نقد و بررسی فیلم Seven Years in Tibet سینمایی هفت سال در تبت

توسط Alireza

معرفی فیلم Seven Years in Tibet

سینمایی هفت سال در تبت یک فیلم درام جنگی بیوگرافی آمریکایی به کارگردانی ژان ژاک آنود است که در سال ۱۹۹۷ منتشر شد. فیلم سینمایی Seven Years in Tibet بر اساس خاطرات کوهنورد اتریشی و گروهبان شوتزستافل در سال 1952 به همین نام، در مورد تجربیات او در تبت بین سال های 1944 و 1951 است. برد پیت و دیوید تیولیس بازیگران Seven Years in Tibet هستند و موسیقی آن توسط جان ویلیامز  و با اجرای ویژه ای از نوازنده معروف ویولن سل، یو یو ما ساخته شده است. در این فیلم، هارر (با بازی برد پیت) و پیتر آفشنایتر (با بازی دیوید تیولیس) اتریشی در حال کوهنوردی در هندوستان مستعمره بریتانیا در دهه 1930 هستند. هنگامی که جنگ جهانی دوم در سال 1939 آغاز می شود، تابعیت آلمانی آنها منجر به زندانی شدن آنها در اردوگاه اسیران جنگی در دهرادون در هیمالیا می شود.

در سال 1944، هارر و آفشنایتر از زندان فرار می کنند و از مرز به خود را به تبت می رسانند و از فلاتی مرتفع و وحشتناک عبور می کنند. در آنجا، پس از اینکه در ابتدا دستور بازگشت به هند دریافت می شود، در شهر مقدس لهاسا مورد استقبال قرار می گیرند و مجذوبِ یک شیوه زندگی ناآشنا می شوند. هارر با چهاردهمین دالایی لاما که هنوز پسر است آشنا می شود و یکی از معلمان او می شود. هاینریش در طول مدتی که با هم بودند دوست صمیمی رهبر معنوی جوان می شود. هارر و آفشنایتر تا نبرد چامدو در سال 1950 در این کشور می مانند.

 

نقد و بررسی فیلم Seven Years in Tibet سینمایی هفت سال در تبت

طرح داستان فیلم سینمایی 7 سال در تبت

در سال 1939، هاینریش هارر، کوهنورد اتریشی، همسر باردار خود را ترک می کند تا به پیتر آفشنایتر در تیمی بپیوندد که در تلاش برای صعود به قله نانگاپاربات در هند تحت حاکمیت بریتانیا هستند (این منطقه اکنون بخشی از پاکستان است). هنگامی که جنگ جهانی دوم در سال 1939 آغاز می شود، آنها توسط مقامات انگلیسی مقیم هندوستان به دلیل تابعیت آلمانی دستگیر می شوند. آنها در اردوگاه اسیران جنگی در دهرادون در کوهپایه های هیمالیا، در ایالت اوتاراکند امروزی هند، زندانی می شوند.

همسر هارر، اینگرید، که پسری به دنیا آورده است و پدرش او را ندیده، از اتریش ‏برای او اوراق طلاق می فرستد که در آن زمان توسط آلمان نازی ضمیمه شده بوده. در سال 1944، هارر و آفشنایتر از زندان فرار کردند و به تبت رفتند. پس از اینکه در ابتدا توسط ملت منزوی طرد می گردند، موفق می شوند با لباس مبدل به شهر لهاسا، پایتخت تبت سفر کنند. در آنجا مهمانِ خانه دیپلمات تبتی کونگو تسارونگ می شوند. نگاوانگ جیگمه، مقام ارشد تبتی نیز با هدایایی از کت و شلوارهای سفارشی غربی با این دو خارجی دوست می شود.

 

نقد و بررسی فیلم Seven Years in Tibet سینمایی هفت سال در تبت

شرح زندگی شخصیت های داستان فیلم هفت سال در تبت

آفشنایتر عاشق خیاطی به نام پما لاکی می شود و با او ازدواج می کند. هارر تصمیم می گیرد مجرد بماند، هم برای تمرکز بر کار جدیدش که نقشه برداری از زمین است و هم برای جلوگیری از تجربه یک رابطه شکست خورده دیگر. در سال 1945، هارر قصد دارد با شنیدن خبرِ پایان جنگ به اتریش بازگردد. اما پسرش رولف نامه ای سرد برای او می فرستد و در آن می گوید که دیگر او را پدر خودش نمی داند. این امر او را از ترک تبت باز می دارد. به زودی پس از آن، هارر به عمارت پوتالا دعوت می شود و معلم چهاردهمین دالایی لاما در جغرافیا، علم و فرهنگ غرب جهان می شود.

آنها در نهایت دوست می شوند. در همین حال، روابط سیاسی با دولت جدید کمونیستی چین تیره می شود زیرا آنها برنامه هایی را برای به دست گرفتن کنترل تبت به جای دولت مرکزی سابق، که اکنون شکست خورده و به جزیره تایوان عقب نشینی کرده، می کشند. نگاوانگ جیگمه ارتش تبت را در شهر مرزی چامدو رهبری می کند تا جلوی پیشروی ارتش آزادیبخش خلق را بگیرد. با این حال، او در نهایت تسلیم می شود و پس از نبرد یک طرفه چامدو، انبار مهمات تبتی را منفجر می کند. در طی امضای معاهده، کونگو تسارونگ به هارر می گوید که اگر جیگمه تسلیحات را نابود نمی کرد، چریک های تبتی می توانستند گذرگاه های کوهستانی را برای ماه ها یا حتی سال ها حفظ کنند.. او همچنین بیان می کند که برای تبتی ها، کاپیتولاسیون مانند حکم اعدام است.

 

تفاوت های فیلم با روایت کتاب Seven Years in Tibet

این فیلم چند تفاوت قابل توجه با کتاب دارد. در ابتدای فیلم، هارر، که به طور مشخص در سال 1938 از جبهه شمالی کوه آیگر صعود می کند و به عنوان یک “قهرمان آلمانی” مورد ستایش قرار می گیرد و پاسخ می دهد: “متشکرم، اما من اتریشی هستم.” گفتن این جمله در سال 1939 بسیار جسورانه بوده است، زیرا اتریش از زمان آنشلوس در آوریل 1938 بخشی از آلمان بزرگ می شود. در کتاب، هارر در مورد چنین اظهاراتی چیزی گفته نمی شود. علاوه بر این، در طول صحنه ایستگاه قطار، هارر با حزب نازی دشمنی نشان می دهد و پرچم نازی را با اکراه به دست می گیرد. هاینریش هارر واقعی در واقع یک افسر نازی شوتزستافل بوده و در کتاب خود در سال 1938 اظهار داشته که به عنوان عضوی از انجمن آلپ آلمان: ما از قسمت شمالی آیگر از قله بالا رفتیم و به پیشوای خود نزدیک شدیم.

 

نقدها به فیلم هفت سال در تبت

راجر ایبرت از شیکاگو سان تایمز به طور کلی فیلم را تحسین کرده و گفته: هفت سال در تبت یک فیلم جاه طلبانه و زیبا است که بینندگان صبور را به خود جلب می کند، اما اشتباه رایج بسیاری از فیلم های ماجراجویی درباره مسافران و کاشفان را مرتکب می شود: این فیلم بیشتر نگران ماجراهای آنهاست تا چیزهایی که کشف می کنند. ایبرت معتقد است که فیلم از منظر شخصیت اشتباهی روایت شده است و فکر می کند که انتخاب بازیگران پیت و تیولیس باید معکوس می شد. درک اللی از ورایتی ارزش کلی تولید فیلم را ستوده اما گفته: برای داستانی با تمام پتانسیل یک درام احساسی گسترده که در لوکیشن های عالی اتفاق می افتد، اغلب شما فقط آرزو می کنید که ای کاش تصاویر از قوم نگاری و نگرش های درست جدا می بود.

علاقمندان می توانند جهت دانلود فیلم Seven Years in Tibet با زیرنویس فارسی به سایت انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آن لذت ببرند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

1 دیدگاه

زهرا ژوئن 21, 2024 - 9:11 ب.ظ

به نظرم این فیلم خیلی لذت بخش بود فقط کاش بیشتر به جزییات زندگی در تبت پرداخته‌ میشد حیف اون مناطق و طبیعت بکر که زیاد نشونش ندادن

پاسخ

پیام بگذارید