نقد و بررسی فیلم Mothers’ Instinct غریزه مادران

توسط ErfaNEP

معرفی فیلم Mothers’ Instinct

چمن های یک دست و اتومبیل های درخشان دهه 1960، تاریکی را که در زیر نمای آفتابی آن دوره فرو می رود، دفع می کنند. این منظره رویایی خانگی با ترکیبی غنی، محیط فریبنده ای برای فیلم غریزه مادران است، یک فیلم مهیج روان شناختی که لایه های پیوند دو زن خانه دار همسایه را جدا می کند تا خزش موذیانه پارانویا، احساس گناه و وسواس را آشکار کند. هنگامی که یک تراژدی وحشتناک برای یکی از فرزندانشان رخ می دهد، آلیس (جسیکا چستین) و سلین (آن هاتاوی) که زمانی جدانشدنی بودند، متوجه می شوند که اتحاد خواهرانه آنها تبدیل به چیزی فاسد و شیطانی می شود. با غم و اندوهی که سلین را فرا می گیرد، دلبستگی نگران کننده با پسر آلیس ریشه می گیرد و باعث می شود که هر دو طرف به سمت غرایز مخرب مادری فرو روند. این نزول زیبا در هیستری حومه شهر، دو بازیگر سنگین وزن را در بی تفاوت ترین و در عین حال ظریف ترین حالتشان به نمایش می گذارد. چستین و هاتاوی در این فیلم مستر کلاس های آسیب پذیری را ارائه می کنند که به شیدایی تبدیل می شود و فضای پرتنش مادرانی را که با درد و رنج از هم جدا شده اند، نشان می دهد. ارتباط آنها از گرمی به بی اعتمادی محتاطانه و در نهایت به شکستگی هذیان انگیز سلامت عقل، منتقل می شود.

 

نقد و بررسی فیلم Mothers’ Instinct غریزه مادران

درآمدی بر داستان فیلم سینمایی غریزه مادران

فیلم غریزه مادران زندگی دو همسایه  و آلیس و سلین را در پی یک تراژدی غیرقابل تصور ترسیم می کند. زمانی که پسر جوان سلین، مکس، به سرنوشتی وحشتناک در مقابل چشمان آلیس دچار می شود، زندگی آرمانی آنها به عنوان مادران فداکار و خانه دار در حومه  شهر بکر دهه 1960 به هم می خورد. همانطور که سلین به اعماق غم فرو می رود، عنصری موذیانه ریشه می گیرد. چیزی که زمانی یک پیوند محبت آمیز بود به پارانویا و بی اعتمادی تبدیل می شود و سلین داغدیده ظاهراً آلیس را به خاطر شکستش در مداخله در تصادف مکس سرزنش می کند. وضعیت روانی سلین به طور فزاینده ای نامنظم می شود، رفتار او در قبال پسر آلیس، تئو، رنگ های ناراحت کننده ای از وسواس به خود می گیرد.  به نوبه خود، آلیس متوجه می شود که در روان خود به دلیل احساس گناه، اضطراب و غرایز بیش از حد محافظتی جاری می شود. رابطه ای در زمان ایده آل بودن با سلین هنوز شکننده بود، به یک فشار سمی از سوء ظن و اتهام تبدیل می شود. تلاش های ناامیدانه آلیس برای متقاعد کردن شوهرش به وضعیت بی ثبات کننده روانی سلین، رد می شود و بذر تردید را روی تسلط او بر واقعیت می پاشد. غریزه محافظتی یک مادر غمگین تا کجا ممکن است گسترش یابد؟ آماده باشید برای فرو رفتن در اعماقِ سایه دار ذهن مادری که از نقطه شکست عبور کرده است.

 

نقد و بررسی فیلم Mothers’ Instinct غریزه مادران

نقد و بررسی فنی فیلم Mothers Instinct

فیلم غریزه مادران برای تشدید نزول خود به کینه توزی مادرانه و از هم گسیختگی روانی، از مهارت فنی بهره می برد. از دریچه تصاویر ساخته شده به دست هنرمندانه بنویت دلوم، فیلمبرداری که به کارگردان تبدیل شده، حومه شهر به ظاهر سعادتمند در دهه 1960، هاله ای از ترسی خزنده به خود می گیرد و چمن های آفتاب زده و پالت های رنگی، جریان های زیرین شومی را که در زیبایی شناسی بکر فیلم فرو می روند، دفع می کنند. فیلمبرداری استادانه دلوم دارای نشانه های آثار مشهور او در فیلمبرداری فیلم هایی مانند The Theory of Everything و Lawless هستند. نماهای دقیق ساخته شده از زوایای دور و کادربندی هدفمند برای برهم زدن آرامش ظاهری استفاده می شوند. نفوذ ظریف سایه و فضاهای منفی، یک تاریکی فراگیر را نشان می دهند که پیوند گسسته ی آلیس و سلین را نشان می دهد. طراحی مجلل تولید توسط راسل بارنز، بیننده را با اصالتی خیره کننده در تجسم های دوره ای غوطه ور می کند. از دکور منسجم خانه های همسایه ها گرفته تا استایل بی عیب و نقص شخصیت ها، این فیلم از هیچ جزئیاتی در انتقال ما به این منطقه ی به ظاهر آرام در حومه  ی شهر دریغ نمی کند.

 

بررسی شخصیت ها و بازیگران فیلم غریزه مادران

در هسته فیلم Mothers Instinct دو اجرای بی نظیر از جسیکا چستین و آن هاتاوی خودنمایی می کنند. به عنوان آلیس و سلین که زمانی جدایی ناپذیر بوده اند، این بازیگران زنِ موفق، به عمیق ترین غرایز و شکنندگی هایی که روان مادران را می پوشاند، دست درازی می کنند. چستین و هاتاوی از صحنه های اولیه، رابطه و صمیمیت بی دردسری را تراوش می کنند که گسستگی نهایی آن ها را بیش از پیش عفونی جلوه می دهد. همانطور که وضعیت روانی سلین به طور فزاینده ای ضعیف می شود، هاتاوی از حضور فیزیکی خود برای انتقال طیفی از احساسات گیج کننده استفاده می کند. حرکات تکان دهنده کودکانه ی ناشی از غم به لحظات جدایی نگران کننده تبدیل می شود، نگاه خالی او حاکی از تکانه های تیره تری است که در زیر سطح غم جوانه می زنند. این یک کلاس استادانه در هیستری درونی است که به سمت یک طغیان فاجعه آمیز در حرکت است. از آن سو تجسم چستین از وحشت فزاینده آلیس از بی ثباتی سلین و دلبستگی او به فرزندش واقعاً حس می شود. نیاز مبرم به محافظت از پسرش از طریق شدت برآمدگی رگ پیشانی چستین بیش از حد ما را جذب می کند. تعهد او به نقش آلیس، بیانگر اضطرابی است که واقعاً دلخراش است.

 

بررسی آسیب های روانشناختی در فیلم سینمایی Mothers’ Instinct

در زیر نمای بی عیب و نقص حومه شهر در دهه 1960، فیلم غریزه مادران تاریک ترین خطوط روح محافظ دو مادر را به نمایش می گذارد. آنچه که به عنوان تصویری سوزناک از تلفات غمبار و اندوه بر دو مادر خانه دار آغاز می شود، به اتهام زنی و سرکوب های ذاتی موجودیت آنها بدل می شود. این فیلم در ابتدایی ترین سطح خود، نحوه جهش غریزه پرورش یک مادر را در زمانی که از نقطه شکست عبور می کند، به چیزی بیمارگونه تبدیل می کند. ناراحتی سلین از مرگ پسرش، انتقال انرژی های مادرانه به فرزند آلیس را تسریع می کند و وسواسی خزنده را برمی انگیزد. احساس گناه بیش از حدِ خود آلیس نیز به پارانویا تبدیل می شود. در شرح وقایع این دوئل های روان شناختی، فیلم به طور ماهرانه ای به آسیب پذیری های سلامت روانی اشاره می کند که در زیر روکش های داخلی آن دوران می جوشند. فشار خفه کننده برای زنان برای حفظ نقش خانه داری، غافل شدن شوهران نسبت به روان شکسته همسرانشان، همه و همه به طور تصاعدی نزاع درونی ناشی از آسیب های روانی را ترکیب می کنند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید