نقد و بررسی سریال Orphan Black: Echoes یتیم سیاه: پژواک ها

معرفی سریال Orphan Black: Echoes

بیش از یک دهه از زمانی که طرفداران برای اولین بار مجذوب سریال علمی تخیلی پیچیده Orphan Black شدند می گذرد. آن سریال ما را با سارا منینگ آشنا کرد و متوجه شدیم که او یکی از چندین کلون ساخته شده توسط یک شرکت مخفی است. از طریق سارا، ما با گروهی درخشان از شخصیت ها آشنا شدیم که همگی توسط تاتیانا ماسلانی به تصویر کشیده می شدند که هر کدام را با عمق و بعدی خاص، زنده کرده بود. اکنون حدود سی سال بعد خود را در دنیای سریال یتیم سیاه: پژواک ها می یابیم. دانشمند کیرا منینگ، دختر جوانی که در قلب ماجراهای قبلی کلون قرار داشت، به یک محقق مشهور تبدیل شده است. پس از یک فقدان شخصی، او کار مادرش را دوباره باز می کند و به بررسی سوالات اخلاقی پیرامون شبیه سازی و تکثیر انسان می پردازد. لوسی را هم به داستان اضافه کنید که بدون خاطره یا حس هویت بیدار می شود. از طریق تحقیقات کیرا، متوجه می شویم که لوسی یک زن معمولی نیست، بلکه یک زن است که به تازگی از اسکن بافت خلق شده است. لوسی در حالی که سعی می کند حقیقت کیست و چیستی خود را کشف کند، یک متحد دور از ذهن پیدا می کند، نوجوانی سرکش که با اسرار خودش دست و پنجه نرم می کند. پژواک ها که در یک چشم انداز بصری خیره کننده در بوستونِ سال 2052 می گذرد، به کاوش در آنچه که ما را انسان می سازد در میان علم پیشرفته ادامه می دهد. اگرچه این فصل جدید در آشکار شدن خود تدریجی تر است، اما شخصیت های جدید و معماهای اخلاقی واضح را به میز می آورد و در عین حال چشم اندازی تازه از مضامین جاودانه این داستان ارائه می دهد.

 

درآمدی بر داستان سریال Orphan Black: Echoes

چند قسمت اول این فصل همگی به نوعی مقدمه محسوب می شوند. ما لوسی را ملاقات می کنیم که بیدار می شود بدون اینکه به یاد بیاورد که کیست یا چگونه به این مرکز رسیده است. از طریق سرنخ ها و برخوردها، او به آرامی شروع به جمع کردن اطلاعات می کند. به نظر می رسد که او با استفاده از فناوری جدید انقلابی، با کد ژنتیکی که از شخص دیگری گرفته شده، «چاپ» شده است. اما چه کسی؟ و چرا؟ کسانی که اتین کار را کرده اند، مشتاق ارائه پاسخ نیستند. ما همچنین به جولز نوجوان می پیوندیم که او با گذشته دردناک خود و دوری از خانواده ناتنی ثروتمندش دست و پنجه نرم می کند. وقتی مسیرهای او و لوسی به هم می رسند، برای کشف حقیقت یک اتحاد ناآرام تشکیل می دهند. کیرا که اکنون یک دانشمند مشهور است که برای کمک به پیوند بیماران از طریق روش های جدید ابتکاری کار می کند، وارد داستان می شود. با این حال، زندگی شخصی او در آشفتگی غرق است، با فوت همسرش مسائل حل نشده ی زیادی برای او باقی مانده است. مشخص شده است که او تحقیقات مشکوک دوران مادرش را دوباره مرور کرده است. در همین حال، پل داروس، میلیاردر، به طور علنی از پیشرفت در حالی که برنامه های خصوصی را دنبال می کند، حمایت می کند. علاقه او به کار کیرا زنگ خطر را به صدا در می آورد. همانطور که رابطه لوسی و جولز عمیق تر می شود، وحشت های سری اصلی با یک نور جدید و دلهره آور بازهم هویدا می شوند.

 

بررسی مضامین سریال یتیم سیاه: پژواک ها

چه چیزی یک نفر را واقعاً انسان می کند؟ این سؤال اصلی است که در سریال Orphan Black: Echoes بررسی شده است. مانند نمایش اصلی، این فصل نیز به مسائل پیچیده هویت، فردیت و مرزهای پیشرفت علمی می پردازد. این مجموعه در قلب خود به بررسی این موضوع می پردازد که چگونه افراد وقتی از خاطرات خالی می شوند و توسط اثر دیگری شکل می گیرند، احساس خود را حفظ می کنند. لوسی و جولز هر دو با احساس جدایی از گذشته خود دست و پنجه نرم می کنند. آن ها سرنخ هایی را درک می کنند که واقعاً چه کسانی هستند. این مضامین مستقیماً مضمون های فصل اول Orphan Black را منعکس می کنند. در آنجا سارا منینگ متوجه شد که او یکی از کلون های متعددی است که هر کدام شخصیت متمایز خود را دارند که بر اساس تجربیات زندگی شکل گرفته است. علیرغم DNA مشترک، آنها از تعریف به عنوان کپی خودداری می کنند. در عوض، هر کدام انسانیت و اراده آزاد را در درون خود می یابند.

 

بررسی شخصیت ها و بازیگران سریال Orphan Black: Echoes

کریستن ریتر و آماندا فیکس در نقش دو زن اسرارآمیز که در تلاش برای کشف هویت خود هستند، اجراهای جذابی ارائه می دهند. ریتر در نقش لوسی، ناراحتی ناشی از بیداری بدون خاطره را از طریق عبارات ظریف و زبان بدن ترسو منتقل می کند. چشم های او اغلب نگاهی ناامیدانه دارد و بی صدا از هر فرد جدیدی برای گرفتن سرنخ  درخواست می کند. با این حال، وقتی لوسی را هل می دهند، جرقه هایی از سرکشی آتشین نشان می دهد که قدرتی را در زیر شکنندگی او نشان می دهد. در مقابل، جولز را با ظاهری گوشه گیر و عصبانی به تصویر می کشد تا آسیب پذیری های خود را بپوشاند. جولز زهردار و متخاصم است و به دیگران جرأت می دهد تا از طریق سخنان کوتاه او را به چالش بکشند. با این حال، در لحظات ساکت تر، چیزی بی قرار و التماس کننده از چشمان رسای او بیرون می آید.

 

نقدی کوتاه بر سریال یتیم سیاه: پژواک ها

سریال Orphan Black: Echoes به سبک بصری قانع کننده ای که در نمایش اصلی تثبیت شده بود، وفادار می ماند. جان فاوست به عنوان کارگردان باز می گردد و عناصر به یاد ماندنی مانند رنگ های جسورانه و ترکیب های هنری را حفظ می کند. صحنه هایی که مایع صورتی یا خاطرات تکه تکه شده را در بر می گیرند، بدون بازخوانی لحظات گذشته، یادآور خاطرات هستند. مکان ها همچنین نمایش و جذابیت را با هم ترکیب می کنند، چه امکانات صنعتی یا خانه های دنج. شاید بزرگ ترین نقطه قوت این سری در پیشرفت های فنی تصویری است که مبتنی بر اصالت روزمره است. ترفندهای ظریف حاکی از پیشرفت، آن هم بدون رها کردن صمیمیت سری اصلی این سریال است. علاقمندان می توانند جهت دانلود سریال Orphan Black: Echoes به انیمه لیست مراجعه کرده و از تماشای آن لذت ببرند.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)