نقد و بررسی انیمه MF Ghost ام اف گوست

توسط Alireza

سیر و پیدایش انیمه MF Ghost

«شبح ام اف» یک سری مانگای ژاپنی به نویسندگی و تصویرپردازی شوایچی شیگنو (Shuichi Shigeno) می باشد. این مانگا قسمت دومی برای مانگای اینیشیال دی (Initial D) بوده و مانند او روی مسابقه خیابانی با ماشین تمرکز دارد. این سریال از سپتامبر 2017 در مجله مانگای ژانر سینن (Seinen) مانگای هفتگی جوان (Weekly Young Magazine) کودانشا (Kodansha) منظم در حال انتشار بوده است و تا فوریه 2024 بخش هایش در نوزده جلد تانکوبون جمع آوری شده اند. کودانشا یو اس ای (Kodansha USA) و کمیکسولوژی (Comixology) اعلام کردند که مانگا را به صورت دیجیتالی منتشر خواهند کرد و این سری در مه 2023 به برنامه آنلاین کی مانگای (K Manga) کودانشا اضافه گشت. در تاریخ 4 ژانویه 2022، ساخت یک نسخه سریال انیمه تلوزیونی به ساخت فلیکس فیلم (Felix Film) اعلام شد. این انیمه توسط توموهیتو ناکا (Tomohito Naka) کارگردانی شده و موسیقی آن را آکیو دوباشی (Akio Dobashi) تهیه کرده است. این سریال از 2 اکتبر تا 18 دسامبر 2023 از توکیو ام اکس (Tokyo MX) و شبکه های دیگر پخش شد. آهنگ تیتراژ آغازین انیمه «آتش جنگل» (Jungle Fire) را یو سریزاوا (Yu Serizawa) اجرا کرده و آهنگ تیتراژ پایانی آن «غروب سترئو» (Stereo Sunset) را هیمیکا آکنیا (Himika Akaneya). در ادامه پخش دوازدهمین قسمت این انیمه، ساخت فصل دومی از آن برای پخش در سال 2024 نیز به تایید رسید.

 

نقد و بررسی انیمه MF Ghost ام اف گوست

چکیده داستان انیمه MF Ghost

پس از فارغ التحصیل شدن از یک مدرسه در خارج، جوان نوزده ساله نیمه ژاپنی کاناتا لیوینگتون (Kanata Livington) در جست و جوی پدر گم شده اش کن کاتاگیری (Ken Katagiri) به خانه باز می گردد. برای این کار، او نام خانوادگی او را می گیرد و راهی پیست مسابقه ام اف جی (MFG) می شود. او قصد دارد از استعدادش به عنوان یک بازیکن مسابقه استفاده کند تا در نهایت در مسابقات پرمخاطبی که در تلوزیون پخش می شوند شرکت داده شود تا پدرش از آن جا او را بشناسد. اما رسیدن به آن نقطه سخت است، چرا که ماشین های جهان آینده نزدیک موتور های درون سوز ندارند، و تنها در مسابقات ماشینی ام اف جی مورد استفاده قرار می گیرند. بنابرین، کاناتا ماشین قدیمی یک دوست را قرض می گیرد و موفق می شود به لطف مهارت های رانندگی برترش بر یک رقابت سخت فائق شود. اما آیا موفق می شود تا قله ها پیش برود؟

 

نقد و بررسی انیمه MF Ghost ام اف گوست

بازخورد مخاطب

تا ژانویه 2019، مانگا بیش از یک میلیون نسخه در گردش داشت که این عدد تا ژانویه 2023 به چهار میلیون رسید. مارینیت (Marinate) در دیدگاه خود از این انیمه می نویسد: «می دانم که به عنوان کسی که در دهه های هفتاد و هشتاد به دنیا آمده است این شدیدا عجیب است اما من هرگز Initial D را ندیده ام. بنابرین ارتباط احساسی و نوستالژیکی که خیلی از افراد با MF Ghost دارند را ندارم. اما همانطور که این انیمه را به عنوان یک انیمه اورجینال که برای خودش است دیدم، در کل چیز خوبی بود. صحنه های مسابقه خیلی حماسی و خفن داشت، دختر های جذاب داشت، و کمدی. در حقیقت روابط بین شخصیت ها و قصد ها و برنامه هایی که داشتند از نظرم بهترین بخش این انیمه بودند.

مقدار خوبی از معما هم هست که باعث شد بخواهم ادامه داستانش را ببینم. سی جی آی (جلوه های ویژه ساخت کامپیوتر) داخل صحنه های مسابقه محشر بودند. معمولا از استفاده از سی جی آی خوشم نمی آید، مخصوصا داخل انیمه ها؛ اما اینجا خیلی خوب انجامش دادند. راستی، آهنگ های یوروبیت که همه داخل اینیشیال دی خیلی دوستش داشتند و باهاش خاطره داشتند داخل این فصل هم بود. در کل، علاوه بر شخصیت ها و مسابقه هایی که داخل فصل دیدیم، از اطلاعات ماشینی که داخل انیمه تعریف شد هم لذت بردم.

من از قدیم GT و Forza بازی می کنم و دیدن بعضی از ماشین های داخل انیمه که داخل بازی از آن ها استفاده کرده بودم و این دید جدیدی که از آن ها نشان داده شد خیلی خوب بود».ووید نیز در دیدگاه خود می نویسد: «خب در جایی پشت ذهنم دارم این را با اینیشیال دی مقایسه می کنم، اما از طرف دیگر دارم آن را با تمام ایسکای های آشغالی که تمام این سال ها تماشا کردم که تمامی نداشتند مقایسه می کنم و با داشتن این در ذهن، MF Ghost احساس این را می دهد که بالاخره نشستند و یک انیمه بیرون دادند که جرات می کند کاری خاص انجام دهد، چیزی متفاوت، که جربزه این را دارد که به مردمی که از چیز های غیر همه گیر خوششان می آید حال بدهد. و این کار را با عشق و اهمیت دادن هم انجام دادند.

قیافه شخصیت ها نسبت به اینیشیال دی حالت مدرن تری دارد که یک مقدار طول می کشد آدم بهش عادت کند، اما ماشین ها که از همه چیز مهم تر هستند، به معنی واقعی کلمه بوسیدنی هستند… اما حالا!! می رسیم به چیزی که همه دهانمان برایش آب افتاده بود، بله! یوروبیت داخل این یکی انیمه هم هست! و خیلی هم ازش هست! درست مثل روز های خوب قدیم، ژانر بی نقص آهنگ رانندگی کردن، نه، تنها ژانر آهنگ رانندگی کردن! با ترک های محشری از دیو راجرز (Dave Rodgers)، لزلی پریش (Leslie Parrish)، دیوید دیما (David Dima)، مگا ان آر جی من (Mega NRG Man)، دجو (Dejo) و خیلی های دیگر. هیچ خودداری ای نکردند و این همه هنرمندی که کمک کردند اینیشیال دی به یک کلاسیک تبدیل شود را برگرداندند».

اگر شما نیز به تماشای این اثر علاقه پیدا کردید از شما دعوت می شود جهت دانلود انیمه MF Ghost به سایت انیمه لیست مراجعه کنید.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید