نقد و بررسی فیلم Mean Girls دختران بدجنس

توسط Alireza

معرفی فیلم Mean Girls با بازی لیندسی لوهان

در سرزمین بایر فیلم های گنگ و نامفهوم درباره نوجوانان، فیلم دختران بدجنس، فیلمی هوشمندانه و خنده دار است. این فیلم حتی حاوی حکمتی نیز هست، اگرچه من در ذکر آن تردید دارم تا مبادا مخاطبان هدفِ فیلم را بترسانم. تبلیغات تلویزیونی فیلم لیندسی لوهان را نشان می داد که در سطل زباله روی قوری چای فرود می آید و احتمالاً پول خوبی نیز از همان صحنه به دست آورده اند. از آنجایی که آن صحنه اصلاً شبیه بقیه فیلم نیست، باید این سؤال را بپرسیم آیا آن صحنه به طور خاص برای استفاده در تبلیغات فیلمبرداری شده است؟

 

درآمدی بر داستان فیلم دختران بدجنس

لوهان در نقش کدی هرون، دانش آموز دبیرستانی  را به تصویر می کشد که در خانه ی موقتشان در آفریقا تحصیل می کرده و والدینش در آنجا به عنوان انسان شناس کار می کرده اند. بنابراین وقتی پدرش توسط نورث وسترن استخدام می شود، او به باهوش ترین دختر مدرسه جدید تبدیل می شود و در دبیرستان اوانستون تاونشیپ ثبت نام می کند، دبیرستانی که مانند تمام دبیرستان های آمریکایی در فیلم ها، از نظر فیزیکی در تورنتو واقع شده است. چیزی که او در مورد آن باهوش نیست، روش های کار گروهی در دبیرستان و نحوه طبقه بندی و قالب بندی خود بر اساس افرادی است که با آن ها ارتباط برقرار می کند و البته در انتخاب لباس نیز مشکل دارد.

کدی بلافاصله دو دوست پیدا می کند: جنیس (لیزی کاپلان)، یک دختر نیمه گوتیک که انسان شناسی او را می شود در تجزیه و تحلیلِ اینکه چه کسی در کجای کافه تریا نشسته است، خلاصه کرد، و البته دامیان (دانیل فرانزیس)، دوست صمیمی جانیس که او را «بیش از حد همجنسگرا برای آن داستان» توصیف کرده اند. آنها به او سرنخ می دهند که سه دختر محبوب در کلاس نوجوانان پلاستیکی در مدرسه هستند و دلیل آن را شباهت عجیبی که به باربی دارند، عنوان می کنند. آنها توسط رجینا جورج (ریچل مک آدامز) رهبری می شوند، یک مکار ماهر که شغل مادرش ارزش های او را در زندگی مشخص کرده است. زیردستان او گرچن (لیسی چابرت) و کارن (آماندا سیفرید) هستند.

 

تشریح جامعه‌ی دبیرستانی با جزئیات در فیلم Mean Girls

جنیس و دامیان به کدی در مورد دخترانی از جهنم هشدار می دهند. اما وقتی رجینا، سردسته ی دختران پلاستیکی از کدی دعوت می کند تا سر میز آنها حاضر شود، جانیس از او می خواهد که یک جاسوس باشد و اطلاعات داخلی از کمپین آنها را برای از بین بردن رجینا به دست آورد و می گوید که می تواند به رجینا یک رژیم غذایی سوئدی را توصیه کند که در واقع توسط ورزشکاران برای افزایش وزن استفاده می شود، به طوری که رجینای لاغر و خوش اندام با آن پوست بی عیب و نقص خود، بفهمد که چاق و خالدار بودن چه احساسی دارد.

فیلم دختران بدجنس جامعه دبیرستانی را با جزئیات بسیار زیاد تشریح می کند و به طور شگفت انگیزی کاملاً آگاه به نظر می رسد. فیلمنامه تینا فی هم یک دستاورد کمیک و هم یک دستاورد جامعه شناختی است و این کار از او، جای تعجب ندارد. این فیلم نامه نه از یک رمان، بلکه از کتابی غیرداستانی اثر روزالیند وایزمن الهام گرفته شده است. عنوان کامل آن کم و بیش خلاصه ای از فیلم است: «ملکه زنبورها و دیگران: کمک به دخترتان برای زنده ماندن زیر چنگال دسته ها، شایعات، دوست پسرها و دیگر واقعیت های دوران نوجوانی». با این حال، خودِ فیلم به مادران بیچاره کمک چندانی نمی کنند و فیلمنامه ی فِی به طرز عاقلانه ای از کمدی به عنوان ابزار یادگیری استفاده می کند.

 

بررسی عوامل و شخصیت های فیلم سینمایی دختران بدجنس

خود فِی نیز نقش یک معلم ریاضی به نام خانم نوربِری را بازی می کند که از بسیاری از معلمان دبیرستان در فیلم ها معقول تر و دوست داشتنی تر است، مخصوصاً در کنار مدیر مدرسه، آقای دووال. اگرچه بسیاری از فیلم های تهیه کننده، لورن مایکلز، با بازیگران لیگ اس ان ال پر شده و گاهی گنگ و گاهی واضح بوده اند، اما این فیلم دارای حسی سبک و سمی است و دیدن اینکه چگونه میدوز در نقش آقای دوال نه با حرکات برجسته، بلکه با حرکات کوچک، کمدی واقعی ایجاد می کند، آشکار است. برای فهمیدن آن به زبان بدن و لحن صدای او در طول سخنرانی ملکه جدیدِ مجلسِ رقص توجه کنید.

این فیلم توسط مارک اس واترز کارگردانی شده که فیلم جمعه عجیب یا فریکی فرایدیز را نیز در سال 2003 ساخته است؛ او کارگردان یک نسخه فیلم ریمیک برتر و بیرون آمده از جشنواره ساندنس 1997 یعنی فیلم House Of Yes یک کمدی تاریک ناهموار اما جذاب هم بوده و در این فیلم او از تعداد زیادی از کلیشه هایی که اکثر کمدی های نوجوان نمی توانند بدون آن کار کنند، اجتناب می کند. برای مثال، زمانی که کدی در حالی که پدر و مادرش خارج از شهر هستند مهمانی می گیرد، مهمانان ناخوانده زیادی وارد خانه می شوند، بله، اما به طرز شگفت انگیزی خانه را به زباله دان تبدیل نمی کنند. اگرچه مدیر دووال در مورد چیزهای قشنگ بچه ها را تهییج می کند و برای دانش آموزان سخنرانی می کند، اما جشن را لغو نمی کند. زمانی که کدی به هارون (جاناتان بنت) که در کلاس ریاضی روبروی او می نشیند، علاقه پیدا می کند، به روشی معقول و بدون دلشکستگی با آن برخورد می کند. اگر سوءتفاهمی در داستان وجود دارد، به طرز عجیبی قابل درک هستند و از آن دسته تدبیرهای ناشیانه ای که برای راحتی طرح ساخته شده اند، دوری شده است.

 

پیش‌نمایش پیوست

لیندسی لوهان، ستاره فیلم Mean Girls

وسط همه اینها، لیندسی لوهان که در زمان فیلمبرداری فیلم 17 ساله بوده، یک کانون مرکزی به دورِ خود فراهم می کند. او اعتمادبه‌نفس خوبی دارد و مانع از این می‌شود که مانند بسیاری از ستاره‌های نوجوان، هیجان زده و نامعقول شود. او هرگز اجازه نمی دهد که شخصیتش به سمت کاریکاتور متمایل شود.

علاقمندان می توانند جهت دانلود فیلم Mean Girls بدون سانسور به وب سایت انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آن با زیرنویس فارسی نهایت لذت را ببرند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید