نقد و بررسی مینی سریال Manhunt تعقیب (شکار انسان) 2024

معرفی سریال Manhunt

در چند سال اخیر، با توجه به افزایش خدمات استریم و بودجه آنها، به نظر می رسد که ژانر جنایی واقعی دوباره از نو اختراع شده است. دوران مستندهای خشک، که اغلب جای خود را به داستان های تخیلی برخی از معروف ترین جنایات، مرگ ها و توطئه های تاریخ می دهند، گذشته است. سریال تعقیب بر اساس کتاب «شکار انسان: تعقیب و گریز 12 روزه برای قاتل لینکلن» نوشته جیمز ال. سوانسون، شخصیت های ادوین استانتون (دوست و وزیر لینکلن) و جان ویلکس بوث (قاتل لینکلن) را پس از ترور آبراهام لینکلن دنبال می کند. تریلر نه تنها نویدبخش یک تعقیب و گریز سریع را می داد، بلکه به باز شدن توطئه ای که به مرگ لینکلن منتج شده بود، کمک کرد. در پس زمینه سریال یک موسیقی پرتنش قرار گرفته است. با این حال، همانطور که سریال شروع می شود، واضح است که تریلر و نمایش واقعیِ موجود از زمین تا آسمان با یکدیگر تفاوت دارند.

 

درآمدی بر داستان سریال Manhunt

لینکلن توسط یک بازیگر تئاتر به نام جان ویلکس بوث در آمفی‌تئاتر فورد مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در صبح روز شنبه ۱۵ آوریل ۱۸۶۵ درگذشت. جان ویلکس بوث بازیگر مشهور و جاسوس متفقین از مریلند بود. اگرچه او هرگز به ارتش کنفدراسیون ملحق نشد، اما با سرویس مخفی کنفدراسیون تماس داشت. پس از ترور پرزیدنت آبراهام لینکلن، ادوین استانتون، وزیر جنگ و دوست او، جستجویی را برای ردیابی جان ویلکس بوث، قاتل لینکلن را آغاز می کند. از قسمت اول سریال تعقیب مشخص است که هیچ جرقه ای وجود ندارد. شخصیت ها بدون عمق هستند، نورپردازی کاملاً تیره و تار است و تا بعد از ترور واقعی، وعده یک توطئه ‏هیجان انگیز، واقعی به نظر نمی رسد. به آرامی پرده های جعبه جادو کنار می روند و جان ویلکس بوث (آنتونی بویل) پشت سر لینکلن ظاهر می شود، شخصیتی که در این صحنه مانند بیلی از فیلم کریسمس سیاه در تاریکی پوشیده شده است. این یک سکانس سرگیجه آور است و چیزی که پس از شلیک اولیه به لینکلن دنبال می شود، صدای ناهنجار دست و پا زدن است. البته این یک سکانس متفاوت با سرعت ضعیف این قسمت است، اما متأسفانه شبیه هیچ چیز دیگری در سریال نیست.

 

سرعت کمِ سریال در روایت داستان، معضل اصلی سریال تعقیب است

یک ترس پیشگویانه وجود دارد که در قسمت دوم سریال نیز ادامه دارد، اما در سومین قسمت آن، این ترس به سرعت کاهش خواهد یافت. شرم آور است، زیرا دو قسمت اول به کارگردانی کارل فرانکلین بسیار جذاب هستند. برای داستانی مانند این، باید مخاطراتی وجود داشته باشد، در غیر این صورت احساس می کنیم که در حال تماشای یک مستند یا در حال خواندن یک کتاب تاریخی هستیم. سریال تعقیب یا شکار انسان می توانست در مورد هفته های منتهی به ترور لینکلن ساخته شود، اما شکار استانتون برای قاتلش را نشان می دهد. در عوض، ترور در قسمت اول اتفاق می افتد و تمام صحنه های منتهی به آن در فلاش بک های تکه تکه نشان داده می شوند. مایه شرمساری است، زیرا این صحنه ها پایه و اساس مهمی برای مرگ لینکلن ایجاد می کند و وجود آنها تقریباً یک پلن بی به نظر می رسد. تعقیب و گریز هم برای یافتن بوثِ قاتل به اندازه کافی سریع اتفاق نمی افتد. سریالی که می توانست یک تریلر هیجانی جذاب باشد، شبیه یک درام است که می خواهد با وعده این تعقیب و گریز بینندگان را به خود جلب کند، در حالی که در واقعیت این اتفاق نمی افتد و این مسئله ادامه دارد تا کل سریال تقریباً تمام شود.

 

بررسی شخصیت ها و اجرای بازیگران مینی سریال Manhunt

در سطح اجرا، توبیاس منزیس در نقش ادوین استانتون کاملاً خوب عمل می کند و صحنه های او با همیش لینکلیتر در نقش آبراهام لینکلن یکی از تنها چیزهایی است که سریال را در حین حرکت به عظمت پیوند می دهد. تماشای آنها این احساس را به شما می دهد که شاید در حال تماشای چیز ارزشمندی هستید، اما باز هم، وقتی آنها روی صفحه نمایش نیستند، غیرممکن است احساس نکنید که لینکلیتر برای ایفای نقشش تلف شده است و پس از قسمت اول، عملاً به فلاش بک تبدیل می شود. یکی از نکات برجسته این نمایش، حضور مری سیمز (لووی سیمون)، زنی سیاهپوست است که تلاش می کند در میان مرگ لینکلن و احیای قریب الوقوع آرمان کنفدراسیون، آزادی خود را به دست آورد. هر زمان که نوبت بازی او می شود از تماشای سیمون به وجد خواهید آمد و غیرممکن است که وقتی روی صفحه نیست او را فراموش کنید. او نقش مری را با عزم و علاقه ای بازی می کند که شبیه هیچ بازی دیگری در سریال نیست و خشم خفه شده شخصیتش را با احترامی که به مخاطب می گذارد، مهار می کند. اجراهایی مانند نقش آفرینی های سیمون و منزیز شما را متعجب می کند که چرا استعدادهای آنها در یک سریال کسل کننده به هدر می رود.

 

سریال تعقیب، نمایشی که محبوبِ علاقمندان به تاریخ است

علاقمندان به تاریخ، تنها کسانی هستند که احتمالاً مجذوب سریال شکار انسان می شوند. در سطح ساختار سریال، این نمایش با حسی از تاریخ، از لباس ها گرفته تا صحنه ها،  به خوبی تعبیه شده است، که آن را به یکی از بهترین نمایش های سال از این نظر تبدیل می کند. عوامل اپل تی وی از تخصیص بودجه برای نشان دادن شکوه خود غافل نمی شوند. اما این سوال مطرح می شود که آیا اگر متن فیلمنامه با بینندگان ارتباط برقرار نکند، آیا نمایشی مانند این می تواند در میان سه ماهه اول و پرمشغله تلویزیون متمایز شود؟

در سریال تعقیب با هفت اپیزود و روایتی بسیار کوتاه، به نظر می رسد که نویسندگان به پروژه کوتاه تری تا این حد آب بسته اند و چنین سرعت ضعیفی را برای یک داستان واقعی که فقط در طول دوازده روز اتفاق افتاده است، در نظر گرفته اند و این مورد برای درگیر نگه داشتن بینندگان معمولی که در تریلر آن را به عنوان یک سریال هیجان انگیز و توطئه آمیز می پنداشتند، کارساز نیست. در حالی که سریال Manhunt بر اساس یک داستان واقعی و تاریخی مشهور ساخته شده است، چیزی که نشان می دهد این است که این داستان آنقدرها هم جالب نیست.

علاقمندان، به خصوص تاریخ دوستان می توانند جهت دانلود سریال Manhunt با زیرنویس فارسی به وب سایت انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آن بدون سانسور لذت ببرند.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)