نقد و بررسی سریال Monsieur Spade موسیو اسپید

توسط Alireza

معرفی سریال Monsieur Spade موسیو اسپید

باید جسارت خالقان اسکات فرانک و تام فونتانا را تحسین کرد—تصور کنید پالتوی سم اسپید، کارآگاه جان سخت را که فقط با رمان های جنایی بدبینانه و جنایی داشیل همت و اجرای نادر از همفری بوگارت به شهرت رسید و او را نه فقط برای یک عصر جدید، بلکه برای یک رسانه جدید: تلویزیون پرستیژ بازسازی کرد. پس برای ما مایه خوش شانسی است که ذهن های پشت سر «بازی ملکه» و «اُز» راه خود را با فیلمنامه و دوربین می شناسند و مرد مناسبی را برای پالتوی بوگی انتخاب کرده اند. Monsieur Spade، یک مینی سریال شش قسمتی با بازی کلایو اوون در نقش کارآگاه افسانه ای، یکی از رقبای اولیه به عنوان یکی از بهترین سریال های سال است.

فرانک و فونتانا، به جای اقتباس مجدد «The Maltese Falcon» یا هر یک از داستان های کوتاهی که همت برای این شخصیت نوشته است با کمک تهیه کننده اجرایی بری لوینسون، داستانی کاملاً اصلی را روایت می کنند.

 

نقد و بررسی سریال Monsieur Spade موسیو اسپید

خلاصه داستان سریال Monsieur Spade

موسیو اسپید که دیگر در دوران اوج خود یا در سانفرانسیسکو نیست، سام را در سال 1963 در فرانسه قرار می دهد که دوران بازنشستگی راحتی را در دهکده کوچک بوزولز سپری می کند. او مدت ها از روزهای پرافتخار خود دور شده است و در خانه کاخ همسر فقیدش، گابریل (کیارا ماسترویانی، دختر مارچلو ماسترویانی و کاترین دونو)، خود را محبوس کرده است. او زمان خود را صرف سیگار کشیدن و شنا کردن در استخر می کند و اجازه می دهد تا شراب سازی املاکش به تولید برسد.

اما با وجود گذشته اش، هم به عنوان یک مرد و هم به عنوان یک کارآگاه، وقتی متوجه می شود که دشمن قدیمی اش به نام فیلیپ سنت آندر (جاناتان زاکای) به شهر بازگشته است، با او روبرو می شود. حال، آن بازگشت و رودررویی را با قتل وحشیانه شش راهبه در کلیسای مجاور ترکیب کنید تا سم اسپید پیر به دنیای پرونده ها باز گردد.

 

نقد و بررسی سریال Monsieur Spade موسیو اسپید

نقد و بررسی سریال موسیو اسپید

فرانک و فونتانا فیلمنامه ای هوشمندانه و ظریف می سازند که ریتم های رمان همت را بدون احساس تقلیدی رنگ پریده بازتاب می دهد – به ویژه وقتی صحبت از پر کردن دهان اسپید با دیالوگ های پژمرده و ادبی باشد. (“شما مثل اعلامیه ای به نظر می رسید که کسی از هواپیما بیرون انداخته است“، او در اواخر سریال این را در صورت یک انقلابی جوان می کوبد.) فرانک که کارگردانی هم می کند، از فضاهای روستایی فرانسوی استفاده زیبایی می کند و از درختان و دشت های حومه شهر استفاده می کند. لحظه های توأمان آرامش و وحشی گری.

در این شش قسمت فشرده و پر محتوا، لایه هایی از رمز و راز را می بینیم که به روش های نامتقارن آشکار می شوند، زیرا ظهور دوباره فیلیپ و قتل راهبه ها، جستجوی بزرگ تری را برای پسر جوانی باز می کند که توانایی های اسرارآمیزش می تواند پایان جهان (یا نجات آن) باشد. (بسته به اینکه از کدام شخص علاقه مند بپرسید). در ماهی که فصل عالی دیگری از سریال «True Detective» را نیز شاهد هستیم، باید خدا را شکر کنیم که چشمانمان به یک سریال جنایی فوق العاده دیگر روشن می شود.

همانطور که دامنه نمایش گسترش می یابد، شخصیت های رنگارنگ آن نیز افزایش می یابند، که هر کدام سم را در زوایای جدید و جالبی به چالش می کشند. ترزا (کارا بوسوم) دختر 15 ساله ای است که او وظیفه محافظتش را بر عهده دارد، کسی که توانایی خود را برای تحقیق و استنتاج کشف می کند. پاتریس میشاد (دنیس منوچه)، رئیس پلیس بدبینی است که به عنوان نوعی شخصیت لسترید برای سم عمل می کند. یک جفت بریتانیایی عجیب و غریب و بسیار مشکوک (متیو ریش و ربکا روت) را داریم که به همسایگی او نقل مکان می کنند و یک دامپزشک مبتلا به PTSD (استنلی وبر) با ارتباط با آن پسر. این موارد را به نیروهای سیاسی و مذهبی مختلفی که پیدا می شوند و برخی از صحنه های شگفت انگیز که فاکتور شگفت انگیز سریال را به طور قابل توجهی افزایش می دهد، اضافه کنید.

 

بررسی نقش کلایو اوون در سریال موسیو اسپید

همه چیز در پایان روز به کلایو اوون متکی است، یک ستاره سینما که در دوران اوج خود هرگز واقعاً آنقدر که سزاوارش بود مورد توجه قرار نگرفت. در دهه 2000، او با آرواره های تراشیده و دندان های محکمش غیرقابل توقف بود. او می توانست جیمز باند باشد اگر فرصتی برای ادامه نقش های دیگر را رد نمی کرد. اما همیشه احساس می کردم که فیلم «Shoot ‘Em Up» در سال 2007، یک فیلم کمدی اکشن که کارتونی بودن آن بسیار جلوتر از زمان خود بود، ستاره اش را قلاب کرد و او هرگز واقعاً از آن خلاص نشد. سریال Monsieur Spade به عنوان یک رستگاری برای هر دو، یعنی هم سم اسپید و هم کلایو اوون عمل می کند: مسن تر، ژولیده تر، اما نه کندتر یا کم زورتر. او بیش از نگاه های اجمالی اجتناب ناپذیر بوگی، نگاه خود را به اسپید با شدت نگاه و چشم های پولادین کلینت ایستوود و کاریزمای آرام  و با وقار ویلیام هرت القا می کند و این بی تحرکی کلید چیزی است که موسیو اسپید را بسیار متقاعدکننده و غم انگیز می کند.

 

در سریال درخشان موسیو اسپید AMC، حتی کارآگاه ها هم جان سخت هستند

ریتم فریبنده و شوخ طبعی «Monsieur Spade» بلوغی دارد که در عصری که بسیاری از سریال ها از رفتار با مخاطبان خود مانند بزرگسالان امتناع می کنند، احساس طراوت را القا می کند. این سریال در دستان فرانک و فونتانا، سم اسپید را به شخصیتی از تراژدی بزرگ تبدیل می کند – مردی که متقاعد شده است بهترین روزهایش را پشت سر گذاشته، اما با این وجود در دنیایی که به طور فزاینده ای از آن خالی است، به دنبال هدف می گردد. این به فضای اروپایی سریال نیز سرایت پیدا می کند و به مکانی تبدیل می شود برای کمدی غریب گونه (تسلط مبهم اسپید به فرانسوی هم به ابزاری استراتژیک و هم به دریچه ای برای تمسخر تبدیل می شود) و هم راهی برای کشف زخم های جنگ جهانی دوم باز می کند.

علاقمندان می توانند جهت دانلود سریال Monsieur Spade با زیرنویس فارسی و بدون سانسور به سایت انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آن لذت ببرند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید