نقد و بررسی سریال Expats مهاجران

معرفی سریال Expats

دقیقاً مانند اولین فیلم عمیقاً شخصی لولو وانگ، نویسنده و کارگردان، فیلم The Farewell، ادامه ی کارِ او برای پرایم ویدیو، سریال Expat، با تلاقی غم و اندوه، زنانگی، و جابه جایی جغرافیایی دست و پنجه نرم می کند  و البته حسرت از دست دادن آنچه تا کنون دور از خانه به دست آمده است. این بار، این نمایش در قالب یک سریال گسترده و غول پیکر ظاهر شده است که شش قسمت )شش ساعت و نیم( گریه و اندوه بی امان را در بر می گیرد. هر قسمت یک ساعت قدرتمند اما دلخراش است، تمرینی برای مصیبت های پرستیژ-درام که به بهترین وجه در دوزهای کوچک جذب می شوند.

 

طرح داستان سریال مهاجران

در یک جامعه کوچک متشکل از مهاجران ثروتمند ساکن در هنگ کنگ در سال 2014 (مانند منبع سریال یعنی رمان Expatriates اثر Yasmin Y.K. Lee در سال 2016)، سریال Expats نیز روایت خود را در امتداد تأثیر یک تراژدی آخرالزمانی خانوادگی و عواقب نازل شده بر سر سه زن شخصیت اصلی، منشعب می کند. مارگارت (نیکول کیدمن)، معماری که خانه دار شده، با ناپدید شدن پسرش دست و پنجه نرم می کند و روزهای خود را در مهی غلیظ می گذراند و به دنبال سرنخی از زنده بودن فرزندش می گردد. دوست و همسایه خوب او، هیلاری (سارایو بلو)، یک مهاجر هندی-آمریکایی است که در بحبوحه خیانت و ناباروری با همسرش (جک هیوستون) گیر افتاده است. سپس مرسی (جی یونگ یو)، یک جوان بیست و چند ساله کره ای آمریکایی را داریم که در هنگ کنگ کارهای عجیب و غریبی انجام می دهد و تصمیمات تکان دهنده اش منجر به تراژدی برای مارگارت و هیلاری می شود.

 

بررسی خط داستانی سریال Expats

کارگردان وانگ در دو قسمت اول سریال، ویژگی های آن فاجعه را از ما پنهان می کند: یک سال پس از حادثه، تمام چیزی که می دانیم این است که در قسمت اول و در بهت کیدمن پنهان است، بُهتی که زندگی او را در هم پیچانده و وحشتی که وقتی فکر می کند چهره ای آشنا را در میان گروهی از پذیرایی کنندگان با لباس یکسان دیده، احساس می کند. این اتفاق در جشن تولد شوهرش (برایان تی) می افتد و از قضا این سالگرد ناپدید شدن پسرشان نیز هست. تا پایان اپیزود 2 و فلش بک به روز مورد بحث که به ما نشان داده می شود دقیقاً چه اتفاقی افتاده و چرا مرسی ممکن است خود را مسئول بداند، چیزی از داستان نمی دانیم.

 

نقد و بررسی سریال مهاجران

در حالی که وانگ در فیلم خداحافظ چنین شرایط سنگینی را با چاهی عمیق از طنز جذاب آغشته کرده بود اما در سریال مهاجران، طنز کمی یافت می شود. هر یک از شخصیت های اصلی، سنگینی دنیا را بر دوش خود احساس می کنند  و این مورد با انتظارات دوگانه ثروت و زنانگی ترکیب می شود. مارگارت بیش از این ها مبهوت و در وسواسِ از دست دادن عقل خود است تا اینکه بتواند مادر خوبی برای فرزندانش باشد. تلاش هیلاری برای دنبال کردن یک زندگی مستقل بدون فرزند، دیواری بین او و شوهرش ایجاد می کند. مرسیِ جوان هنوز خودش یک بچه است و سعی می کند بفهمد کیست و چه می خواهد. او برای هدفی گرسنه است و به خاطر کاری که انجام داده احساس گناه می کند. این سه نمایش همزمان و دلخراش در این سریال به رهبری کیدمن پیش می رود و مارگارت را با شکنندگی شیشه ای که مدت هاست به آن شهرت داشته، آغشته می کند. مارگارت در سریال مهاجران، دی ان ای مشابهی با گریس از فیلم دیگران به اشتراک می گذارد، زنی مورد دار که به سختی می تواند غم و اندوهش را از صورت پنهان کند. ناپدید شدن پسرش او را از درون به روش های جبران ناپذیری شکسته است،. با این حال، همان قدر که کیدمن خوب است، بزرگ ترین شگفتی های مهاجران با هنرنمایی بدبینانه بلو در نقش هیلاری رخ می دهد  (زنی پیچیده و متخاصم که در برابر انتظارات خانوادگی، فرهنگ هندی را تلاقی می کند) و مهربانی آزادمنشانه مرسی. تسلط کیدمن در فرم کاملاً مستند است، اما سریال Expats پلتفرم فوق العاده ای را برای این دو بازیگر زن ارائه می کند: یک بازیگر سرسخت مکمل و یک ستاره جدید در حالِ ساخت.

 

وجه تمایز سریال Expats با دیگر سریال های درام غمناک

اما چیزی که Expats را از ده‌ها درام دیگر درباره غم و اندوه متمایز می‌کند، ویژگی عمیق فرهنگی آن و حساسیتی است که وانگ با آن، سریال را ارائه می‌کند. لنز دوربینی کنجکاو و آنا فرانکوزا-سولانو، مدیر فیلمبرداری ای که هم شور و نشاط طبقه کارگر بازارهای شبانه هنگ کنگ و هم مدرنیسم سرد و بیگانه کننده مهاجران مرفه را به تصویر می کشد. این دنیایی از مهمانی‌های شیک و افراد ثروتمند است که همگی به خاطر خدمتکارها، آشپزها و پرستاران کودکشان که هیلاری آن ها را هم خدمتکار می خواند، در تکاپو هستند.

این شکاف بین داشتن و نداشتن هرگز به وضوحِ قسمت پنجم سریال Expats بیان نمی‌شود، یک انحراف 96 دقیقه‌ای به زندگی خدمتکارانی که عمدتاً در پس‌زمینه دیده‌ایم. اکثر شان را فیلیپینی‌ها، کارگران خانگی که در حاشیه می‌بینیم و بالاخره می‌درخشند تشکیل داده اند، زیرا روز مرخصی خود را به غیبت و دنبال کردن منافع خود می‌گذرانند. یکی می گوید: «ما همه چیز را در مورد این افراد می دانیم، چیزهایی که نزدیک ترین دوستانشان هم از آن خبر ندارند.» این تمرکز منطقی است: به هر حال آنها نیز خارج از کشورشان هستند. دایه مارگارت اسی (روبی روئیز) زنی است که بین وفاداری خود به کارفرمایان غمگینش و خانواده اش در فیلیپین که از او می خواهند بازنشسته شود و به خانه بازگردد، گیر افتاده است. پوری «یار» هیلاری (آملین پاردنیلا) متوجه می شود که در پی ازدواج ویران شده، هم دم اربابش شده. همانطور که نمایش می تواند قدرتمند باشد، در شش ساعت، سرعت آهسته و تیرگی صدا می تواند تاثیر خود را داشته باشد. این یک داستان غمگین، پیچیده، سنگین است که امکانات گسترده ای را در خود جای داده است، اما نویدبخش هیچ زمینه محکمی برای تمرکز بر روی خود نیست.

علاقمندان می توانند جهت دانلود سریال Expats با زیرنویس فارسی به وبسایت انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آن با زیرنویس فارسی لذت ببرند.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)