نقد و بررسی سریال Ted تد 2024

معرفی سریال Ted

حتی خود من  که سن و سال چندانی ندارم، کمدی طنزآمیز را در ست مک فارلین با وسواس دهه نودی اش یافته ام، کسی که با سریال تد گرد و غبار روند سریال های پیش درآمد را پاک می کند و اجازه می دهد بازیگرِ گرافیکیِ بددهنِ معروف بوستونی اش، تد، همان خرس عروسکی از دهه 90 برایمان بگوید. این بار در سریالی به سبک سال های شگفت انگیز که داستان آن، سال ها قبل از فیلم کمدی موفقیت آمیز تد اتفاق می افتد، ضربه ای مبهم به ما وارد کرده است. انگار عشق لجام گسیخته مک فارلین به فرهنگ عامه اواخر قرن بیستم در فصل های قبلی فمیلی گای یا هر دو فیلم تد، چندان آشکار نبوده و مینی سریال هفت قسمتی Ted از Peacock بهترین گلچین برای عبارت «حالا این چیزی است که من از مک فارلین انتظار دارم» بوده و این بار کاست گلچین تمام قطعات آشنای او به سبک کمدی در یک پکیجِ نوستالژی دیگر با نام سریال Ted با کیفیت خش دار دهه 90 بازیافت شده است.

 

طرح داستان سریال تد

سریال تد با استفاده از همان خصوصیات فیلم اصلی (اما این بار با تعویض پاتریک استوارت با ایان مک کلن برای راوی گری)، حوالیِ سال 1985 اکران می شود، زمانی که جان بِنِت جوان و تنها (مکس بورکهولدر) آرزو کرد که خرس عروسکی اش جان بگیرد. تد به یک ستاره ی ملی تبدیل می شود اما مانند بسیاری از دیگران، از عرصه ناپدید می شود. می گذرد و اکنون سال 1993 است و تد (با صدای ست مک فارلین) همراه با رفیق 16 ساله اش جان و خانواده اش – پدرسالار جنگ طلب محافظه کار متی (اسکات گریمز) و زن غیرعادی او سوزان (آلانا اوباخ) به خانه خود در فرامینگامِ ماساچوست نقل مکان کرده اند. خواهرزاده پرشور جان، بلر (جورجیا ویگهام) نیز در حال تحصیل در یک کالج در همان نزدیکی است. پس از یک حادثه در خانه، مَتی، تد را مجبور می کند که به جای اتلاف وقت در خانه و تماشای تلویزیون، با جان به دبیرستان برود. در اپیزود پایلوتِ سریال تد  با نام «فقط بگو بله»، تد تمام تلاشش را می کند تا از مدرسه اخراج شود، بنابراین سعی می کند ماری جوانا بخرد و سریال آشکارا نشان می دهد که چگونه تد و جان همان طور که در فیلم به تصویر کشیده می شوند، تبدیل به اشخاصی دودی شده اند.

 

سریال Ted با همان شوخی های فیلم Ted

این تنها یکی از هزاران شیطنت هیجان انگیز است که عروسک 12 اینچیِ خوره ی مهمانی به آن ورود می کند. در یک قسمت، جان و تد سعی می کنند یک نوار VHS پورنو اجاره کنند. در مورد دیگر، او تلاش می کند تا راننده تعیین شده ی بلر برای جشن هالوین دانشگاه شود، اما خودش مست می شود و در دیگری سعی می کند مشاور ازدواج متی و سوزان باشد و تمام این اتفاقات شما را از خنده روده  بر می کنند.

 

نقد و بررسی سریال تد 2024

نقطه قوتِ مفهوم فرانچایز تد در سریال نیز خودنمایی می کند: تد و جان دوستان شیش سیلندر و فوق العاده فابریک برای زندگی یکدیگر هستند و پویایی آنها در طول سنین کمتر نیز سرگرم کننده است. مکس بورکهولدر، که ردای یک مینی والبرگ را به خود پوشیده، همان کاریزمای شخصیت بزرگتر را تداعی می کند و در عین حال معصومیتی کودکانه را حفظ می کند و لهجه غلیظ بوستونی را با تمام قدرت بازگو می کند. شوخی های برادرانه بی پایان بنت و تد جذاب ترین مولفه نمایش هستند. توطئه هایشان دامنه خود را به خارج از موضوع «تد به دبیرستان می رود» گسترش می دهند، اما اینجاست که برخی از شوخی ها و نقشه های مهم از سریال استخراج می شوند، نقشه هایی که عمدتاً به دلیل حماقت های مشترک بیل و تد، آن ها را به درون و بیرونِ دردسر می کشد.

با بازگشت ریشه های کمدی مک فارلین پس از سریال The Orville، ناسازگاری او به عنوان یک طنزپرداز باقی مانده است. با توجه به تبدیل «تد» به یک مدل کمدی خانوادگی، موردِ انتقادی «این که همان Family Guy است، اما به صورت لایو اکشن با همان ویژگی ها و بدون سانسور» اکنون به سمت نقدِ « سریال تد، مجموعه ای از الگوهای همیشگی ست مک فارلین است که آن را از طریق CG به تد منتقل کرده» پیش رفته است. جدا از تد با صدای پیتر گریفین (همان مک فارلین در فمیلی گای) که بهترین دوست با کریس گریفین با صدای بوستونی و سن دقیق آن است، خانواده متشکل از یک بدل از پدر هیلی اسمیت (American Dad) است، یک پدرسالار با مسائل خشونت و خشمِ جو سوانسون. سخت است که استیو اسمیت از “پدر آمریکایی” را هر زمان که اسکات گرایمز طغیان می کند، در این سریال حس نکنید. مادرشان سوزان، ساده لوح و فداکار، یکی از معدود شخصیت هایی است که احساس تازگی به سریال می بخشد.

 

ایراداتی که می شود به سریال Ted گرفت

جدا از اجزای بازیافتی دیگر فیلم ها و سریال های مک فارلین، فرمت لایو اکشن برخلاف زمان بندی کمیک، آشنا کار می کند. این سریال اغلب به ارجاعات دهه 80 تا 90 یا طنز بدبینانه متکی است. زمانی که کمدی فیزیکی در جریان است، نمایش حتی بیشتر از فیلم ها، اگر گاهی اوقات دور از ادب نباشد، ناخوشایند است. حذف سایر عناصر اصلی فیلم، مانند لحظات موسیقی مزخرف و شوخی های بی معنا که از مرد خانواده نیز به عاریت گرفته شده اند، کمدی و سرعت سریال را تحت فشار قرار می دهند.

تد یک موضوع حدِ وسطیِ ناهموار برای نویسندگان آن است، که از نیمی از همکاران مک فارلین و نیمی از همکاران سریال خانواده مدرن تشکیل شده است و آن ها نمی توانند تصمیم بگیرند که سریال را به صورت مسخره بازی روایت کنند یا صادقانه. تغییر محیط و قالب، نویسندگان را بیشتر محدود می کند، زیرا مک فارلین و همکاران او با غم و اندوه در دوران گذشته ای که فقط برای آنها جذابیت دارد، سیر می کنند.

علاقمندان به سریال Ted می توانند جهت دانلود این مجموعه با زیرنویس فارسی به انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آن بدون سانسور لذت ببرند.

Related posts

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)

نقد و بررسی فیلم The Bikeriders موتورسواران با بازی تام هاردی

نقد و بررسی سریال تایلندی The Believers معتقدان