نقد و بررسی انیمه Kaguya-sama: Love is War کاگویا ساما

معرفی، نقد و بررسی انیمه کاگویا-ساما: عشق جنگه

Kaguya-sama: Love is War

تقریباً هر بار که کسی با من در مورد یک کمدی رمانتیک صحبت می کنه، می گه که موضوع مهم تو این ژانر القای عشقیه که بر داستان حاکمه و حالا یه انیمه به نام Kaguya-sama: Love is War که فراتر از یک کمدی رمانتیک معمولیه، جاش رو تو دل من باز کرده. وقتی دنیای انیمه پر شده از انیمه های ایسکای، نیاز به هوای تازه حس می شه و کاگویا-ساما به خوبی این هوای تازه رو به دنیای انیمه ها بخشیده.

 

آکا آکاساکا تا حدودی یه مانگاکای جدید محسوب می شه. قبل از این سریال، تنها اثر اون که باهاش آشنا بودم، سوناتای پیانو سایونارا بود و الان هم که انیمه Oshi no Ko  از اون قراره بهار سال 2023 پخش بشه. وقتی کاگویا-ساما شروع به پخش کرد، می دونستم که این سریال با نحوه معرفی داستان و شخصیت هاش یه چیز خاص برای نمایش داره. هر قسمت انیمه شامل حداقل 3 چپتر از فصل های خاص مانگاست. برخی از قسمت ها هم وجود دارن که با داستان سرایی مستمر ساخته شدن، اما خیلی پیچیده نیستن. با این گفته، من فکر می کنم مهم است که بفهمیم حرف حساب این نمایش چیه.

 

درآمدی بر داستان انیمه کاگویا-ساما

میوکی شیروگانه که به خاطر این که بالاترین نمرات کشور رو داشته یه نابغه به حساب میاد، رئیس شورای دانش آموزی آکادمی معروف شوچین میشه و در کنار معاون زیبا و ثروتمند، کاگویا شینومیا کار میکنه. دانش آموزای اطرافشون بهشون میگن که در کنار همدیگه به یه زوج رومانتیک خیلی خوب تبدیل میشن. با این حال، حقیقت اینه که بعد از این که مدت زیادی رو با هم گذروندن، واقعا به هم احساساتی پیدا کردن: ولی هیچکدومشون حاضر نمیشه اعتراف کنه. ولی چون پای غرورشون وسطه جفتشون هدفشون اینه که از زبون همدیگه احساساتشون رو بیرون بکشن. حالا مبارزه عاشقانه ـشون شروع میشه!

 

استودیو A-1 Pictures، این بار با اثری متفاوت

با توجه به شرایطی که این انیمه ما رو به سمتش سوق داده، به این نتیجه می رسم وضعیتی که در حال حاضر با اون روبرو هستیم، به طرز آرام بخشی، دلنوازه و به شدت نازه!

من واقعاً آثار استودیو A-1 Pictures رو دوست ندارم، اما این بار اونا کار خیلی چشمگیری انجام می دن. حتی طراحی کاراکترها که A-1 تقریباً 100٪ مواقع به اونا آسیب می زنه، تو این انیمه خیلی با کیفیته و البته باور نکردنی. مطمئناً با عمل خیره شدن هرکدوم از شخصیت ها می تونستن چیزهای بیشتری رو ارائه بدن، چون می دونیم که چقدر لحظات بامزه می تونن زیبا و چشم نواز باشن، اما در هر صورت این یه اقتباس خیلی با کیفیته که تقریباً هنوزم باورش برام سخته.

کارگردانی، نقطه ی عطف Kaguya-sama

اولین و آخرین چیزی که در این انیمه به چشم می خوره، کارگردانی محشر اونه. کسایی که خیلی انیمه می بینن، بلافاصله متوجه می شن که این سبک به کارهای Shinbou Akiyuki نزدیکه. یه کارگردان برجسته انیمیشن که تو کل دنیا به خاطر انیمه های Bakemonogatari و 3-gatsu no Lion معروفه. به نظر می رسه کارگردان کاگویا، اوماتا شین ایچی هم زیردست یا همکار قدیمی اون باشه و ناگفته نمونه که از خود استاد چیزهای زیادی یاد گرفته. این مرد بینش و سبک مخصوصی داره و به نظر از چیزی نمی ترسه. این خلاقیت و اجرای جزئیات تو این انیمه در بهترین حالت خودشه. به ندرت دیده می شه که انیمه های مدرن حتی برای این کار تلاش کنن و حتی بخوان تو این زمینه اضافه کاری هم بکنن. اما کاری که کارگردان کاگویا-ساما، اوماتا شین ایچی انجام می ده، خیلی خیلی تأثیر گذاره و به علاوه دقتی که توی کارش لحاظ کرده، طرح خیلی تازه ای هم درانداخته.

 

نقد و بررسی داستان و شخصیت های Love is War

انیمه کاگویا-ساما: عشق جنگه، یه سریال رام کامه (عاشقانه کمدی) که هدف اون مخاطبای بالغه. داستان انیمه حول 2 شخصیت اصلی و تعدادی شخصیت دیگه که به اندازه اون دو نفر مهم هستن، متمرکزه. زوج اصلی ما شیروگانه و کاگویا هستن که مفهوم عشق رو به میدون جنگ خودشون تبدیل کردن. تو این نبرد اونا به معنای واقعی کلمه سعی دارن با قدرت تحلیل و روانشناسی، منطق و لفاظی نابشون، همدیگه رو فریب بدن. می پرسین چرا این کارو انجام می دن؟ چون هر دو تو این عقیده اساسی با هم اشتراک دارن که عشق یعنی ضعف ذهنی و اعتراف به اون عملی چنان خفت باره که با انجامش به عنوان بازنده شناخته می شن. بنابراین، کاری که اونا در عوض انجام می دن اینه که سعی کنن اول اون یکی رو وادار به اعتراف کنن. برای همین عشق جنگه.

این سریال به شدت به این دو مورد متکیه: تعامل بین شخصیت ها و مونولوگ های بی صدا که درون سر شخصیت های مختلف جریان داره. نکته مهم اینه که شخصیت ها چقدر تو ذهن خودشون متفاوت هستن و اینکه چطور تو زندگی واقعی جلوی دیگران ظاهر می شن. اونا شخصیت های جالبی دارن و می تونن جنبه های مختلفی از اونا رو نشون بدن. شاید بخش مورد علاقه من میون همه این جنبه ها برنامه ریزی جنگ عشقی باشه و همین طور دراماتیک بودن کاگویا. اگه بخوام در مورد باقی شخصیتا حرف بزنم هم باید بگم که فوجیوارا موقع جنایت خیلی بامزه ست و بقیه هم در نوع خودشون عجیب و غریبن.

یک شخصیت تو سریال وجود داره که برای اجرای کلی خیلی مهمه و اون راویه. به نظر می رسه که اون حلقه های گمشده و استدلال اولیه برای افکار، اعمال و هدف واقعی شخصیت ها رو به داستان اضافه می کنه. این امر کمدی و جهت داستان سریال رو متعادل می کنه و همچنین به سادگی باعث می شه که روایت کلی کار محکم تر باشه.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)