نقد و بررسی فیلم Latency پنهانی

معرفی، نقد و بررسی فیلم Latency پنهانی

موفقیت بی نظیر نمایش هایی مانند The Last of Us و Fallout ثابت می کند که اقتباس های بازی های ویدیویی در حال حاضر رایج و محبوب هستند. مردم دوست دارند به دنیای دیجیتال فرار کنند، حتی در جهان های تاریک و پسا آخرالزمانی. اما چه اتفاقی می افتد وقتی مرز بین واقعیت و تخیل شروع به محو شدن کند؟ چه اتفاقی می افتد وقتی زندگی شما به همان اندازه که بازی می کنید، زندگی برایتان وحشتناک می شود؛ چه اتفاقی می افتد وقتی زندگی تبدیل به چیزی می شود که حتی پس از کنار گذاشتن کنترلر و خاموش کردن کنسول، نمی توانید از آن فرار کنید؟ این سوالی است که Latency به نویسندگی و کارگردانی جیمز کروک مطرح می کند. فیلم پنهانی هم از نظر بازیگران و هم از نظر صحنه ها، فیلمی ناب است.

 

درآمدی بر داستان فیلم Latency

این داستان فقط حول دو شخصیت اصلی یعنی قهرمان داستان هانا (ساشا لوس) و بهترین دوستش جن (الکسیس رن) می چرخد ​​و فقط در آپارتمان هانا می گذرد. این داستان زمانی اتفاق می افتد که هانا، یک آزمایش کننده بازی های ویدیویی با بیماری آگورافوبیک، یک کنسول جدید فانتزی به نام اومنیا دریافت می کند. از این طریق، اومنیا قول می دهد که بتواند فعالیت عصبی خود را برای یک تجربه بازی یکپارچه ثبت کند. هارمونی ای که زمان واکنش او را اساساً به صفر می رساند.  اگر این موضوع حقیقت داشته باشد،خیلی خوب به نظر می رسد و البته همینطور است. اما هانا بعد از اتصال به کنسول به سرعت پارانوئید و خسته می شود و می ترسد که اومنیا ممکن است تأثیر شومی بر روان او بگذارد. اما همان قدر که او سعی می کند از دستگاه فاصله بگیرد، اومنیا از رفتن امتناع می کند و همین باعث می شود که هانا دچار جنون  شود، موقعیتی گیج کننده و وحشتناک که در آن هم قربانی و هم یک مجرم بالقوه است.

 

ساختار دنیای فیلم پنهانی

تنظیم تنگاتنگ فیلم پنهانی در یک آپارتمان محدود نقش بزرگی در رویدادهای آشکار این داستان دارد. هانا به طور تمام وقت در یک واحد با نور کم، با پرده هایی که بیشتر برای مسدود کردن دنیای بیرون کشیده شده است، زندگی می کند. این فضای کلاستروفوبیک، بیماری آگورافوبیا او را منعکس می کند که سال ها او را در پناه خود نگه داشته است. همانطور که وضعیت روانی او شروع به لغزش می کند، حتی اتاق های آشنا نیز تهدیدی آشکار می شوند. هانا، قهرمان اصلی فیلم، درون این دیوارها زندگی می کند. او که یک خوره ی بازی های ویدئویی است که در حرفه خود با مشکل روبرو می شود و برای برتری به فناوری تجربی روی می آورد. اما این دستگاه جدید که اومنیا نام دارد بسیار بیشتر از آنچه به نظر می رسد توانایی دارد. همانطور که هانا محدودیت های خود را آزمایش می کند، آپارتمانی که به خوبی می شناسد به یک قلمرو کابوس وار اجتناب ناپذیر تبدیل می شود. ما وضعیت اسفناک او را از طریق نقش آفرینی جذاب ساشا لوس تجربه می کنیم.

 

بررسی شخصیت های فیلم پنهانی

هانا توسط مدل روسی ساشا لوس با یک نقش آفرینی مقبول به زندگی منتقل می شود. این فیلم نشان می دهد که هانا از یک رقیب مصمم در بازی های کامپیوتری خود را در واقعیتی گمشده رها می کند. لوس این پرده ذهنی را با احساسات ظریف به تصویر می کشد. فیلم پنهانی بینشی به روان شکسته هانا می دهد و ما را به عنوان تماشاگر این شخصیت به ناشناخته ها می کشاند. تنها ارتباط هانا با دوستش جن است که توسط الکسیس رن بازی می شود. به عنوان همسایه هانا، جن به عنوان یک غریق نجات عمل می کند و دوستی، مهربانی و دوزی از طنز را به همراه دارد. اما دوستی آنها محدودیت هایی در مرزهای محدود کننده آپارتمان دارد و هرچه هانا بیشتر می لغزد، جن می تواند آرامش کمی ارائه دهد. با هم، این دختران داستانی را هدایت می کنند که چگونه فناوری ممکن است آنچه را که ما واقعی می دانیم به چالش بکشد و چگونه انزوا می تواند شکنندگی ذهنی را تقویت کند. در حوزه محکم فیلم پنهانی، عملکرد و رابطه آنها در یک مارپیچ رو به پایین هیپنوتیزمی قرار می گیرد.

 

هوش مصنوعی اومنیا یکی از جذابیت های فیلم Latency است

یکی از جنبه هایی که علاقه ما در انیمه لیست به فیلم پنهانی را افزایش داد، کنسول Omnia بود، یعنی بخش اصلی داستان. این کنسول با قابلیت AI قول داده است با ایجاد یک پیوند عصبی مستقیم بین کاربر و بازی، بازی را متحول کند. از طریق فرآیند کالیبراسیون، عملکردهای گزارش شده اومنیا را در این فیلم از نزدیک مشاهده می کنیم. این باعث افزایش زمان واکنش می شود و نیاز به دسته و کیبورد را برطرف می کند و به هانا اجازه می دهد تا به سادگی از طریق فکر بازی کند. دریل های کالیبراسیون فتنه ایجاد می کنند زیرا اومنیا به هانا دستور می دهد تمرینات مربوط به افزایش دشواری سطح بازی ها را انجام دهد. دیدن هانا و غلبه او بر چالش ها از طریق اراده، جذاب است، حتی اگر ما از اینکه این ارتباط منجر به کجا می شود، ناراحت بشویم.

 

معایب فیلم پنهانی 2024

در حالی که فیلم پنهانی چشمه هایی از پتانسیل خلاقانه را نشان می دهد، در نهایت از ارائه یک محصول نهایی قانع کننده عقب می ماند. مفاهیم امیدوارکننده ای در این فیلم معرفی می شوند اما به ندرت به طور کامل مورد بررسی قرار می گیرند و روایت متناقض داستان مانع از انسجام فیلم به شکل یک مجموعه ترسناک و ناخوشایند می شود. این فیلم به لحظاتی مانند توالی گیم پلی در ایجاد تخیل یا ایجاد جلوه های جداکننده بیماری آگروفوبیا می رسد. ساشا لوس همچنین عملکردی را نشان می دهد که برجسته است و فیلم را تماشایی می کند. ما این موفقیت ها را به جای انتقال به یک فیلم منسجم، بیشتر احساس می کنیم و در کل روایت گیج کننده ی فیلم هرگز پتانسیل خود را برآورده نمی کند. علاقمندان می توانند جهت دانلود فیلم Latency‏ به انیمه لیست مراجعه کرده و از تماشای آن با زیرنویس فارسی لذت ببرند.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)