نقد و بررسی فیلم ترسناک Night Swim شنای شبانه 2024

معرفی فیلم Night Swim

درست زمانی که فکر می کنید زدن به دل به آب بی خطر است، همان اوایل سال 2024 سینمایی شنای شبانه را می بینید و دیگر آن احساس لطیف را به آب و شنا ندارید و نخواهید داشت. فیلم شنای شبانه همان نقطه ای را در تقویم اشغال می کند که فیلم M3GAN یک سال پیش از آن اشغال کرده بود و در حالی که هیچ چیز نمی تواند به اوج یا اهمیت فرهنگی آن فیلم برسد، به نظر می رسد همه از فرضیه فوق العاده احمقانه و البته جشورانه ای که در این فیلم ثبت شده کاملاً آگاه هستند. این سینمایی ترسناک در مورد یک استخر است که مردم را می خورد.

 

غول های ژانر وحشت به جان یک فیلم دیگر افتاده اند

تهیه کنندگان فیلم جیسون بلوم و جیمز وان، هر دو از غول های دنیای وحشت، یک بار دیگر نشان می دهند که می دانند چگونه تماشاگران را به وحشت بیاندازند و در عین حال حس شوخ طبعی خود را حفظ کنند. قبلاً دیده بودیم که اجسام بی جان برای ایجاد هیجان و ترس به شکل «لاستیک» (درباره یک قتل) و «پارچه» (درباره لباس آدمکشی) جان گرفته و به انسان بدل شده اند. اما چرا استخر؟ منبعی که آنقدر آرامش بخش و مجلل به نظر می رسد؟ ایده بیرون کشیدن وحشت از استخر برای افرادی که به دنبال آغوش آرامش بخش آن هستند، حاویِ یک پیچ و تاب الهام بخش و البته وحشتناک است.

 

پیش درآمدی بر فیلم ترسناک شنای شبانه

این واقعیت که استخر مورد بحث بسیار ملایم است نیز درون مایه ی خوبی برای فیلم ترسناک است اما این یکی، یک هیولا امروزی با سرسره و تونل و غیره که در شهرهای آبی می بینیم، نیست. این یک حفره بتنی زمخت و مستطیل شکل در دل زمین است، نوعی از استخر که همه ی ما با آن آشنا هستیم.

برایس مک گوایر، نویسنده و کارگردان فیلم، با مفاهیمی از شیاطین باستانی و سیری ناپذیری که در زیر سطح ساده ی حومه شهر کمین کرده است، داستان کوتاهی را که با راد بلک هرست ساخته بود را در اولین فیلم خود یعنی همین فیلم گسترش داده است. نه آن که بگوییم این یک ایده بدیع است؛ این چیزها مال استفن کینگ و دیوید لینچ است. اما مک گوایر کشش کافی را در سطح بالا ایجاد می کند و از طراحی صدا و زوایای دوربین برای ایجاد یک حالت آرام اما ناراحت کننده استفاده می کند.

 

بررسی خط داستان فیلم Night Swim

یک فلش بک به سال 1992 نشان می دهد که یک دختر با موی دُم موشی، زمانی که در شب دست دراز می کند تا یک قایق اسباب بازی را از آب بگیرد، در کنار استخر بلعیده می شود. بعد از آن برش به امروز بر می گردیم، زیرا یک خانواده در شرف نقل مکان به همان خانه با استخری است که به دلیل چندین دهه بی توجهی در حال فروپاشی است. در اوایل، مک گوایر با تصاویر و بازتاب های وارونه، از جمله تصویر درخشان ابرها و آسمان آبی که بر روی پوشش پر از برگ استخر می درخشد، انتخاب های قابل توجهی انجام می دهد. به نظر می رسد که او می گوید این مکان ممکن است جذاب و گرم و پذیرا به نظر برسد، اما غیر قابل اعتماد است. صدای غرغر ثابت، ریتم ناراحت کننده ای را در فیلم ایجاد می کند و غژ و غژ های تخته غواصی، بیم دهنده از خطرات بعدی است.

خانواده والر در ابتدا پاکسازی را دلهره آور و خسته کننده می دانند، اما به ثبات و بهبودی ای که امیدوارند این خانه ی خارج از شهر برایشان به ارمغان بیاورد نیز خوش بین هستند. ری والر (وایت راسل) بازیکن سابق لیگ برتر بیسبال است که تشخیص بیماری مولتیپل اسکلروز او را مجبور کرده است که از بازی ای که مدت ها برایش جان کنده کناره گیری کند. همسرش، ایو (کری کاندون، نامزد اسکار برای فیلم The Banshees of Inisherin)، پس از سال ها و با انتقال خانواده از شهری به شهر دیگر، مشتاقانه منتظر است که ریشه های خود را پس بگیرد. دختر نوجوان ایزی (آملی هوفرل) با حفظ نگرش خونسردانه اش حال و روز بهتری دارد، اما برادر کوچکتر الیوت (گاوین وارن) یک بچه خجالتی بوده و آنقدر موفق نبوده است.

 

استخر فیلم شنای شبانه مثل استخرهایی که می شناسید نیست

دیدن استخر مذکور یک حس نویدبخش را برای همه آنها به ارمغان آورده: آبی شفابخش، انحرافات بعد از ظهر والدین، یک زندگی اجتماعی و لحظاتی آرام زیر ستاره ها. مک گوایر اغلب ما را با استفاده از پرسپکتیو تحریف شده زیر آب در معرض تماشای خطر قرار می دهد و این عمل او برای مدتی در فیلم شنای شبانه کار می کند. اما در نهایت او به شدت به کلیشه ی ایجاد ترس ناگهانی و همچنین دویدن از سر وحشت تکیه می کند به عنوان مثال شخصی در داخل استخر فکر می کند کسی را می بیند که روی لبه ایستاده و او را تماشا می کند، اما کسی آنجا نیست. و پس از آن که فیلم شنای شبانه از مسیر روایی خود برای توضیح آنچه که واقعاً در حال رخ دادن است خارج می شود، دیگر هیجان داستان از بین می رود و فیلم به یک فیلم معمولی ترسناک بدل می شود.

با این حال، افشای موجودیتی که باعث این همه وحشت شده است، خنده دار و مضحکاست و من تصمیم گرفته ام که فرض کنم هدف مک گوایر همان بوده است. سینمایی شنای شبانه همچنین دارای لحظاتی سرگرم کننده با وجود نقش های فرعی و کوچکی مثل نانسی لنهان در نقش مشاور املاک مینه سوتا است که خانه را به خانواده می فروشد و یا بن سینکلر به عنوان تکنسین استخر عجیب و غریب در فیلم ظاهر می شود. راسل به وضوح می داند که در چه فیلمی بازی می کند، همان طور که برخی از فیلم هایی که از او دیدیم در مواجهه با شرایط شدید اما پوچ، بی گناه و جدی جلوه می کند.

علاقمندان می توانند جهت دانلود فیلم Night Swim بدون سانسور به وب سایت انیمه لیست، مرجع دانلود سریال، انیمه و فیلم مراجعه کرده و از تماشای آن با زیرنویس فارسی لذت ببرند.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)