نقد و بررسی انیمه Potion-danomi de Ikinobimasu! باید با استفاده از معجون زنده بمونم!

سیر و پیدایش انیمه Potion-danomi de Ikinobimasu!

«با معجون زنده می مانم!» یک سری رمان ژاپنی نوشته فونا (FUNA) است. این سری از وبسایت شوستسوکا نی نارو (Shōsetsuka ni Narō)، سایتی برای رمان نویسان تازه کار سر گرفت و بعد ها در ژوئن 2017 با تصویرگری سوکیما (Sukima) توسط کودانشا (Kodansha) به پرینت رسید. تا دسامبر سال 2023، ده جلد از این اثر منتشر شدند. در دسامبر 2018 کلوب رمان ژاپنی (J-Novel Club) اعلام کرد که رمان ها را برای انتشار به زبان انگلیسی مجوزدهی کرده است. یک نسخه مانگا به طرح های هیبیکی کوکونوه (Hibiki Kokonoe) از ژوئن 2017 تا نوامبر 2021 در برنامه سوییوبی نو سیریوس (Suiyōbi no Sirius) که یکی از زیرمجموعه های وبسایت نیکو نیکو (Niconico) است منظم منتشر می شد. بخش های جدای این مجموعه در نه جلد تانکوبون جمع آوری شدند و یک مانگای دوم به نام «با معجون زنده می مانم! ادامه» به تصویرگری فوتسو اونشین (Futsū Onshin) نیز از اوت 2022 از همان برنامه آغاز شد که تا نوامبر 2023 به دو جلد رسیده است. در 30 ژانویه 2023 یک مانگای دیگر بر اساس این داستان به نام «با معجون زنده می مانم! سفر هانانو و لوته» (Hanano and Lotte’s Journey) به تصویرگری سوکیما از برنامه مذکور شروع به انتشار کرد. تا اکتبر 2023، بخش های جدای آن در یک جلد تانکوبون گرد آورده شدند. در 24 فوریه 2023 ساخت یک نسخه سریال انیمه تلوزیونی از این اثر اعلام گشت. تولید این انیمه را شرکت جوموندو (Jumondou) تقبل کرد؛ و این انیمه به کارگردانی نوبوآکی ناکانیشی (Nobuaki Nakanishi) از 8 اکتبر تا 24 دسامبر از بلوک برنامه نویسی انیمیزینگ (ANiMAZiNG!!!) در تمام شبکه های مرتبط با ANN از جمله ABC و تی وی آساهی (TV Asahi) به پخش رسید. آهنگ تیتراژ آغازین انیمه «باد موافق» (Tailwind) ساخت کاتاگیری (Katagiri) است، و آهنگ تیتراژ پایانی آن «عشق یک معجون است» (Love Is a Potion) اثر هارموه (Harmoe) می باشد.

 

چکیده داستان انیمه Potion-danomi de Ikinobimasu!

«هر کسی اشتباه می کند». این چیزی بود که موجودی که مسئول نظارت بر زمین بود و باعث و بانی یک اختلال فضا-زمانی شد با خود فکر کرد. اما، این که یک انسان مجبور بود با جانش تقاص این اشتباه را پس بدهد چیزی نبود که بتوان به سادگی زیر قالی جارو زد. پس این جسم ناظر تصمیم گرفت که باید دست کم دختر پانزده ساله کائورو (Kaoru) را در دنیایی دیگر تناسخ بدهد تا از شرمندگی اش در آید. این دانش آموز راهنمایی سابق موافقت می کند، اما چند خواسته ویژه دارد. او می خواهد در بدن قدیمی آشنای خودش تناسخ پیدا کند، که از حالا یک جعبه جادو داشته باشد، تا بتواند تمام زبان های زنده جهان جدید را روان صحبت کند، و شیرین تر از همه، این که بتواند تعداد بی انتهایی معجون با تمام خاصیت های ممکن درست کند. تمام این خواسته ها توسط موجود اسرارآمیز برای او برآورده می شوند. و اما خواسته دیگر او این است که با خدای جهان جدید دوست شود تا تنها نباشد. مدتی کوتاه بعد او به عنوان یک ساحره پانزده ساله در یک سیاره کاملا بیگانه به زندگی باز می گردد. او که اکنون یک سک سک کامل از توانایی های دستچین شده دارد، اکنون کارش این است که در این دنیای جدید یک زندگی مستقل برای خودش جمع و جور کند. آیا کائورو موفق می شود، یا شاید زندگی در دنیایی کاملا متفاوت از جهان قبل که نمی توان دقیقا اسمش را مدرن گذاشت برای او زیادی خواهد بود؟

 

بازخورد مخاطب

جلد های نسخه مانگا در جدول های مختلف پرفروش ترین مانگا ها از قبیل بوک لایو! (BookLive!) و اوریکون (Oricon) رتبه های بیست و یکم و هشتم را به دست آورد. کاربری در دیدگاه خود از این انیمه می نویسد: «اگر دنبال یک کمدی قهقهه انداز که انقدر بد است که خوب است می گردید که پر از کلیشه و احمقی باشد که یک شخصیت بیش از حد قدرتمند هم بهش اضافه شده باشد، این کاملا برای شماست. بامزه است، و وقت کشی خوبیست، و از نظر بصری هم بد نیست. بدی هایش این است که سیر داستانی اش زیاد این پا آن پا می کند، شخصیت اصلی اش دمدمی مزاج است و شخصیت های دیگرش که تعداد زیادی هم از آن ها هست معمولا زود به زود از داستان خارج می شوند. با وجود این چیز ها خیلی خنده دار است. خودم خیلی خندیدم و به نظرم انتخاب بدی برای دیدن نبود». کاربر دیگری می نویسد: «چیز هایی که داخل این داستان قرار است ببینید عبارت اند از یک خدای فیزیکی که سعی می کند زندگی اش را طوری که می خواهد زندگی اش کند زندگی کند بدون آن که توسط هیچ گروه خاصی تحت فشار قرار بگیرد، و یک داستان کمدی سبک که کلیشه هایش به خوبی اش اضافه می کنند. داستانش بسیار ساده است، تقریبا می توان گفت که ژانر Potion-danomi de Ikinobimasu!  می تواند تکه ای از زندگی (Slice of Life) است؛ اما داستانی که تعریف می شود درست و حسابی است».

«چند چیز که آدم وقتی این انیمه را می بیند انتظارش را ندارد این است که شما فکر می کنید این یکی از آن داستان های ذره ذره کار را رونق دادن و جمع کردن مواد اولیه و باز کردن مغازه و این جور چیز هاست اما در واقع هیچ کدام از این مراحل داخلش وجود ندارند چون می تواند از هوای خالی معجون درست کند؛ و این که معمولا داخل این چیز ها شخصیت اصلی خیلی به مردم و قلمرو اهمیت می دهد و به ناجی آن ها تبدیل می شود که اتفاقا اینجا طرف به آخرین چیزی که فکر می کند این است، و مخصوصا این که اغلب شخصیت های اصلی ایسکای سعی می کنند با خانواده سلطنتی خو بگیرند اما برعکس شخصیت اصلی این انیمه تا اشراف زاده ها و خانواده سلطنتی متوجه قابلیتش برای ساخت معجون می شوند و سعی می کنند به او نزدیک شوند کلا بند و بساط را می بندد و به کشور های دیگر می رود. در کل این چیزی که راجع به او می گویند که «هر کاری دلش می خواهد می کند» واقعا درست است».

اگر شما نیز به تماشای این اثر علاقه پیدا کردید از شما دعوت می شود جهت دانلود انیمه Potion-danomi de Ikinobimasu!  به سایت انیمه لیست مراجعه کنید.

Related posts

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)

نقد و بررسی فیلم The Bikeriders موتورسواران با بازی تام هاردی