نقد و بررسی انیمه Kamierabi خداگزینی

سیر و پیدایش انیمه Kamierabi

«خداگزینی GOD.app» یک سریال انیمه تلوزیونی اورجینال است که کارگردان ویدیوگیم و طراح سناریو ژاپنی یوکو تارو (Yoko Taro)، خالق اثر مشهور Nier و Nier:Automata ساخته است. با انیمیشن تولیدی UNEND و کارگردانی هیرویوکی سشیتا (Hiroyuki Seshita)، این سریال از اکتبر تا دسامبر 2023 از بلوک برنامه نویسی شبکه فوجی (Fuji TV) پلاس الترا (+Ultra) به پخش رسید و فصل دومی از آن نیز برای پخش در 2024 تایید شده است. آهنگ تیتراژ آغازین انیمه «تکه تکه کردن و ساختن» (Scrap & Build) اثر ELAIZA بوده و آهنگ تیتراژ پایانی آن «خونریزی قلبم» (Bleed My Heart) اثر Alisa می باشد.

 

چکیده داستان انیمه KamiErabi GOD.app

گورو، یک دانش آموز دبیرستانی در یک دبیرستان خصوصی در توکیو هیچ «امید»، «رویا»، و هیچ «آرزو»یی ندارد. دنیا نسبت به او «بی تفاوت» است، و او روز های خسته کننده و بی تغییرش را در حالی به همراه بهترین دوستش آکیتسو (Akitsu) سپری می کند که علاقه سبکی به هونوکا (Honoka)، یک همکلاسی در مدرسه اش دارد. یک روز، گورو در گوشی اش اعلان عجیبی دریافت می کند. «شما انتخاب شده اید. لطفا یک آرزو کنید». گورو در ابتدا فکر کرد که این پیام چیزی جز یک اسپم نیست، پس توییت کرد که «می خواهم با آیدلم هونوکا یک کار شیطنت آمیز بکنم».

روز بعد، او توسط هونوکا دعوت می شود تا در یک آرکید متروکه شلوارش را پایین بکشد. «تحقق خواسته بزرگتان را تبریک می گوییم!». سپس، یک دختر اسرارآمیز به نام لال (Lall) به صورت ناگهانی پیدایش می شود. گورو که از این سری اتفاقات گیج شده است داستان سرنوشتی بی رحمانه را می شنود. او توسط «اراده عظیم» انتخاب شده است تا آرزویش را محقق کند، و در صدد این، او و دیگر نامزد های خداوندی باید آنقدر همدیگر را برای به دست آوردن منصب «خدا» بکشند تا فقط یک نفر در صحنه باقی بماند. نخستین نامزدی که به عنوان یک خدای احتمالی ظاهر می شود، صد البته، هونوکا است. گورو علیه هونوکا که بی رحمانه به او حمله می کند چه تصمیمی خواهد گرفت؟

 

بازخورد مخاطب به Kamierabi

کاربری می نویسد: «معمولا ابتدا راجع به داستان صحبت می کنم اما از آن جایی که انیمیشن این انیمه در بین مخاطبان یک بحث داغ است اول از آن می نویسم. انیمه بیشتر سه بعدی محور است، با پس زمینه های دو بعدی ای که اجازه انتخاب های جالبی در پروسه ساخت را می دهند که در واقع سریال را شدیدا از نظر بصری جالب توجه می کند.

می توان این مسئله را به خوبی در جنگ های آن که با موفقیت دوبعدی و سه بعدی را ترکیب می کنند دید. اگر این CGI را با چیزی که معمولا در انیمه های دیگر دیده اید مقایسه کنید می توانید واقعا تفاوت مثبتش را ببینید. طبیعی تر است و گرچه در رده بهترین CGI ها قرار نمی گیرد، از بقیه یک سر و گردن بالاتر است. اما حتی اگر در هر صورت از CGI خوشتان نیاید باز این استودیو در منظره پردازی اش بسیار دقیق و با جزئیات عمل کرده است که گاهی توجه آدم را به خود جلب می کند.

یک مثال خوب اتاق شخصیت اصلی است که تعداد نگران کننده ای بطری آب معدنی و پوستر های ایو فوتانا، یک آیدل که او کشته مرده اش است دارد. یکی دیگرش هم پس زمینه نخستین نبرد سریال است که در آن ساختمان ها ناگهان گوشتی و سرخ روشن می شوند که با اتمسفر تاریک و گرفته در تضاد است.» «با یک نگاه مختصر می توان متوجه شد که طراحی شخصیت هایش را یوتاکا آکیتسو، خالق Fire Force و Soul Eater انجام داده است. به علاوه، همینطور که از انیمه های تیپ نبرد همگانی انتظار می رود، هر شخصیت اصلی یک قدرت خاص دارد که به گذشته، شخصیت و یا «آرزو» شخصی اش ارتباطی دارد.

یکی از واضح ترین مثال هایش قدرت تاتسویا آمانوست که نسبت به مردم دید در کل منفی ای دارد و در عین حال دلش می خواهد آن ها تغییر کنند و طوری که او می خواهد باشند. پس وقتی خود را با قدرتی اسرارآمیز بیدار می یابد، این قدرت این است که تحت شرایطی خاص اقدامات یک فرد را کنترل کند. بسیار روراست است، اینطور نیست؟ حالا اگر به داستان انیمه برگردیم، ما از Battle Game in 5 Seconds تابستان 2021 تا Tomodachi Game بهار 2022 چیز های مشابه به این ژانر را داشته ایم. تا جایی که نسخه های معاصر تم روانشناختی پر ریسکی که در ژانر تخیل استفاده می شوند جلو می روند، تقریبا به نظر می رسد که ایده کلی این انیمه چیز خاصی نباشد و یک سری دانش آموز دبیرستانی برای رسیدن به خدایی با یکدیگر مبارزه کنند. اما چیزی که این تفکر را می شکند طریقه بی افسار و غیر قابل پیش بینی ای است که کارگردان قصد دارد با آن دید کل داستان را مجسم کند و مطمئن شود که «دو اشتباه، یک صحیح درست می کنند»؛ و انقدر بی قالب روانی پیش می رود که همه چیز تا آخرش با عقل جور در بیاید».

جهت دانلود انیمه Kamierabi به سایت انیمه لیست مراجعه کنید.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)