن رویدادهای شهر جغد می یابد. در ابتدا، فقط نائومی، یک معلم همکار گستاخ اما خوش اخلاق، به جولیا کمک می کند تا در این جامعه جا بیفتد. آنها با هم عصرها را در بار هوگو، مرکز اجتماعی شهر به صرف نوشیدنی می گذرانند، جایی که جولیا با مردم رنگارنگ محلی آشنا می شود. او چشم ونسِ دامدار را به خود جلب می کند. در همین حال، هوراس، کدخدای پیر شهر، جولیا را زیر بال خود می گیرد. او چشمان او را به گذشته و حال دشوار شهر جغد باز می کند و داستان هایی را به اشتراک می گذارد که به جولیا کمک می کند تا این مکان دورافتاده و مردم آن را بهتر درک کند. با این حال حتی هوراس با مشکلات خود دست و پنجه نرم می کند و از همسرش که در کماست مراقبت می کند. جولیا در کلاس درس با دانش آموزانی مانند میچ، یک فوتبالیست خجالتی ارتباط برقرار می کند و از نزدیک شاهد چالش های زندگی در این شهر کوچک است. او همچنین متوجه می شود که همه چیز در مورد مربی مدرسه آنطور که به نظر می رسد نیست، با شنیدن اتهامات نگران کننده در مورد ارتباط او با یک دانش آموز به گوش می رسد و با نزدیک شدن به زمستان و انزوای سرد دشت های داکوتا، جولیا به طور فزاینده ای خود را از زندگی قدیمی خود جدا می بیند.

 

نقد و بررسی فیلم Downtown Owl شهر جغد

نقدی کوتاه بر فیلم Downtown Owl

فیلم شهر جغد، با نگاهی اجمالی، فضای این شهر کوچک در دهه 1980 را نشان می دهد، با طراحی تولیدی که بینندگان را به گذشته می برد. از دکوراسیون داخلی قدیمی خانه هوراس گرفته تا غرفه های فرسوده و دندان های لکه دار مردم محلی در بار هوگو، این فیلم شما را به جامعه ایزوله در داکوتای شمالی می کشاند. با این حال، با وجود تمام جزئیات جوی آن، داستان سرایی فیلم همچنان یک فرصت از دست رفته است. این فیلم شخصیت های جذابی را معرفی می کند که متأسفانه هرگز به طور کامل توسعه نمی یابند. هوراس از جولیا با خون گرمی و قصه های زادگاهش استقبال می کند، اما درد خصوصی او همچنان مبهم است. به نظر می رسد میچ و سایر دانش آموزان بیشتر بر اساس نیازهای داستانی شکل گرفته اند تا رفتارهای طبیعی نوجوانان و با وجود بازیگران ستاره ای مانند اد هریس و لیلی راب، شخصیت ها همچنان محتاج رمزنگاری هستند.

 

مقایسه فیلم شهر جغد با کتاب آن

شهر جغد، اثر چاک کلسترمن به عنوان رمانی شروع شد که به بررسی سه شخصیت متمایز در یک شهر دورافتاده داکوتای شمالی می پردازد. هامیش لینکلیتر و لیلی راب در اقتباس سینمایی خود، تمرکز را روی جولیا می گذارند که هم فرصت ها و هم محدودیت ها را ارائه می دهد. در جایی که کتاب هوراس، میچ و جولیا را به عنوان رشته های جداگانه ای می دید که در اطراف شهر در هم تنیده شده اند، فیلم به تنهایی تجربیات جولیا را مورد توجه قرار می دهد. این ما را به دنیای درونی آشفته و روابط آشفته تر او نزدیکتر می کند. ریب در نقش زنی که به طور غیرقابل پیش بینی در میان سردرگمی میانسالی می چرخد، عملکردی جذاب ارائه می دهد. اما چهره های دیگر به نقش های فرعی تقلیل می یابند و لایه هایی از داستان را از بین می برند.

 

نکات منفی فیلم Downtown Owl

این فیلم از کارگردانان مشترک لیلی ریب و هامیش لینکلیتر، نگاهی اجمالی از احساسات شهری کوچک دارد، اما هرگز به طور کامل به فرض جالب خود عمل نمی کند. مردم شهر به ما القا می کنند که گیر افتاده اند و در روال عادی زندگی می کنند و هدف کمی دارند. اگر فیلم بیشتر به این احساس توجه می کرد و نشان می داد که چگونه شخصیت هایش با رکود دست و پنجه نرم می کنند، شاید این فیلم به چیزی عمیق تر دست می یافت. متأسفانه، بدون بررسی واقعی زندگی درونی شخصیت های آن، شاهد اتفاقات خاص داستان نیستیم. ما جزئیات سطح جولیا، هوراس، میچ و دیگران را می آموزیم، اما هرگز اجازه نداریم به ذهن و قلب آنها وارد شویم. فیلمنامه همچنین به جای اینکه چند خط داستانی را به طور معنادار توسعه دهد، بسیاری از خطوط داستانی سست را به هم گره می زند. این رویکرد پراکنده بینندگان را از شناخت واقعی این شخصیت ها یا اهمیت دادن به سرنوشت آنها باز می دارد.

علاقمندان می توانند جهت دانلود فیلم Downtown Owl به انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آن لذت ببرند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید