نقد و بررسی انیمه Onmyouji اونمیوجی (جن گیر)

توسط Alireza

سیر و پیدایش انیمه Onmyouji

«اونمیوجی» یک سری از داستان های کوتاه و رمان های تاریخی تخیلی به قلم نویسنده ژاپنی باکو یومه‌ماکورا (Baku Yumemakura) می باشد که داستان یک نسخه تخیلی سازی شده از شخصیت اونمیوجی دوره هیآن (Heian Period)، آبه نو سیمی (Abe no Seimei) است؛ که منظور از اونمیوجی کسی است که استاد کیهان شناسی سنتی ژاپنی یعنی اونمیودو (Onmyodo) می باشد. بیشتر این سری ها در اصل به عنوان داستان های کوتاه مجزا منتشر شده بودند که اولین آن ها که در ابتدا تنها «اونمیوجی» نام داشت در چاپ سپتامبر 1986 مجله انتشارات بونگیشونجو (Bungeishunju) به نام «تمام خواندنی ها» (All Yomimono) به انتشار رسیده بود. این داستان ها از آن موقع در انتشارات گوناگون بسیاری ظاهر شدند تا این که در نهایت در قالب مجموعه های متعدد بازنشر شدند. علاوه بر داستان های کوتاه، این سری همچنین رمان ها و کتاب های مصور (Picture Book) را شامل می شود. یک نسخه مانگا ساخت ریکو اوکانو (Reiko Okano) از 1993 تا 2005 در دست انتشار بود و دو جایزه اساسی برد (جایزه فرهنگی تزوکا اوسامو (Tezuka Osamu Cultural Prize) و جایزه سی‌اون (Seiun Award)) و یک قسمت دوم به نام Onmyōji: Tamatebako گرفت که از 2010 تا 2017 ادامه یافت.

نقد و بررسی انیمه Onmyouji اونمیوجی (جن گیر)

یک سریال مانگای دیگر به نام Onmyōji: Taki Yashahime به دست مونکو میتسوکی (Munku Mitsuki) نیز از 2012 تا 2015 در حال انتشار بود. داستان ها و رمان های اصلی همچنین منبع الهام نسخه های لایو اکشن بسیاری بودند: یک سریال درامای تلوزیونی ژاپنی در سال 2001 از شبکه NHK G پخش شد؛ و فیلم به کارگردانی یوجیرو تاکیتا (Yojiro Takita) از 2001 تا 2003 اکران شدند؛ دو فیلم تلوزیونی در 2015 و 2020 روی آنتن شبکه تی وی آساهی (TV Asahi) رفتند، یک فیلم لایو اکشن چینی به کارگردانی گونو جینگمینگ (Guo Jingming) در 2020 اکران شد و در نوامبر سال 2023 یک انیمیشن نت اورجینال (ONA) ساخت ماروی جک (Marvy Jack) از شبکه نتفلیکس (Netflix) موجود شد. یک بازی ویدیویی چینی که تا حدودی بر اساس این سری ها بود در سال 2018 در اختیار عموم قرار گرفت و خود الهام ساخت یک فیلم لایو اکشن چینی دیگر به نام استاد یینیانگ (he Yinyang Master) شد که لی ویران (Li Weiran) کارگردانی آن را بر عهده داشت و در سال 2021 منتشر شد. این فیلم همچنین بار ها در قالب نمایش تئاتر روی صحنه رفت.  

نقد و بررسی انیمه Onmyouji اونمیوجی (جن گیر)

چکیده داستان انیمه Onmyouji

در دوره هی‌آن، گروهی از مقامات به نام اونمیوجی با پدیده های فراطبیعی مقابله می کردند. حتی در بین این افراد خاص، آبه نو سیمی که فردی به دور از متعارفات است جایگاه به خصوصی دارد. مردم می گویند که او نواده یک شبح روباه قدرتمند است، و پرونده هایی که او بر عهده می گیرد معمولا از حالت عادی عجیب ترند. یک روز، مقام رسمی دربار میناموتو نو هیروماسا (Minamoto no Hiromasa)  وقتی که آشنایش اونو نو ناریهیرا (Ono no Narihira) در شب توسط یک گاری گاو بی سرنشین مجروح می شود با سیمی ملاقات می کند. بر خلاف اونمیوجی، هیروماسا مردی روراست و به درد بخور است که رفتار خشن دیگری را توهینی سخت و تلخ به خود می بیند. دو مرد با بی میلی بسیار همکاری می کنند تا گاری و شیطان (Oni) زنی که درونش نشسته است را نگه دارند، چرا که کسی که جانش در خطر است کسی نیست جز شخص امپراطور! حتی پس از حل شدن پرونده آن ها مجددا یکدیگر را ملاقات می کنند و دوستی ای ماوراطبیعی بین آن ها شکل می گیرد.

 

دیدگاه مخاطب

کتلین ملو (Cathlyn Melo) از سایت اپیک ستریم (Epic Stream) و کاربری دیگر به «تفکر برانگیز» بودن و «دلفریبی» انیمه اشاره کردند و بیان کردند که میزان تلاشی که در ساخت انیمه به کار رفته حتی از تیتراژ ها هم مشخص است. کتلین به آهنگ تیتراژ اول انیمه، «Kodoku no Saibo» اثر لینگ توسیته سیگوره (Ling Tosite Sigure) که همان باند راک ژاپنی ای است که آهنگ اول تویکو غول را خوانده اشاره کرد و گفت که توجهش را بسیار جلب کرده است. کاربر دیگر نیز اضافه کرد که انیمه سرعت لذت بخشی دارد؛ و نه آنقدر سریع است که نتوان دنبالش کرد و نه آنقدر کند است که حوصله آدم سر برود. او گفت که برای یک انیمه 13 قسمته، Onmyouji سر چیزی آنقدر عجله ندارد که به داستان اصلی لطمه وارد کند.  کیت سنچز (Kate Sánchez) نیز در دیدگاه خود از این انیمه می نویسد: «اونمیوجی از نظر بصری زیبا است. وقتی صحبت از طراحی شخصیت و انیمیشن باشد، درک سازندگان از این که شیاطین را باید خوفناک و در عین حال گیرا و جذاب کرد حرکتی ظریف، حرفه ای و ماهرانه ای در بخش پویانمایی می طلبد که بیننده را در دنیای رنگارنگ و جادویی گیر نگه می دارند. این دید به طراحی همچنین به خاطر ساختار سریال به عنوان یک سریال که هفته ای یک هیولا داشت خوب می نشیند. گرچه گمان کنم باید بگوییم هیولای قسمت، چون که تمامش را یکجا ارائه دادند».  «به علاوه، اونمیوجی به عنوان یک انیمه دو قسمته موفقیت آمیز عمل کرده است. به عنوان یک داستان ماوراطبیعی محشر عمل می کند، و در بخش تجسم شیاطین و نفرین هایش درجه یک است. در عین حال، یک کار قوی در باب دورانی که درش رخ داده است می باشد که طراحی شخصیت هایش لباس های ژاپنی تاریخی را در نظر می گیرد و آن ها را در یک نقاشی هنرمندانه لحاظ می کند؛ در عین این که آن را به اغراقی دلفریب و ماوراطبیعی مزین می کند.

تا حد زیادی شبیه به «Ooku: The Inner Chambers»، اونمیوجی ماهرانه از گذشته استفاده می کند تا مضامینی که در زمان حال مطرح هستند را بررسی کند و سبک پردازی زیبایی از گذشته را ارائه می دهد که مخاطب را از همان آول مجذوب خود می کند. موسیقی و ساز های سنتی ژاپنی را به این مجموعه اضافه کنید و متوجه می شوید که این سریال حقیقتا در هیچ کدام از بخش ها چیزی کم نگذاشته است. اونمیوجی یک پیشکس خارق العاده از انیمه نتفلیکس و استودیو میوی جک است. انیمیشن آن زیباست، روایت داستانش درجه یک است، و طبیعت ماورایی اش همگی ممتاز هستند. همه جذاب و چشم نواز هستند، همه چیز مخوف است؛ و این ترکیب معجونی است که هر کجای سال که باشید جواب می دهد».

اگر شما نیز به تماشای این اثر علاقه پیدا کرده اید از شما دعوت می شود جهت دانلود انیمه Onmyouji به سایت انیمه لیست مراجعه کنید.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید