نقد و بررسی انیمه Pluto پلوتو

توسط Alireza

سیر و پیدایش انیمه Pluto

«پلوتو» یک سری مانگای ژاپنی نوشته شده و تصویرپردازی شده ناوکی اوراساوا (Naoki Urasawa) است. این اثر از سپتامبر 2003 تا آوریل 2009 در مجله مانگای سینن (Seinen) شوگاکوکان  (Shogakukan)به نام بیگ کمیک اورجینال (Big Comic Original) منتشر می شده و بخش های مجزایش در هشت جلد تانکوبون جمع آوری شده اند. این اثر بر اساس داستان آستروبوی (Astro Boy) اوسامو تزوکا (Osamu Tezuka)، به طور دقیق تر «عظیم ترین ربات روی زمین» (Chijō Saidai no Robotto) است و اسم شخصیت منفی اصلی آن روی آن گذاشته شده است. از تاکاشی ناگاساکی (Takashi Nagasaki) به عنوان همراه نویسنده یاد شده است. ماکوتو تزکا (Macoto Tezka)، پسر اوسامو تزوکا نیز روی سریال نظارت داشته است و تولیدات تزوکا (Tezuka Productions) هم در لیست مشارکان تولید این اثر لیست شده اند. این اثر در آمریکای شمالی به زبان انگلیسی با اسم «پلوتو: اوراساوا x تزوکا» و با مجوزدهی ویز مدیا (Viz Media) پخش شده است. یک سریال انیمیشن نت اورجینال (ONA) ساخت گنکو (Genco) و با خدمات تولید انیمیشن استودیو M2 در اکتبر 2023 از شبکه نتفلیکس (Netflix) پخش شد. پلوتو از نظر انتقادی و تجاری موفقیت آمیز بوده، برنده جوایز متعددی از جمله جایزه فرهنگی تزوکا اوسامو (Tezuka Osamu Cultural Prize) شد و بیش از هشت و نیم میلیون نسخه فروش داشت.

 

نقد و بررسی انیمه Pluto پلوتو

چکیده داستان انیمه پلوتو

در آینده نزدیک، بشریت و ربات ها در صلح و آرامش در کنار هم زندگی می کنند. در نتیجه این، ربات ها باید درک احساسات را یاد بگیرند و طوری برنامه ریزی شده اند که نتوانند به هیچ موجود زنده ای آسیب بزنند. ربات سوییسی مون بلان (Mont Blanc) به عنوان یکی از بزرگترین قهرمان های زمان خودش مورد تقدیر همگان قرار می گیرد. مردم او را یک ابرقهرمان سر به زیر می دانند. ناجی صلح که انسان و ماشین به او احترام می گذارند. اما وقتی که یک روز این ربات بی رحمانه و خشن کشته می شود، نابودی ناگهانی او سوالات بسیاری را مطرح می کند. مامور پلیس اروپا گزیشت (Gesicht) ربات دیگری است که زمانی همراه مون بلان در جنگ خدمت کرده است. ماموریت او این است که هر چه سریعتر این پرونده را حل کند؛ چراکه برای مردم اهمیت زیادی دارد و توجه زیادی روی آن متمرکز است. اما او کشف می کند که تراژدی حتی بزرگتری در فرط رخداد است. طی بررسی خود، او مدام با اسم «پلوتو» مواجه می شود، موجودی قوی که سایه نزدیکی روی وقایع اتفاق افتاده می افکند. با ذهن پردازش کننده اش او سعی می کند بفهمد که چه کسی پشت پرده اتفاقات را کنترل می کرده، کسی که از هرج و مرج بین انسان ها و ربات ها منفعت می برده است.

 

نقد و بررسی انیمه Pluto پلوتو

بازخورد مخاطب به Pluto

مایکل کاماراوسکاس (Michael Kamarauskas) در دیدگاه خود از این انیمه می نویسد: «پلوتو تنها یک انیمه خوب نیست، یکی از بهترین سریال هایی است که در نتفلیکس (Netflix) وجود دارد، پایان قضیه! پلوتو شخصیت های خاص و اورجینال را با انیمیشن بی نظیر، نویسندگی محشر، خط داستانی پر از معما و اکشن ترکیب می کند تا کاری با کیفیت ارائه دهد. از همان قسمت اول درگیر خواهید شد. حتی اگر این نوع انیمه مورد علاقه شما نباشد به شدت پیشنهاد می کنم که به آن یک فرصت دهید. طرفدار های پر و پا قرص را راضی می کند و تنها با داستانش می تواند طرفدار های جدید جذب کند. با ندیدن پلوتو خودتان را از آن نوع سفر محروم می کنید که زیاد پیش نمی آید و تا آخر خودش شما را درگیر نگه می دارد. شدیدا، شدیدا پیشنهاد می شود!!»

گاردین انزو (Guardian Enzo) از سایت Lost in Anime می نویسد: «بخش سخت نوشتن این دیدگاه نظم دادن به افکارم است. یک جور طوفان بی نقص است. یک شروع به تمام معنا حیرت آور دارید، و تازه یکی از مورد انتظار ترین داستان هایی است که همه می خواستند به انیمه تبدیل شود. نمی دانم از کجا شروع کنم اما گمانم این یک چیز را می توانم بگویم؛ اگر نتفلیکس دیگر هرگز هیچ انیمه دیگری درست نکند و تا به حال هم هیچ چیز دیگری درست نکرده بود، وجود Pluto به تنهایی سهیم بودن آن ها در صحنه انیمه را تصدیق می کرد. این آن را یک سرمایه گذاری تبدیل می کند که کاملا ارزشش را داشته و تقدیر خالصانه من را دارند، چرا که قطعا پیش از این مثلش را نداشتیم».

«در نهایت این بیشتر از هر چیزی یک اتفاق احساسات برانگیز است. این چیزی بود که بیشتر ما فکر می کردیم هرگز اتفاق نمی افتد. و تمامش به لطف مارویاما ماسائو، یکی از موفق ترین تهیه کنندگان انیمه و بنیان گذار سه استودیوی Madhouse، MAPPA و M2 می باشد که روزی دستیار شخص تزویا اوسامو بوده است. مارویاما می توانست سال ها پیش در اوج میراث با شکوهی که به جا گذاشته بود بازنشسته شود، اما او یک رویا داشت که از تمام بقیه فراتر می رفت. او می خواست شاهکاری که استعداد دو دوستش تزوکا و اوگاساوارا نائوکی را مخلوط می کرد را روی پرده ببیند.»

«حالا راجع به داستان… تقریبا اصلا نمی خواهم وارد بحثش شوم، چرا که قرار است تا فردا صبح ادامه پیدا کند. آخر تتسووان اتوم (Tetsuwan Atomu) یکی از کلاسیک های ابدی ژانر علمی تخیلی است و اینجا به عنوان فیلمی کارآگاهی به دست اوراساوا نایوکی بازتجسم شده است. با کار ترکیبی عملا دو تن از پنج مانگاکای برتر تمام دوران ها سر و کار داریم. هر دو نویسندگانی متخصص عمق زیاد و اختصار. اما این که کار در همان قسمت اول نه تنها پیروزی بی تعارفی که بود باشد و به تمام انتظاراتی که از آن ها بسیار فراتر رفت طوری نگاه کند که انگار هیچ عددی نیستند چیز خیلی شگفت انگیزی است. این که پلوتو ارزش تمام انتظار طولانی را داشته است و از آن داستان های موفقیتی است که تقریبا هیچوقت نمی بینیم… می خواهم تا هر وقت که می شود به لذت بردن از آن لذت ببرم».

اگر شما نیز به تماشای این اثر علاقه پیدا کردید از شما دعوت می شود تا جهت دانلود انیمه Pluto به سایت انیمه لیست مراجعه کنید.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید