نقد و بررسی سریال Griselda گریزلدا

معرفی سریال Griselda

 – «این جامعه ما، مردم ما رو تخریب می کنه. این فقط جنایت نیست. دیدشون رو عوض می کنه.»

– «پس می خوای دیدشون به ما رو عوض کنی».

دو پلیس لاتین تبار این تبادل دیالوگ را در قسمت سوم سریال نتفلیکس گریزلدا به اشتراک می گذارند. آنها دیالوگ هایی هستند که برای فرونشاندن احتیاط بینندگانی مانند من در متن قرار گرفته اند – آنهایی که از ما شک داریم که به داستان دیگری از ژانر مواد مخدر نیاز داریم یا نه. از بسیاری جهات، این نمایش های بودجه ای کلان این روایت را تقویت می کنند که لاتین تبارها و به ویژه مهاجران مجرمان طبیعی هستند، هرچند آمارها نشان می دهند که اینطور نیست.

 

طرح داستان سریال Griselda

سریال گریزلدا سعی می کند با آوردن و نقش دادن به کارآگاه اصلی اش، در اینجا جولیانا آیدن مارتینز در نقش جون، یک پلیس لاتین، که در نهایت با یک لاتین تبار دیگر در نیروی پلیس برای سرنگونی رئیس کارتل سوفیا ورگارا، گریزلدا، شریک می شود، مشکل را حل کند. اگرچه او ممکن است عنوان آن را به نمایش بدهد، اما لاتینی ها می توانند نقش های دیگری نیز داشته باشند.

و این مورد در این سریال فقط تا حدی کار می کند. این داستان یک مهاجر کلمبیایی قاچاقچی مواد مخدر است که به وضوح به دیدگاه منفی نسبت به جوامع لاتین می افزاید و این کمکی به آنها نمی کند، در حالی که جهان چند فرهنگی است، گریزلدا تقریباً کاملاً لاتین است. او ممکن است به «سفیدپوستان ثروتمند» مواد بفروشد، اما شرکای تجاری او همگی کلمبیایی، کوبایی و غیره هستند.

انگار سریال گریزلدا را بارهاست که دیده ایم

حتی لحظه ای وجود دارد که مادر (مارلن فورته) یکی از زیردست های کشته شده اش برای صحبت با او می آید، و به نظر می رسد این فرصتی برای نمایش باشد تا اعضای عادی جامعه را به تصویر بکشد – ما که نه پلیس هستیم و نه جنایتکار. در عوض، آن مادر با گردنبند مروارید و غمگین، گریزلدا را ستایش می کند و اعلام می کند که دوست دارد همه پسرانش برای او کار کنند. حتی لاتین هایی که قابل احترام به نظر می رسند واقعاً جنایتکارانی هستند که در سریال گریزلدا لباس های محافظه کارانه دارند و این بسیار عجیب است.

اما هرکسی که وارد داستان می شود، از ابتدا این تمرکز بر جنایت را در نظر می گیرد. این داستان یکی از معروف ترین داستان های قاچاق تمام دوران است، آن بالا با پابلو اسکوبار، که حرف هایش مجموعه را باز می کند مقایسه کنید. سوفیا ورگارا به خوبی این نقش را بازی می کند. پوشش اولیه ممکن است به لطف برخی از پروتزهای موجود در نقش، او را “ناشناخته” اعلام کرده باشد، اما او به وضوح قدرت ستاره جذاب خود را به نقش اصافه می کند. بیش از یک بار، شخصیت های مرد داستان را گیج می کند و آن ها مطمئن نیستند که ترجیح می دهند او را بکشند یا با او رابطه جنسی داشته باشند، و برخی از مخاطبان نیز ممکن است همین احساس را داشته باشند.

نقد و بررسی سریال Griselda

این سوالی است که دست آویز های نمایشی با آن همراه است زیرا ورگارا در طول سفر سنتی خود به عنوان رئیس کارتل در شخصیت زندگی می کند. سریلا گریزلدا تا حد زیادی به ضرباتی که انتظارش را دارید می چسبد و قهرمانش را از طریق مجموعه ای از تصمیم ها در یک زندگی جنایت آمیز و بی رحمانه دنبال می کند. سرنوشت نهایی او که گرفتار پارانویا و انزوا می شود همیشه طبق انتظار است – این داستان ها باید به تراژدی ختم شوند تا نظم اجتماعی بارگذاری شود.

اما سریال گریزلدا همچنین نادیده نمی گیرد که مردم برای سرگرمی مواد مخدر مصرف می کنند. صحنه های عیاشی لذت بخش هستند، حتی زمانی که توانایی اولیه گریزلدا برای خشونت نشان می دهد که در نهایت، این مهمانی ها به سمت وخامت می روند، همانطور که یکی از شخصیت ها به شیوه ای تماشایی در قسمت پنجم آن کار را انجام می دهد.

جامعه لاتین و معضل کارتل و پافشاری بر روی آن

با این حال، تماشای دوباره دنیای گریزلدا نیز ممکن نیست لذت بخش باشد. درست است، آدم های او، به ویژه آلبرتو گوئرا در نقش داریو و مارتین رودریگز در نقش ریوی، جذاب هستند و فرزندانش (با بازی مارتین فاجاردو، خوزه ولازکز، و اورلاندو پیندا) مانند دیگران در ابتدا معصوم و بیگناه جلوه داده می شوند. اما داستان او، داستان طمع و ظلم افسارگسیخته است و بنابراین گذراندن شش ساعت در آن دنیا بسیار زیاد است. دلیلی وجود دارد که فیلم Scarfaceیک فیلم است و نه سریال.

ظاهراً، سریال گریزلدا، نه از طریق قالب یا نقاط طرح، بلکه بیشتر از طریق جنسیت رهبر آن، به کانون کارتلی داستان می افزاید. در واقع، سریال بارها تاکید می کند که گریزلدا چقدر غیرعادی است، زیرا او یک زن است. جنسیت او اولین سرنخی است که پلیس در مورد هویت او به دست می آورد و خود شخصیت بیش از یک بار آن را نام می برد. از نظر تاریخی، زنانگی گریزلدا بلانکو قابل توجه بوده است. اگرچه زنان رئیس کارتل به سختی فمینیست به نظر می رسند. اخیراً در حوزه فرهنگ پاپ، ما “ملکه جنوب” را با نه با یک بلکه دو زن رهبر کارتل در ترزا مندوزا نامدار آلیس براگا و کامیلا وارگاس خارق العاده ورونیکا فالکون داشتیم. با وجود پنج فصل از آن سریال پرطرفدار، به غیر از سلف اسپانیایی زبان آن، «گریزلدا» برای جدید بودن باید بیش از نمایش یک قاچاقچی زن انجام دهد.در نهایت، گریزلدا هیچ تفاوتی با همتایان مرد خود ندارد. نام مستعار او ممکن است “لا مادرینا” باشد، اما او بیشتر از دیگران پرورش دهنده یا بخشنده نیست. او حتی درگیر خشونت خانگی نیز می‌شود، علی‌رغم اینکه آشکارا به نفع فرزندانش نیست (اگرچه او بارها به آنها می‌گوید که هر کاری انجام می‌دهد، برای آنها انجام می‌دهد). و از آنجایی که او با رؤسای مرد کارتل تفاوتی ندارد، مشخص نیست که چرا سریال گریزلدا باید وجود داشته باشد. بله، این کار به سوفیا ورگارا و بسیاری از دیگر بازیگران لاتین آن نقش‌های پرملات می‌دهد، اما اگر ورگارا می‌خواست کلیشه‌های لاتینی که شخصیت «خانواده مدرن» او را آزار می‌داد کنار بگذارد، انتخاب کلیشه‌ای دیگر راهگشا نبود.

با وجود تمام این نقد های منفی سریال رتبه ی بالایی کسب نموده، پس علاقمندان می‌توانند جهت دانلود سریال Griselda با زیرنویس فارسی به انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آن بدون سانسور لذت ببرند.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)