نقد و بررسی انیمه Kimi wa Houkago Insomnia بی خوابان بعد از مدرسه

توسط Alireza

سیر و پیدایش انیمه Kimi wa Houkago Insomnia

«بی خواب ها بعد از مدرسه» یک سری مانگای ژاپنی به قلم و طراحی ماکوتو اوجیرو (Makoto Ojiro) است که از ماه مه 2019 الی اوت 2023 در مجله مانگای سینن شوگاکوکان (Shogakukan) به نام ارواح بزرگ داستان مصور هفتگی (Weekly Big Comic Spirits) به انتشار رسید. یک نسخه سریال انیمه تلوزیونی به تولید شرکت فیلمهای لیدن (Liden Films) از آوریل تا ژوئیه 2023 پخش شد و خبر یک نسخه لایو اکشن در ژوئن 2023 منتشر گشت.

 

نقد و بررسی انیمه Kimi wa Houkago Insomnia بی خوابان بعد از مدرسه

چکیده داستان انیمه Kimi wa Houkago Insomnia

در شهر کوچک ناناو (Nanao)، دانش آموز دبیرستانی گانتا ناکامی (Ganta Nakami) اکثر شب ها مشکل خوابیدن دارد. در نتیجه این، در مدرسه بدحال است و همیشه دنبال فرصتی است تا یک مکان خلوت برای چرت زدن پیدا کند. از طرف دیگر، ایساکی ماگاری (Isaki Magari) یک روح آزاد است که بین دوستانش محبوب است؛ اما هیچکس متوجه اختلال خواب او نیست. او وقت هایی که احتیاج به یک چشم روی هم گذاشتن دارد از رصدخانه متروکه کلوب ستاره شناسی به عنوان پاتوق مخفی خوابش استفاده می کند. دست تقدیر کار خودش را می کند و ناکامی ماگاری را حین چرت زدن در رصد خانه پیدا می کند. وقتی ماگاری متوجه می شود که او و ناکامی یک نقطه مشترک دارند، پیشنهاد می دهد که پاتوق سری خوابیدنش را با دوست بدخوابش سهیم شود. همینطور که این دو در حضور یکدیگر گرما پیدا می کنند، مقابله با سختی هایی که با آن ها مواجه هستند آسان تر می شود.

 

نقد و بررسی انیمه Kimi wa Houkago Insomnia بی خوابان بعد از مدرسه

بازخورد انیمه Insomniacs After School

در سال 2020 Kimi wa Houkago Insomnia یکی از 50 نامزد ششمین جشنواره مانگای بعدی (Next Manga Awards) در دسته پرینت شد و همچنین جایزه برتر 2023 جشنواره مانگای ماندو کوبایاشی که توسط کمدین و فعال عرصه مانگا کندو کوبایاشی (Kendo Kobayashi) ساخته شده را از آن خود کرد. در ژانویه 2022 یک نسخه فیلم لایو اکشن اعلام شد که توسط چیهیرو ایکدا (Chihiro Ikeda) کارگردانی و توسط تولیدات متحد (United Productions) به ساخت خواهد رسید و انتشارش را پونی کنیون (Pony Canyon) بر عهده خواهد داشت. فیلم بعدها توسط جشنواره فیلم فنتیژیا (Fantasia Film Festival) انتخاب شد تا در نسخه 2023 آن ارائه شود.

 

دیدگاه مخاطب

در دیدگاه سایت پیشنهاد های مانگای رمانتیک از بی خواب ها بعد مدرسه نوشته شده: «نخستین نظر من راجع به اثر که به نظر فراگیر من هم تبدیل شد این بود که خیلی خوب است، بلافاصله جنبه های هنری سینن-گونه تر اش چشمم را گرفتند. چراکه شخصیت ها از شخصیت های ژانر شوجو (دخترانه) کمتر خوشگل-شده هستند. طوری درست نشده اند که بسیار لاغر و بی نقص باشند، و به جای آن شبیه دانش آموز های عادی هستند. از جزئیات انسانی عادیشان از قبیل ابرو های پر، تیپ بدنی واقع بینانه و قیافه های خل و چلانه ای که می گیرند خوشم می آید. علاوه بر طراحی شخصیت، حس کلی ای و سبک هنر اثر با چیزی که به آن عادت داشتم بسیار متفاوت بودند. پس زمینه ها و طرح های محیطی همیشه جذاب، پر جزئیات و به طرز عجیبی خاطره انگیز بودند. این کمک می کند تا در بخش های مختلف بسیاری از داستان حس کاملا خیره کننده و دوست داشتنی ای به مخاطب دست دهد. این انیمه به نوبه بسیار خاصی زیباست و روی شما تاثیر می گذارد، و باعث می شود بیشتر و بیشتر از آن بخواهید. در اثر برخی صحنه های ساکت هستند که به نظرم عمق خوبی به داستان اضافه می کنند و به تماشاگران اجازه می دهند احساسات شخصیت ها را بدون دیالوگ تفسیر کننده، طوری که گویی واقعا داخل لحظه هستند.»

این مخاطب در ادامه اضافه می کند: «انرژی ای که این داستان می دهد جوان، عزیز، پرمعنی و ریلکس کننده است. بستر های گرم و نرم زیادی در انیمه هستند: خواب، ستاره ها، باران و حتی گربه های ناز. یک داستان حس-خوب-دهنده است که حتی بدون ستیزهای دراماتیک دیوانه وار شما را به خود جذب می کند. اینکه درستش نکرده اند تا یک داستان بی نقص باشد که همه چیز به طرز اتفاقی درست کار می کند را درباره اش دوست دارم. بعضی وقت ها در زندگی شخصیت هایش چیزهای منفی ای هست، اما در قالب زندگی روزمره عادی درست به نظر می رسد. داستان این انیمه مثل یک تجربه خاطره انگیز تابستانی است که هم لحظه های خوش هیجان انگیز دارد و هم لحظه های دلگیر حیف.»

اگر مایل هستید این اثر را خود تجربه کنید از شما دعوت می شود جهت دانلود انیمه Kimi wa Hokago Insomunia به سایت انیمه لیست مراجعه کنید.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید