نقد و بررسی فیلم Ghostbusters: Frozen Empire شکارچیان ارواح: امپراتوری یخ زده

توسط ErfaNEP

معرفی فیلم شکارچیان ارواح: امپراتوری یخ زده

تعداد کمی از فرنچایزهای سینمایی مانند فرانچایز شکارچیان ارواح، جو فکری و فرهنگی را جذب کرده اند. چیزی که به عنوان یک کمدی ماوراء الطبیعه شروع شد و در مورد یک تیم نابغه در حال مبارزه با تهدیدات غیبی در سال 1984 به سرعت خود را به عنوان یک برش اساسی از فرهنگ عامه دهه 1980 تثبیت کرد. با این حال، تلاش ها برای احیای آن جرقه ماوراء طبیعی در چهار دهه گذشته در بهترین حالت نتایج متفاوتی را به همراه داشته است. فیلم Ghostbusters: Afterlife محصول 2021 تلاش کرد تا این فرانچایز را به نسل جدیدی منتقل کند، اگرچه حس شگفتی کودکانه آن تحت حال و هوای سرکوبگرانه نوستالژی بازان تحت فشار قرار گرفت. اما اکنون، ادامه اش یعنی فیلم Ghostbusters: Frozen Empire باید به طناب محکمی بچسبد و انرژی خلاقانه ای تازه را با پاسخ های لازم به نماد نگاری محبوب فیلم اصلی، متعادل کند. آیا گیل کنانِ کارگردان و نویسنده همکارش جیسون رایتمن، با این فیلم جدید یخی، سرانجام روحیه نامنظم فرنچایز را آرام می کنند؟ یا صرفاً به رگه ای از رویدادهای فراطبیعی رو به وخامت ادامه می دهند؟ خود را برای یک بررسی انتقادی آماده کنید که نشان می دهد آیا این امپراتوری یخ زده فیلمی کم نظیر است که ارزش تماشا را دارد یا خیر.

 

نقد و بررسی فیلم Ghostbusters: Frozen Empire شکارچیان ارواح: امپراتوری یخ زده

درآمدی بر داستان فیلم شکارچیان ارواح: امپراتوری یخ زده

فیلم Ghostbusters: Frozen Empire خانواده اشپنگلر، یعنی مامان کالی، بچه هایش فیبی و ترور، به علاوه شریکش، گری گروبرسون را در حال اجرای عملیات کشتار ارواح در دفتر مرکزی آتش نشانی نمادین شهر نیویورک نشان می دهد. فیبی نوجوانی باهوش اما گستاخ با قلب و روحی مبتکر از نسل جدید شکارچیان ارواح است، حتی در شرایطی که مادرِ بیش از حد محافظه کارش او را از ماموریت های واقعی گرفتن ارواح کنار می گذارد. فیبی که احساس خوبی ندارد، خود را در دوستی دور از ذهنی با ملودی می یابد، روح مهربانی که بین قلمروها به دام افتاده است. در همین احوال، تهدیدی جدیدی از یک گوی فلزی باستانی که توسط ندیمِ بیچاره به ری استانتز فروخته شده، شروع می شود. این مصنوع عرفانی حاوی جوهره گاراکا است، یک شرِ اولیه منجمدکننده با قدرت محصور کردن تمام جهان در یخ. هنگامی که نفوذ گاراکا شروع به گسترش یخبندان مرگبار قطب شمال در منهتن می کند، خدمه اصلی شکارچیان ارواح به همراه استانز، ونکمن، زدمور و جنین باید این زمستان ابدی را قبل از اینکه همه موجودات ماوراء الطبیعه از زندان میان بعدی آزاد شوند، متوقف کنند.

 

نقد و بررسی فیلم Ghostbusters: Frozen Empire شکارچیان ارواح: امپراتوری یخ زده

بررسی فیلم Ghostbusters: Frozen Empire

روی صندلی کارگردانی برای فیلم امپراتوری یخ زده، گیل کنان مهارتی ماهرانه در ساختن تصاویر بصری بدیع نشان می دهد که به طور یکپارچه منظره هایی فوق العاده شگفت انگیز را در مکان های محلی و قابل تشخیص نیویورک ترکیب می کند. از تعقیب و گریز ارواح در ترن هوایی در خیابان پنجم تا نماهای وهم آور و متروک منهتن پوشیده از یخ، دوربین کنان حسی قوی از فضاهای معقول و قابل زندگی را حفظ می کند که به تدریج توسط نیروهای شوم و غیرقابل توضیح مورد تجاوز قرار می گیرد. کار طراحی شخصیت و موجودات به ویژه قابل ستایش است. گاراکا، شبح لاغر و بلند که در مرکز درگیری قرار دارد، با شاخ های کشیده اش و توانایی منجمد کردن مواد جامد با یک بازدم، چهره ای با ابهت و تحسین برانگیز را مجسم می کند. ارواح و غول های اکتوپلاسمی، همگی جسمی عجیب و غریب از خود نشان می دهند. با این حال، جایی که کارِ کارگردان لنگ می زند، ایجاد یک لحن منسجم و کنترل کننده است. به ازای هر صحنه خنده دار احمقانه ، آهنگی دراماتیک و جدی یا مضامین خانوادگی وجود دارد که کاملاً هدفشان مشخص نیست. عاشقانه اصلی بین فیبی و ملودی با پویایی فاصله سنی ناامن روایت می شود و یک احساس فراگیر از جدیت شخصی به طور مداوم بی احترامی آزادانه ای را که فیلم اصلی را به یک کمدی کلاسیک تبدیل کرده بود، تضعیف می کند.

 

بررسی شخصیت های فیلم شکارچیان ارواح: امپراتوری یخ زده

فیلمنامه Ghostbusters: Frozen Empire که توسط کارگردانی گیل کنان و جیسن ریتمن نوشته شده است، نمی تواند کاملاً تصمیم بگیرد که آیا می خواهد نمادهای نوستالژیک را برای طرفداران قدیمی بازگرداند یا مسیرهای خلاقانه جدیدی را برای این فرنچایز تولید کند. این بلاتکلیفی به شدت روایت اصلی فیلم پیرامون خانواده اشپنگلر و میراث معنوی عمیق آنها را تضعیف می کند. در جبهه داستان سرایی، مک کنا گریس به نشان دادن استعدادهای بی نظیر خود در نقش فیبی ادامه می دهد. اضطراب نوجوان تنها و ناامنی او در مورد جوانترین و در عین حال تواناترین شکارچی ارواح بودن به طرز تلخی صادق است. گریس شیمی محسوسی با ملودی با بازی شرم آور امیلی آلین لیند به اشتراک می گذارد. ارتباط رو به رشد آنها به ابعاد ارتباط با همجنس اشاره دارد که به ندرت در فرنچایز مورد بررسی قرار می گیرد، با این حال فیلمنامه به طرز ناامیدکننده ای از پس آن بر می آید. ترِور ترسناک فین ولفهارد این بار کارهای بیشتری انجام می دهد و به معنای واقعی کلمه در کنار آفات شبح مانند، فقط برای پول نقد بیشتر کار می کند و تعامل بین کالی و گری، شخصیت پدر دوست داشتنی، بسیار لذت بخش است. صحنه های آن ها پویایی اصیل خانوادگی را در میان اقدامات فراطبیعی نشان می دهد.

 

مقایسه فیلم Ghostbusters Frozen Empire با کل فرانچایز شکارچیان ارواح

قرار دادن این فیلم در برابر کمدی ماوراء طبیعی اصلی 1984، مسلما از همان ابتدا یک مبارزه ناعادلانه است. آن فیلم بی نظیر از بیل موری و دن آیکروید دارای رگه ای از طنز بی رحمانه و بی احترامی بود که به طور کامل در لحن این دنباله ی موروثی غایب است. تک دیالوگ های قابل نقل و شیمی تیم به طرز دلخراشی تقریباً چهار دهه بعد، کاملاً غیرقابل تکرار احساس می شود. با این حال، امپراتوری یخ زده به طور قابل توجهی نسبت به فیلم 2021 در چندین زمینه کلیدی بهبود یافته است. جایی که آن فیلم به طرز ناخوشایندی نمادهای بازگشتی را با طعمه های نوستالژی خنده دار در کنار هم نگه می داشت، این فیلم با شور و شوق ونکمن، استانتز، زددمور و شرکایش را وارد صحنه های اصلی مبارزه با ارواح می کند. اگرچه ظاهر آن ها به سمت میل طرفداران منحرف می شود، اما دیدن خدمه اصلی که در حال اکشن جذاب است و اینکه آنها، یک بار دیگر مهارت های ماوراء الطبیعه خود را به کار می گیرند، تماشایی است. علاقمندان می توانند جهت دانلود فیلم Ghostbusters Frozen Empire به انیمه لیست مراجعه کرده و از تماشای آن لذت ببرند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید