نقد و بررسی فیلم No Country for Old Men جایی برای پیرمردها نیست

توسط Alireza

معرفی فیلم No Country for Old Men – برنده چندین اسکار

فیلم جایی برای پیرمردها نیست از برادران کوئن اولین تجربه من از مواجهه با یک فیلم عالی در قرن جدید بود که باید آن را گرامی بدارم و تحسین کنم. وقتی برای اولین بار در سال 2008 آن را تماشا کردم، انتظار داشتم چیزی به همان خوبی که دیگران می گویند، ببینم، اما کاملاً مجذوب این درام تعقیب و گریز هیجان انگیز اما قانع کننده و شاهکار شدم. من به سادگی از این که فیلم چگونه عناصر ژانریِ خود را به طرزی ماهرانه دستکاری و زیر و رو می کند، انگشت به دهان مانده بودم. بعد از تمام شدن فیلم، کاملاً به عظمت آن متقاعد شدم و وقتی چهار جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برد، هیجان زده تر نیز شدم.

 

نقد و بررسی فیلم No Country for Old Men جایی برای پیرمردها نیست

زمانه عوض شده و دیگر جایی برای پیرمردها نیست

مانند بسیاری از فیلم های بزرگ، فیلم لحن کلی خود را درست از همان صحنه آغازین ایجاد می کند. با نمایش مجموعه ای از تصاویر بیابانی و بی ثبات، روایت دمدمیِ اد تام بل (تامی لی جونز)، یک کلانتر قدیمی تگزاسی را می شنویم که نمی تواند نسبت به روزهای خوب گذشته حس نوستالژی نداشته باشد و از داستانی می گوید که گیج و دلهره آور است. او از حاکمیت بی معنی خشونت در دنیای جدید می گوید. او برخورد آزاردهنده اش با پسری را به یاد می آورد که وقتی می خواسته به خاطر قتل وحشیانه دختر ۱۴ ساله ای که اتفاقاً دوست دخترش بوده اعدام شود، پشیمان نبوده و آن قتل را دوست داشته است. همگام با راوی گریِ او مشاهده می کنید که یک قاتل مرموز در فیلم وجود دارد که به طور رندوم و تصادفی، خشونت پر از خونسردیِ خود را در هر قدمی که بر می دارد اعمال می کند و ما از صدای بل احساس انزجار می کنیم و او آشکارا گیج بودن خود را در مورد این مرد شیطانی بیان می کند و از او می شنویم که «قدیم ها اینطور نبود».

 

نقد و بررسی فیلم No Country for Old Men جایی برای پیرمردها نیست

یکی از بهترین اشرار تاریخ سینما را در فیلم No Country for Old Men خواهید دید

قاتل مورد نظر، آنتون چیگور (خاویر باردم) است که آلت قتاله ی او به اندازه مدل مویش عجیب است. او معمولاً یک تپانچه هوای متصل به کپسول هوای فشرده حمل می کند؛ هر وقت که این قاتل به فردی نزدیک می شود، تا مغز استخوان هایتان یخ می زند. او با لبخندی مؤدبانه اما وحشتناک می گوید: «لطفاً از ماشین بیا بیرون» و بعد از اینکه تپانچه بادی خود را درست روی پیشانی مرد بدبخت می گذارد، مرگ را به قربانی تصادفی خود تقدیم می کند.

 

نقد و بررسی فیلم No Country for Old Men جایی برای پیرمردها نیست

شکارچی ای که به شکار تبدیل می شود

قسمت اول فیلم عمدتاً در مورد این است که چگونه لولین ماس (جاش برولین)، یک جوشکار سابق و یک کهنه سرباز جنگ ویتنام، با چیگور و چند جنایتکار خطرناک دیگر دچار مشکل می شود. او یک روز در بیابان خارج از شهر کوچکش مشغول شکار است که اتفاقی با مکانی روبرو می شود که در آن یک معامله مواد مخدر به دلایل نامعلومی به طرز وحشتناکی به هم خورده است. همه در صحنه به جز یک مرد مکزیکی به شدت مجروح، جانشان را از دست داده اند. پس از جستجوی دقیق در اطراف این صحنه جنایت، ماس در نهایت مرد مرده دیگری را با یک کیف پر از پول پیدا می کند. ماس تصمیم می گیرد به جای تماس با پلیس، پول را برای خود و همسرش کارلا جین (کلی مک دونالد) بردارد، اما پس از آن به دلیل دل رحمیِ احمقانه خود در معرض خطر جدی قرار می گیرد، تعقیب و گریز او و قاتل بی رحم داستان که توسط قاچاقچیان برای ردیابی پول استخدام شده، شروع می شود.

 

فیلم No Country for Old Men را باید در سکوت تماشا کنید

درست قبل از تماشای فیلم، به من و سایر مخاطبان اطرافم گفته شد که باید خیلی ساکت باشیم تا جلوه های صوتی دقیق فیلم را درک کنیم و این برای من واقعاً تجربه جالبی بود و متوجه جزئیات ظریف صوتی بیشتری در فیلم شدم. صدای وزش باد در هوا به طور مداوم در موسیقی متن در طول فیلم شنیده می شود و این به فضای تیره و تاریکی که به وضوح توسط راجر دیکینزِ فیلمبردار بر روی پرده تثبیت شده است، تیرگی و تنهایی بیشتری می بخشد. هر چه بیشتر به آن صدای بوق دستگاه ردیاب چیگور توجه می کردم، بیشتر از استفاده ماهرانه ‏ی آن در فیلم قدردان بودم.

 

بررسی عوامل و شخصیت های فیلم سینمایی جایی برای پیرمردها نیست

این فیلم بر اساس رمانی به همین نام اثر کورمک مک کارتی، رمان نویس بزرگ آمریکایی که با شرایط تاریک و بی رحم انسانی غریبه نیست، ساخته شده است. رمان وسترن وحشتناک او یعنی مریدین خونین عمدتاً توسط یک شخصیت وحشی هدایت می شود که به اندازه چیگور شیطان و ترسناک است و بسیاری از لحظات وحشیانه آن با آنچه در فیلم به تصویر کشیده شده است، فاصله زیادی ندارد.

چیگور که در این فیلم به عنوان «رسولِ واقعی و زنده ی نابودی» شناخته می شود، یکی از فراموش نشدنی ترین شرورهای تاریخ سینماست و خاویر باردم به شایستگی جایزه اسکار را برای بازی در این فیلم دریافت کرده است. از آنجایی که چیگور قاطعانه و بی رحمانه اصول عجیب خود را در میان هرج و مرج پیش می برد، از قضا به قابل اعتمادترین موجود داستان تبدیل می شود و این او را گاهی به طرز عجیبی خنده دار می کند. در نهایت معلوم می شود که او اصلاً بالاتر از همه چیز نیست و بر همین اساس در پایان صحنه پایانی او در فیلم به یک کمدی تلخ و شیرینِ غنی می رسیم.

این فیلم همچنین به برخی دیگر از شخصیت های اصلی داستان اهمیت می دهد. در حالی که وودی هارلسون نقش مکمل پر زرق و برق خود را دارد، گرت دیلاهانت به عنوان یکی از معاونان بل، طنز جالبی ارائه می دهد و تس هارپر برای مدت کوتاهی به عنوان همسر دلسوز بل ظاهر می شود. به عنوان همسر وفادار ماس، کلی مک دونالد زمانی که شخصیت او با لحظه ای اجتناب ناپذیر در پایان کار روبرو می شود و فیلم کمی به شخصیت او ترحم نشان می دهد، بسیار تحسین برانگیز است.

علاقمندان می توانند جهت دانلود فیلم جایی برای پیرمردها نیست به وب سایت انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آن بدون سانسور با زیرنویس فارسی لذت ببرند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید