نقد و بررسی فیلم One Life یک زندگی 2023

معرفی فیلم One Life یک زندگی 2023 با هنرمندی آنتونی هاپکینز

عجیب به نظر می رسد که بازیگری با اعتبار و تحسین شده، مثل آنتونی هاپکینز در اواخر دوران حرفه ای خود به کامبک نیاز داشته باشد، اما چند سالی بود که برنده اسکار در چرخه ای از نقش ها در سینمایی هایی که بخشی از فرانچایز ها یا فیلم های هیجان انگیز سبک، گیر کرده بود. هاپکینز در آستانه ی از دست دادن اعتبار خود بود اما در عرض یک سال او برای فیلم The Two Popes نامزد اسکار شد و برای فیلم The Father (اولین فیلم مورد توجه او در آکادمی، بعد از سال 1998) برنده اسکار شد و این مورد در حالی که تمایل او به فیلم های درجه دو را کاملاً مهار نکرد او را به مسیر درست بازگرداند و اکنون، یک بازی عالی دیگر در یک فیلم درام جنگی یعنی فیلم One Life به نمایش گذاشته است. این فیلم ممکن است در برخی مواقع بیشتر شبیه یک درام تلویزیونی با برخی مستند ها و فیلم سازی ها از شبکه ی بی بی سی باشد، اما با احساساتی فوق العاده پیش می رود.

 

درآمدی بر داستان فیلم سینمایی یک زندگی 2023

این داستان شجاعت نیکلاس وینتون است، یک دلال سهام که با نزدیک شدن اروپا به آغاز جنگ جهانی دوم، نیاز به انجام کاری را در خود حس می کند. او در سال 1938، علی رغم هشدارهای مادر خوش نیتش، به پراگ می رود و بلافاصله از وضعیتی که بسیاری از پناهجویان جوان در آن هستند وحشت زده می شود و با خود فکر می کند که به احتمال زیاد از زمستان جان سالم به در نمی برند. نقشه او برای نجات آنها توسط کسانی آن سختی ها را کشیده اند مسخره به نظر می آید اما او مصمم است و به لندن باز می گردد و با کمک مادر سرسخت خود، شروع به جمع آوری ویزا و پیدا کردن خانه برای آن ها می کند.

 

نقد و بررسی فیلم One Life

در فیلم وان لایف می بینیم که کارهای او از طریق فلش بک پخش می شوند، وینتون پرونده ها و اوراقی را که مدت هاست احتکار می کرده، مرتب می کند و همین کار باعث ناراحتی همسرش شده است. او با بازی جانی فلین در جوانی، مردی است که نیازی غیرقابل توقف به کمک کردن دارد و به عنوان خودِ مسن ترش، با بازی هاپکینز، مردی است که هرگز به اندازه کافی به کسی کمک نکرده است. خجالت زده به خاطر کارهایی که انجام نداده است، یاد گرفته که تقریباً فکر آن ها را دفن کند و به خود گفته که هرکسی جای او بود، همین طور عمل می کرد و فکر کردن بیش از حد در مورد آن باعث می شود که آینده را از دست بدهد.

این فیلم یک رفت و برگشت در زمان است، اما در صحنه های اواخر دهه 30، جیمز هاوز، کارگردانی که بیشتر در عرصه ی تلویزیون کار کرده اغلب تلاش می کند فیلمش را از لحاظ بصری از بسیاری از درام های جنگ جهانی دوم که قبلاً ساخته شده اند متمایز کند و به ریشه هایی که در تلویزیون داشته، بازگردد. فلین با کمک رومولا گارای پولادین در پراگ و هلنا بونهام-کارتر سرسخت به عنوان مادرش در لندن یک حلال مشکل وسواسی متقاعد کننده را به تصویر می کشد. اما وقتی صحنه های اواخر دهه 80 کم کم در مرکزیت فیلم قرار می گیرند، فیلم پایه های اصلی تری پیدا می کند و واقعیت های زندگی با سنگینی انجام کارهای زیاد را بررسی می کند و در عین حال آن کار ها را بسیار ناچیز می داند.

 

بهترین لحظه ی فیلم سینمایی One Life محصول سال 2023

دستاورد تاریخی وینتون برای سال ها پنهان نگه داشته شده و در یک کیف چرمی در خانه اش دفن شده بوده و در حالی که او به آرامی تلاش می کند راهی برای به اشتراک گذاشتن اسنادی بیابد که جزئیات کارهای او را به اشتراک بگذارد، زندگی و درک او از خودش شروع به تغییر می کنند. در این صحنه های آخر، وقتی وینتون با خوبی های ذاتی اش روبرو می شود و به سنگینی کاری که انجام داده است پی می برد، فیلم واقعاً اوج می گیرد. لحظات کلیدی در ضبط برنامه ی That’s Life بی بی سی رخ می دهد، نمایشی که همسرش به آن می خندد اما چیزی در احساسات بی شرمانه اش وجود دارد که ناگهان شروع به تأثیرگذاری می کند و مانند هاپکینز اثرش را در ما باقی می گذارد. این داستان مردی است که هرگز خود را به اندازه کافی خوب نمی داند ولی در نهایت متوجه می شود که از بسیاری از ما بهتر است.

 

فیلم یک زندگی، قدردانی کوچکی نسبت به بزرگی شخصیت اصلی داستان آن است

سینمایی One Life، یک فیلم درام بیوگرافی محصول سال ۲۰۲۳ به کارگردانی جیمز هاوز است. این فیلم بر اساس داستان واقعی بشردوست بریتانیایی سر نیکلاس وینتون است که در آن، او به تلاش‌های گذشته‌اش برای کمک به گروه‌هایی از کودکان یهودی در چکسلواکی تحت اشغال آلمان نازی برای مخفی شدن و فرار در سال‌های 1938-1939، درست قبل از آغاز جنگ جهانی دوم، می پردازد. در این فیلم آنتونی هاپکینز و جانی فلین در نقش سر نیکلاس (پیری و جوانی) به ایفای نقش می پردازند و لنا اولین، رومولا گارای، الکس شارپ، جاناتان پرایس و هلنا بونهام کارتر نقش های فرعی را ایفا می کنند. واضح است که این پیام که تاریخ می توانست از مردان شجاع بیشتری مانند نیکلاس وینتون و روایت داستان آنها در فیلم و سریال و نمایش ها استفاده کند، پیامی غیرقابل انکار است، اما هر فیلم چیزی فراتر از موضوع آن است. فیلم One Life به گونه ای ساده ارائه می شود که حتی داستان پررنگ تر آن نیز این احساس را القا نمی کند که خطرات واقعی در آن داستان واقعی وجود دارد. هلنا بونهام کارتر در نقش مادر وینتون هر کاری که می تواند انجام می دهد تا کمی حقیقت را به فلش بک ها اضافه کند، اما آن گونه که باید و سزاوار آن مرد بوده به داستان پرداخته نشده است. این فیلم فاقد این فوریت است که مطمئناً باید هر روزی که این گونه افراد برای نجات جانها تصمیم می گیرند با مخاطراتی روبرو شوند. آنها قهرمانان قانونی هستند که سزاوار توجه همه در جهان هستند. آنها لایق فیلم های بهتری هستند.

Related posts

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)

نقد و بررسی فیلم The Bikeriders موتورسواران با بازی تام هاردی