نقد و بررسی سریال Masters of the Air اربابان آسمان

معرفی سریال Masters of the Air

بیایید این بانداژ را از سر خود باز کنیم: من از اینکه چقدر برای سریال Masters of the Air اهمیت قائل بودم، شوکه شده ام. سریال های «جوخه برادران» و «اقیانوس آرام» که توسط استیون اسپیلبرگ و تام هنکس تهیه شده اند، فقط سریال های کاملی نبودند که داستان های واقعی سربازان جنگ جهانی دوم را روایت کنند؛ آنها همچنین حماسه هایی باورنکردنی بودند، تماشاگران را به نبردهای بزرگ پر از قهرمانان دور از دسترس می بردند، نمونه هایی از دلشکستگی، عزاداری، رفاقت، ترس و شجاعت را برای تجربه ما ارائه می دادند. این سریال ها همچنین فرصت هایی برای ارزیابی صادقانه مقصر شخصی و اخلاق مشکوک فراهم می کردند که در هر دو طرف اتفاق می افتاد و فقط باعث شد که این مردان انسان تر و به نوعی بزرگ تر از زندگی باشند.
هنگامی که سازندگان جان شیبان و جان اورلوف ساخت سریال اربابان آسمان را برای تکمیل سه گانه دوران جنگ اعلام کردند، نمی توانستید انتظار بزرگی نداشته باشید. در اینجا فرصتی دیگر برای آشنایی با قهرمانان بیشتری بود که هرگز نمی شناختید، دیدن جنگ هایی که در موردشان فقط در کتاب ها خوانده اید و سرمایه گذاری عمیق روی نتیجه ای که مدت ها پیش تعیین شده بود. سریال اربابان آسمان یک مینی سریال بود که نوید یک لیست چشمگیر از کارگردانان را می داد: کری جوجی فوکوناگا، دی ریس، تیم ون پتن، و آنا بودن و رایان فلک. در اینجا نیز دیدگاه متفاوتی وجود داشت. این بار از آسمان و نبرد هوایی گفته شد.

طرح داستان سریال اربابان آسمان

و با این حال، سریال Masters of the Air برخلاف نسخه های قبلی اش، برای جذب مخاطب کار نمی کند. ما مقدمه ای نداریم که از آموزش ابتدایی یا در شهر دنج شخصیت های اصلی شروع شود. آغازین اپیزودهای این مجموعه نه ساعته تقریباً ناگهانی آغاز می شود و ما را با دو خلبان آشنا می کند – سرگرد گیل “باک” کلیون (آستین باتلر) و سرگرد جان “باکی” ایگان (کالوم ترنر) – در حالی که برای خوش شانسی یکدیگر دعا می کنند و دیری نمی پاید که سرگرد هری کرازبی (آنتونی بویل) هدایتگر نیز از راه می رسد. آنها بخشی از گروه بمب افکن 100 هستند، لشگری که به قدری به تجربه فجایع و تلفات سنگین عادت کرده که به “صد خونین” معروف شدند.
در حالی که اربابان آسمان (پسران بمب افکن آمریکا که در جنگ هوایی علیه آلمان نازی جنگیدند)، نوشته دونالد ال، منبع اصلی سریال است، از داستان A Wing and a Prayer نیز الهام گرفته شده. از این رو، عمده صداگذاری سریال از دیدگاه کرازبی است، تکنیکی که از جنگ تولید قبلی اسپیلبرگ-هنکس گرفته شده و از صدای اول شخص نیز استفاده می کند. اما زمانی که کرازبی از بمب افکن به مقر اصلی منتقل می شود، به طور طبیعی روایت از باک و باکی و بسیاری از پروازهای دیگر اسکادران فاصله می گیرد.

 

معایب سریال Masters of the Air

شکاف تجربی بین مخاطب و نمایش در VFX ادامه دارد، که فقط تا حدی قابل درک است. به سادگی تعداد کافی بمب افکن B-17 و موستانگ های P-51 قابل پرواز برای این صحنه های بزرگ وجود ندارد، به این واقعیت توجه نکنید که عتیقه هایی که هنوز پرواز می کنند قطعاً نمی توانند توالی های دقیق را تحمل کنند. این واقعیت ها سازندگان را وادار کرده تا به بهترین گزینه بعدی برسند: ترکیبی از عوامل دیجیتال و وسایل فیزیکی. اما فیلم یا جادوی تلویزیونی کافی برای تکرار یک هواپیمای واقعی وجود ندارد. قابلیت ملموسی وجود ندارد. غوطه وری در سریال از بین رفته است. جنگ ها و بمباران ها در آسمان های پر زرق و برق انجام می شود که در آن هواپیماها شبیه مدل های پلاستیکی هستند و کشش مورد نظر به همین راحتی قابل تزلزل است.
این سریال کوتاهی در مورد رئالیسم و عظمت است اما قادر به جان بخشیدن به شخصیت های اصلی خود نیست. به عنوان مثال، باک فراتر از اینکه یک مرد مقاوم و بی هراس باشد، توسعه نیافته است. اگرچه باتلر در بازی کهن الگوها جایگاه ویژه ای پیدا کرده است – الویس به عنوان قربانی سرمایه داری فرساینده و و کسی که دارای قلبی سرکش است در مجموعه ای از نگاه های پر از اشتیاق به روش میهن پرستی دوره ای خلاصه می شود. ما اطلاعات کمی از زندگی درونی او (خواست ها و امیال) و حتی کمتر از زندگی شخصی او داریم (ما در ابتدا با شریک زندگی او ملاقات می کنیم، اما او دیگر هرگز ظاهر نمی شود). ترنر و بویل وضعیت بهتری ندارند. مهم نیست که چقدر زمان را با هر یک از این شخصیت ها می گذرانیم، آنها کمی بیشتر از تصورات دوباره زندگی نامه ای هستند تا افراد واقعی.
جدا از به تصویر کشیدن اعمال شجاعانه، سریال Masters of the Air در مورد این دوران حرفی برای گفتن ندارد. اگرچه پایگاه 100 در یک دهکده روستایی انگلیسی قرار دارد، اما محیط اطراف آنها به دو کودک محلی با طراحی نازک محدود شده است. زنان بیشتری در این سریال وجود دارند، اما هیچ کدام به اندازه رنه لمر، پرستار بلژیکی در «گروه برادران» کاملاً رشد یافته نیستند. این نقطه ضعفی است که دیالوگ منظم سریال به آن کمک نمی کند، زیرا به نظر می رسد ریمیکسی از اصطلاحات جنگی از فیلم های بهتر مانند «ممفیس بل» و «مسئله زندگی و مرگ» باشد. به این ترتیب، هیچ کس در اینجا مانند یک فرد واقعی و پیچیده احساس و زندگی نمی کند.

 

نقد و بررسی سریال اربابان آسمان

توانایی یادآوری اپیزودهای بسیار بهتر «Band of Brothers» و «The Pacific» یکی دیگر از مسائل برجسته منفی سریال است. سریال Masters of the Air عمدتاً همان طرح اولیه پیشنهادهای اسپیلبرگ-هنکس را دنبال می کند و نسخه ای خاص از قسمت هایی مانند «جایگزین ها» (جایی که در این مجموعه، شخصیتی مانند رابرت روزنتال با بازی نیت مان ظاهر می شود)، «چرا ما می جنگیم» و «اوکیناوا» هستند. این تلاش ها برای بازپس گیری فرمولی که قبلاً موفق بوده، ناکام می ماند زیرا این سریال فاقد هر گونه بعد روانی است. در سریال جوخه برادران و اپیزودی مانند «تقاطع» شاهد رویارویی وینترز با قربانیانش بودیم که شاهکار بود. کل “اقیانوس آرام” مربوط به یوجین اسلج است که جنایات جنگی مرزی خود را تجزیه می کند. اما چنین درون نگری در «اربابان آسمان» وجود ندارد. این فقط نمایشی است که مربوط به نوعی میهن پرستی کورکورانه است و جنگ را فقط از دریچه شکست آمریکا می بیند.

علاقمندان می‌توانند جهت دانلود سریال Masters of the Air با زیرنویس فارسی به وبسایت انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای بدون سانسور آن لذت ببرند.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)