نقد و بررسی فیلم Monkey Man مرد میمونی یا مانکی من

توسط ErfaNEP

معرفی فیلم Monkey Man

در زیر پوسته ی سخت هند مدرن، طوفان آرامی در راه است. اولین کارگردانی هیجان انگیز و ناب دو پتل یعنی فیلم مرد میمونی، این فیلم مهیج انتقام جویانه، یتیمی انتقام جو را تحت الشعاع قرار می دهد که نقابی از اجداد ما را به صورت می زند تا جنگی فوق خشونت آمیز علیه عوامل فاسد به راه بیندازد. فیلم مانکی من که در ابتدا برای حوزه پلتفرم های پخش برنامه ریزی شده بود، به طور معجزه آسایی برای یک فستیوال سینمایی، توسط نویسنده جوردن پیل زنده شد و این دگرگونی در واقع سفری است که این روایت این داستان تب آلودِ رهایی را از طریق وحشیگریِ بی بند و بار انجام می دهد.

 

نقد و بررسی فیلم Monkey Man مرد میمونی یا مانکی من

درآمدی بر داستان فیلم هندی مرد میمونی

در زاغه های شلوغ بمبئی، کید که یک مبارز آماتور است، در حالی که ماسک میمونی پوشیده، برای پنهان کردن هویت خود و احترام به آموزه های هندویی مادر مرحومش، به مبارزه در رینگ می پردازد. با این حال، این پوشش حیوانی نشان می دهد که خشم او در حال جوشیدن است، چرا که وقتی نیروی پلیس فاسد، روستای کید را قتل عام کرده و مادرش را در جریان اختلافات بر سر زمین کشته، هیچ رحمی از خود نشان نداده است. این شخصیت، پر از حس انتقامی عادلانه، به زیر پوست شهری که توسط گروهی از دلالان شرور کنترل می شود نفوذ می کند، جایی پر از مقامات متقلب و روسای جنایتکار است که زمین خواری یک شرور بخصوص را پنهان می کنند. چیزی که در پی می آید سقوط ناگهانی در کارمایی است که کید را از یک قربانیِ محض به ابزار خشونت و بی ثباتی تبدیل می کند. او که توسط فرقه ای عرفانی از جنگجویان طرد شده هدایت می شود، از جنگجویی بدبخت به یک سلاح ویران کننده تک نفره ی فوق العاده توانا تبدیل می شود. با این حال، این آیین اولیه، تلفاتی را به دنبال دارد و کید را مجبور می کند تا با این فکر که آیا این تعقیب انتقامجویانه، انسانیت او را به خطر انداخته یا نه، مقابله کند.

 

نقد و بررسی فیلم Monkey Man مرد میمونی یا مانکی من

نقد و بررسی اولین کارگردانی دِو پتل با فیلم Monkey Man

فیلم مرد میمونی از دِو پَتل به عنوان اولین نهالش در حرفه کارگردانی، فیلمی هیجان انگیز از نمادهای بصری  اکشن و گام های استوار سینماتیک را به نمایش می گذارد، حتی زمانی که جاه طلبی او گهگاه از نظم و انضباط نرمال در فیلم ها پیشی می گیرد. پتل، آشکارا از اکشن های شیک هنگ کنگی و همچنین درام های انتقامی تأثیر گرفته است. او این دوگانگی را با سبک متفاوتی تغییر می دهد. نمایش اصلی با ملودرامی گیج کننده و اسطوره سازی از بیداری معنوی کید همزمان می شود. با این حال، هر زمان که فریادهای جنگی بلند می شوند، پتل قدرت خود را دوباره کشف می کند و اوج وحشیانه ای از ضرب وشتم را ارائه می دهد. برای پروژه ای که با بودجه ای معقول تولید شده است، فیلم مانکی من ارزش های تولیدی استثنایی و دنیای بی عیب و نقصی از قلمروهای خود را به نمایش می گذارد. فیلم برداری شارون مایر روی هر متر مربع از فیلم و لغزش های کم نورش، برچسب اصالت را می چسباند. حتی اگر گاهی برخی از صحنه های فیلم ناهموار باشد، جلا و حرکت تب آلود فیلم اغلب محدودیت های بودجه ای را پنهان می کنند. در حالی که بی تجربگی کارگردان جوان به طور مقطعی از طریق اغماض  در بعضی صحنه ها واضح است، دیدگاه اجتماعی-سیاسی و سبک  اکشن بدیع پتل نوید یک کارگردان موفق و هیجان انگیز را می دهد. برای یک کارگردان نوپا که به طور محکم استعداد خود را تثبیت می کند، فیلم مرد میمونی نشان دهنده یک فریاد اولیه از بیان هنری شخصی با استعداد نامحدود است.

 

اکشن، نقطه ی قوت فیلم هندی مرد میمونی

جایی که مانکی من، واقعاً قفسه سینه اش را مثل یک گوریل می کوبد و از دسته اجداد ما جدا می شود، در سکانس های رزمی عجیب و استخوان شکنش است. از مبارزات آغازین دیوانه وار در گودال های مبارزه زیرزمینی گرفته تا رویارویی های فزاینده با دشمنان کید، تخصص اکشن پاتل در هر قاب دقیقی از این شکنجه گاه وحشیانه می درخشد. تأثیرات بی شمار و در عین حال منسجم فیلم، انگار تقطیر شده اند، ویرایش اکشن ها و ظرافت واقعی با پایه های اسطوره ای ادغام شده اند. با این حال، پتل هرگز راضی نمی شود که فقط به اکشن بسنده کند؛ او اختلال ایجاد می کند و دوباره همه چیز را عادی جلوه می دهد و زبان اکشن هیجان انگیزی می سازد که به طرز عجیبی سفر قهرمان داستان را از یک فرومایه فروتن به بی بند و باری می کشاند.

 

تأثیر دو پتل به عنوان بازیگر، نویسنده و کارگردان در فیلم مانکی من

در هسته تب آلود مرد میمونی، شناسنامه اولیه یک بازی کاملاً پر تعهد و مبتنی بر فیزیک بدنی از نویسنده، کارگردان و ستاره فیلم، دِو پتل قرار دارد. پتل با کنار گذاشتن روحیه مردانه دوست داشتنی اش، خود را به طور کامل در خاستگاهی غم انگیز و خشمی حیوانی غوطه ور می کند. تبدیل جادویی او از یک کیسه ی بوکس به نیروی کوبنده و غیرقابل توقف با حداکثر اعتبار به اجرا در می آید و هر مشت و لگدی که می پراند و هر اخمی که می کند به شاهکاری که شخصیت را با درونیات سنگینش ربط داده، تبدیل می شود. گروه بازیگران، این رئالیسم ظالمانه را با برخی از شخصیت های زنده، تشریح می کنند. شارلتو کوپلی صحنه های فراوانی را به عنوان مروّج مبارزه می درخشد و هر زمان که پوچ گرایی اش در خطر غلبه پذیری قرار می گیرد، اهانتی شرورانه به نقش خود تزریق می کند. پیتوباش نیز در نقش آلفونسو، همدم ولگرد طعنه آمیز کید، گرما و شوخی مورد نیاز فیلم را فراهم می کند. برخی از شخصیت های شرور فیلم پایداری کمتری دارند و رفتارهای اغراق آمیز هندی عمق نقش آنها را کاهش می دهد. اگرچه این اشرار به عنوان موانعی برای پیشروی کید خطرناک به شمار می آیند، اما چهره هایی مانند کوئینی و رئیس پلیس فاسد رانا، فاقد شخصیتی پیچیده برای ارتقای اهمیت موضوع فیلم هستند.

علاقمندان می توانند جهت دانلود فیلم Monkey Man به انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آن لذت ببرند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید